Kelionė tarpmiestiniu autobusu, taksi ar mikroautobusu keleiviams gali baigtis liūdnai. Saugaus eismo specialistai pripažįsta, kad Lietuvoje šių transporto priemonių vairuotojai gera reputacija pasigirti negali, mat neretai į kasdienius reisus jie išvažiuoja apsvaigę nuo alkoholio ar narkotikų.
Pagauti neblaivų autobuso ar taksi vairuotoją nėra paprasta. Jų kontrolei skiriama mažiau dėmesio, nes policijos patrulių jie dažniausiai tikrinami tik specialių reidų metu. Tačiau statistika rodo, kad už keleivių saugumą atsakingi vežėjai neretai piktnaudžiauja svaigalais.
Aplaidi patikra
Situaciją apsunkina tai, kad mažesnėse transporto įmonėse nėra įrengta medicininės patikros punktų, kuriuose prieš kiekvieną reisą būtų tikrinamas vairuotojų blaivumas. Geriausiu atveju darbdavys turi įsigijęs alkoholio matuoklį, kuriuo esant reikalui gali patikrinti pavaldinių būklę. Tačiau saugaus eismo specialistai abejoja ir sako, kad retas darbdavys savo iniciatyva tikrina pavaldinių blaivumą. Išimtis – nebent didžiosios vežėjų paslaugas teikiančios įmonės, kuriose įrengti specialūs medicininės patikros punktai.
Reidų metu policijos patruliams dažniau įkliūva neblaivūs keleivinių autobusų ar mikroautobusų vairuotojai. Tuo metu taksistai tikrinami rečiau. LŽ šaltinių teigimu, naktimis keleivius vežiojantys taksi vairuotojai nevengia ir narkotikų. Tiesa, tokių taksistų yra mažuma, bet vis dėlto pasitaiko. Taigi nieko neįtariantys keleiviai gali tapti apkvaitusių taksistų aukomis.
Prieš reisą – dozė kvaišalų
„Prieš keletą metų pats dirbau taksistu ir žinau, kad kai kurie, ypač jaunesni, taksi vairuotojai piktnaudžiauja kvaišalais. Vieni tai daro dėl to, kad neužmigtų, kiti taip mažina naktį darbo metu atsiradusią įtampą. Asmeniškai pažinojau du sostinėje dirbančius jaunuolius, kurie dirbdavo pavartoję narkotikų. Kiek žinau, avarijų jie nesukėlė, o policininkams ar darbdaviams įkliuvę nebuvo”, – LŽ pasakojo keletą metų vienoje sostinės taksi bendrovių dirbęs G.G. (pavardė redakcijai žinoma – aut.).
Naujausias policijos užfiksuotas atvejis, kai darbo metu buvo nutvertas nuo narkotikų apsvaigęs vairuotojas, įvyko Šiauliuose. Rugpjūčio pabaigoje Šiaulių miesto vyriausiojo policijos komisariato Nusikaltimų skyriaus pareigūnai sulaikė vienos iš Šiaulių įmonių taksi automobilį ir pas vairuotoją rado paketėlį birios medžiagos, kaip įtariama, heroino. Kriminalinės policijos pareigūnai turėjo informacijos, kad taksi automobilio „Audi 80” vairuotojas gali važinėti apsvaigęs nuo narkotikų ir jų turėti automobilio salone. Pareigūnų įtarimai pasitvirtino – pasitelkę į pagalbą policijos patrulius, sankryžoje sustabdė taksi automobilį ir apžiūros metu vairuotojo kelnių kišenėje rado paketėlį narkotikų.
Anksčiau neteistas, keletą kartų už eismo taisyklių pažeidimus baustas 25 metų šiaulietis A.K. neneigė, kad pats vartoja narkotikus. Taksistas buvo sulaikytas ir uždarytas į Šiaulių miesto vyriausiojo policijos komisariato areštinę.
Įkliuvo reido metu
Kai kurie keleivinių autobusų vairuotojai darbo metu irgi linkę svaigintis. Tiesa, ne narkotikais, bet alkoholiu. Bent jau policijos suvestinėse nėra užfiksuota pranešimų, kad keleivius vežę autobusų vairuotojai būtų sulaikyti prie vairo apkvaitę nuo narkotinių medžiagų.
Dar vasaros viduryje Europos kelių policijos tinklo (TISPOL) iniciatyva daugelio Europos šalių (Lietuvos – taip pat) policijos pareigūnai organizavo tikslines prevencines priemones, skirtas autobusų ir jų vairuotojų kontrolei keliuose. Priemonių metu daugiausia dėmesio skirta šių transporto priemonių vairuotojų blaivumui tikrinti.
Tą kartą per mažiau nei savaitę Lietuvoje policijos patruliai nustatė 5 autobusų vairuotojus, kurie transporto priemones vairavo neblaivūs. Tiesa, tai šiek tiek mažiau nei pernai, kai panašios akcijos metu patruliai sulaikė 9 įkaušusius keleivių vežėjus.
Priemonių pažaboti yra
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento vadovas Vigilijus Sadauskas sako, kad autobusų ar mikroautobusų vairuotojų girtuokliavimui darbo metu žalią šviesą uždega patys darbdaviai. Specialisto nuomone, šiai problemai jie skiria per mažai dėmesio. „Mažose transporto įmonėse nėra medicininės patikros punktų, kur prieš kiekvieną reisą būtų tikrinamas vairuotojo blaivumas. Kiek žinau, tokie punktai belikę tik stambiose vežėjų įmonėse. Todėl gali būti, kad vairuotojai, žinodami, jog nebus tikrinami darbdavių, ryžtasi piktnaudžiauti”, – svarstė V.Sadauskas.
Saugaus eismo departamento vadovo nuomone, pažaboti darbo vietose girtaujančius keleivių vežėjus galima ir tam yra techninių priemonių. Tiesa, jos Lietuvoje kol kas nenaudojamos. Pasak V.Sadausko, į kiekvieną autobusą arba mikroautobusą galima įmontuoti specialią sistemą „Alcolock”. Ši sistema automatiškai atpažįsta neblaivų vairuotoją ir blokuoja transporto priemonės paleidimą. Taigi jei autobuso vairuotojas būtų išgėręs, norėdamas pradėti važiuoti jis to paprasčiausiai negalėtų padaryti, nes neužvestų transporto priemonės. „Mes Švietimo ir mokslo ministerijai kartą siūlėme vaikus vežiojančiuose autobusuose įmontuoti tokią ar panašią sistemą, tačiau į tokį pasiūlymą tąkart buvo numota ranka. Nors ta sistema kainuoja mažiau negu 1 proc. maršrutinio autobuso vertės, niekas mūsų iniciatyvos nepalaikė. Tačiau žinant, kad ji gali išgelbėti ne vieno vaiko gyvybę, toks kai kurių valdininkų nusistatymas prieš šią sistemą atrodo neracionalus”, – LŽ kalbėjo V.Sadauskas.