Televizijose neliks politikų nuopelnus šlovinančių reportažų, o likus mėnesiui iki Seimo rinkimų bus galima girtis tik per biudžeto lėšomis apmokėtą tiesioginį eterį.
Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) vakar patvirtino rekomendacijas dėl politinės reklamos žiniasklaidos priemonėse. Jomis privalės vadovautis visos reklamuotis panūdusios partijos bei žiniasklaidos priemonės.
Nuo šiol televizijų ir radijo stočių eteryje neliks politikus reklamuojančių reportažų. Apmokama politinė reklama bus leidžiama likus mėnesiui iki rinkimų. Nuo rugsėjo 12-osios nacionalinių kanalų eteryje negalės pasirodyti nė vienas rinkimuose dalyvaujantis politikas ar partiją reklamuojantis veidas. Nebent už šiuos pasirodymus būtų apmokėta iš VRK kišenės ar biudžeto lėšų. Tačiau, jei tik neagituos balsuoti už save ar savo partiją, politikai galės laisvai šmėžuoti ir mokamose regioninių televizijų bei radijo diskusijų laidose.
Kalbančios galvos
Per televiziją ar radiją nuo šiol politikai galės pasireikšti tik tiesioginio eterio metu. „Liks tik tiesioginiame eteryje kalbančios „gyvos galvos”, – paaiškino VRK pirmininkas Zenonas Vaigauskas. Laikraščiuose politikai negalės reklamuotis pirmuosiuose puslapiuose.
Z.Vaigauskas pripažino, kad prieš kelis mėnesius Seimo palaiminti politinės reklamos apribojimai ir komisijos patvirtintos rekomendacijos gerokai sumažina partijų galimybes reklamuotis. Televizijos, radijo stotys, spausdintinė žiniasklaida daugiau dėmesio turės skirti ir ne reklamai skleidžiamai informacijai. Žurnalistai privalės pasistengti, kad dėl jų parengtų reportažų nekiltų įtarimų dėl draudžiamos politinės reklamos. „Reportažai negalės būti begaliniai, rodomi po 10 minučių, juose nušviečiant tik vienos politinės jėgos veiklą”, – aiškino Z.Vaigauskas.
Geras žodis – ne už dyką
Politinę reklamą bus draudžiama skleisti nemokamai. Nesvarbu, vyksta politinė kampanija ar ne, visi transliuotojai, laikraščiai ar interneto portalai už politikams bei partijoms palankias laidas ar publikacijas turės prašyti susimokėti. Ne politinės kampanijos metu žiniasklaida galės skleisti įprastą informaciją, tik svarbu, kad tokiais pranešimais nebūtų agituojama balsuoti už tam tikrą kandidatą ar politinę jėgą.
Nacionalinius transliuotojus, kurie skleis politinę reklamą rinkimų agitacijos laikotarpiu, turės parinkti VRK. Likus mėnesiui iki rinkimų, politinės pagyros bus apmokamos tik iš valstybės biudžeto ar VRK numatytų lėšų. Šiam reikalui rinkimus prižiūrinti institucija jau artimiausiu metu ketina skelbti viešųjų pirkimų konkursą.
Visus mylės vienodai
Žiniasklaidos priemonėse reklama visoms politinėms partijoms ar kandidatams kainuos vienodai. Televizijos kanalai, radijo stotys, laikraščiai politinės reklamos įkainius ir sąlygas turės nusistatyti artimiausiu metu ir pateikti jas žurnalistų etikos inspektoriui. „Visiems rinkimų kampanijos dalyviams bus privaloma taikyti vienodas sąlygas reklamuotis. Žaidimo „myliu-nemyliu” nebeliks”, – tikino VRK narė Edita Žiobienė.
Sukėlė abejonių
Pataisas, draudžiančias rinkimų kampanijos metu per radiją ir televiziją transliuoti politinių partijų vaizdo, garso klipus ir filmus, Seimas priėmė dar vasaros pradžioje. Politinę reklamą šiose žiniasklaidos priemonėse už valstybės biudžeto lėšas organizuos VRK. Šiam tikslui ketinama skirti apie 2 mln. litų, kurie greičiausiai bus išleisti politiniams debatams pasirinktų nacionalinių transliuotojų eteryje apmokėti.
Pataisius Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymą kai kurie ekspertai perspėjo, kad uždraudus vaizdo ir garso klipus gali padaugėti paslėptos reklamos. Opozicijoje esantys politikai skundėsi suvaržymais ir esą dirbtinai kuriamomis kliūtimis skleisti rinkėjams būtiną informaciją.