Nors Lietuvoje kelių naudotojo mokesčio mokėjimo tvarka pagal europinius kanonus buvo pertvarkyta ir įsigaliojo dar 2007 m. liepos 1-ąją, magistraliniuose keliuose medžiojantiems policininkams kone kasdien įkliūva mašinos, ant priekinio lango neturinčios vadinamosios vinjetės. T. y. dokumento, patvirtinančio faktą, kad sumokėtas kelių mokestis. Beveik visiems išsiblaškėliams tokios akistatos su pareigūnais sukelia lengvą šoką, nes minimali bauda už komercinės paskirties automobilio eksploatavimą mokamais keliais neturint vinjetės– 600 litų.
Skolintos problemos
Kaunietis inžinierius Antanas N., dirbantis vienoje metalo apdirbimo bendrovėje, jau du mėnesius gyvena nemalonioje nežinioje. Vieną gegužės savaitgalį jis susiruošė į sostinę padėti dukros šeimai perkraustyti baldų į naują butą. Į šią kelionę vyras leidosi krovininiu automobiliu „Ford Transit”, pasiskolintu iš darbovietės. Tačiau tik išvažiavusį iš Kauno, netoli „Bajorkiemio” užeigos, patruliuojantys policijos pareigūnai sustabdė ir uždavė vienintelį klausimą: „Kur jūsų vinjetė?”
„Kadangi mano veikla nesusijusi su transportu, prisipažinau neišmanantis šių dalykų ir paklausiau, kaip reikėtų elgtis. Policininkai paaiškino, kad artimiausioje degalinėje turiu įsigyti 24 val. galiojančią vinjetę ir galėsiu keliauti toliau. Tačiau net ir tai padaręs turėsiu sumokėti minimalią baudą – 600 litų”, – pasakojo Antanas N.
Vyriškis prisipažino, kad nuotaika sugedo ne tik dėl šeimos biudžetą skausmingai pakoreguosiančios baudos, bet ir dėl to, kad tapo kaltas be kaltės.
„Suprantu, kad nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės, tačiau po nelaimingojo savaitgalio apie savo nuotykius papasakojęs įmonės vadovams, nustebinau ir juos. Netgi už bendrovės transporto parką atsakingas žmogus buvo įsitikinęs, kad visi automobilio „Frod Transit” dokumentai sutvarkyti nepriekaištingai. Juk nesumokėjus visų mokesčių neįmanoma gauti techninės apžiūros talono”, – dėstė nelaimėlis.
Supainiotos prievolės
Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) generalinio direktoriaus pavaduotojas Donatas Dudonis komentuodamas šią istoriją teigė, kad kelių naudotojo mokestis su techninėmis apžiūromis neturi nieko bendra.
„Tikėtina, kad šiuo atveju vairuotojas galvoje turėjo transporto priemonės savininko ar valdytojo mokestį, kurį privaloma mokėti už transporto priemones, sverančias po 12 t. Jis iš tiesų mokamas bankuose, nurodant tam tikrą įmokos kodą, o dokumentą, patvirtinantį atliktą operaciją, privalu turėti per techninę apžiūrą. Dėl kelių naudotojo mokesčio yra visai kitaip. Lietuvoje tik 18 magistralinių kelių – nuo A1 iki A18 – yra mokami važiuojant komercinės paskirties automobiliais. Bendras tokių kelių ilgis – apie 1800 km. Bet kurį miestelį galima pasiekti važiuojant regioniniais keliais, tuomet prievolės mokėti nėra. Tačiau keliaujant pagrindiniais transporto koridoriais būtina sumokėti kelių naudotojo mokestį, o tai patvirtinantį dokumentą – vinjetę – užsiklijuoti ant automobilio priekinio lango”, – aiškino D.Dudonis.
LAKD generalinio direktoriaus pavaduotojas teigė, kad jei važiuoti magistraliniais keliais prireikia tik retkarčiais, įstatyme numatyta galimybė įsigyti vinjetę, galiojančią 1, 7 ar 30 dienų. Įsigijus metus galiojančią vinjetę nereikia mokėti jokių papildomų mokesčių už keliones magistraliniais keliais savaitgaliais ar švenčių dienomis, kaip kad kartais klaidingai teigiama.
Pašnekovas taip pat atkreipė dėmesį, kad kelių naudotojo mokestį sumokėti laikantis senosios tvarkos (t. y. pervedus pinigus ir turint tai patvirtinantį dokumentą) buvo galima iki 2007 m. liepos 1-osios. Kadangi toks dokumentas galioja metus, nuo 2008 m. liepos 1-osios galioja tik naujosios vinjetės.
„Informacija apie pasikeitusią kelių mokesčio tvarką prieš metus buvo skelbiama visoje žiniasklaidoje, todėl keista, kad lig šiol yra to nežinančių. Juo labiau kad iš esmės keitėsi tik mokėjimo forma ir tarifai, bet ne prievolė mokėti už naudojimąsi magistraliniais keliais. Jei įmonių buhalteriai lig šiol moka pervesdami į sąskaitą banke, tie pinigai keliauja į biudžetą, tačiau ne kelininkams. Tai reiškia, kad mokestis nesumokamas ir kiekvienas susidūrimas su policijos, kelių inspekcijos ar muitinės pareigūnais gali baigtis bauda. Jos dydis svyruoja nuo 600 iki 2600 litų – tai tikrai nemažai”, – pripažino D.Dudonis.
Visuotinio mokesčio vizijos
Prieš keletą metų politikai pusbalsiu aptarinėjo galimybę įvesti visuotinį kelių naudotojo mokestį, kurį tektų mokėti ir nuosavus lengvuosius automobilius turintiems žmonėms. Tačiau sulaukus nepalankios visuomenės reakcijos, šie projektai atsidūrė įstatymų leidėjų stalčių gilumoje.
„Vyriausybės sudaryta darbo grupė nagrinėjo automobilių parko atnaujinimo programą ir svarstė galimybes kaip vieną iš rinkos reguliavimo svertų naudoti kelių mokestį. Tačiau vėliau jokie kiti sprendimai nebuvo priimti, nes tokį mokestį patvirtinę politikai, be abejonės, sulauktų vairuotojų kritikos. Tikėtina, kad artimiausioje ateityje dabartinė tvarka nesikeis, nors daugelyje Europos šalių tokie mokesčiai įvesti. Šiuo metu už naudojimąsi keliais nereikia mokėti lengviesiems automobiliams tik Lenkijoje, Vokietijoje, Skandinavijos šalyse, kaimynėse Latvijoje ir Estijoje”, – pasakojo D.Dudonis
Kai kurie specialistai mano, kad naudojant kelių mokestį galima efektyviai reguliuoti transporto srautus ir mažinti spūsčių problemą. Antai Stokholme ir Londone apmokestinus įvažiavimą į centrinę miesto dalį, spūstys sumažėjo beveik trečdaliu.
negrazu, bauskite valdzios atstovus kurie naudoja transporta asmeniniams tikslams.Pirma tie baisiai brangus keliai buvo nutiesti ne tos vyriausybes,norite kel. mokescio kaip vakarose, duokite algas vakarietiskas ar nors skandinaviskas kurie nemoka uz kelius, fui kokie begedziai.
mnau toki ziopla darbininka kuris atsakingas uz transporta senai reikejo vyti lauk. visi normalus zmones tai jau senai zino, o tas zioplius atseit nezino. as cia apie atsakinga toje imoneje uz transporta.