„Mažeikių nafta” įrodinėja, jog nėra kalta dėl rekordinių dyzelino kainų

Lenkijos koncerno „PKN Orlen” valdoma „Mažeikių nafta” įrodinėja, jog ne ji kalta dėl rekordiškai kylančių dyzelino kainų ir dėl to, kad šis kuras tapo brangesnis už benziną. Penktadienį litro dyzelino kaina kai kuriose šalies degalinėse jau persvėrė 4,20 lito, o daugumoje buvo priartėjusi prie šios ribos.

Pastaruoju metu dėl tokių tendencijų „Mažeikių nafta” sulaukia kritikos ir žiniasklaidoje, ir iš politikų, nes Lietuvoje yra rinkos monopolininkė. Kodėl itin sparčiai brangsta dyzeliniai degalai, ketina aiškintis ir valdžia. Anot susisiekimo ministro Algirdo Butkevičiaus, Vyriausybė šio klausimo turėtų imtis kitą savaitę – viena iš valstybės institucijų turi atlikti analizę, kokia yra savikaina ir pardavimo kaina.

Tuo tarpu „Mažeikių naftos” bendrovė aiškina, kad dirba pasaulinėje naftos rinkoje ir yra priklausoma nuo jos tendencijų. Naftą bendrovė perka pagal Amsterdamo, Roterdamo ir Antverpeno biržose sudarytų naftos pirkimo sutarčių kainas, kurias skelbia tarptautinė agentūra Platt’s.

„Degalų kainas lemia trys pagrindiniai veiksniai: naftos kaina pasaulyje, naftos produktų paklausa ir akcizai. Naftos kainos kyla, tad „Mažeikių nafta” šiems procesams negali daryti jokios įtakos. Naftos ir degalų paklausa taip pat smarkiai išaugo ir, pasak specialistų, ateityje gali dar augti. Trečias veiksnys – tai akcizai. Jie, vykdant ES reikalavimus, Lietuvoje šiemet gerokai padidėjo”, – teigia „Mažeikių naftos” atstovas spaudai Jacekas Janas Komaras.

Dyzelinas, kuris iki šiol buvo pigesnis nei benzinas, anot jo, tapo brangesnis ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje Europos šalių (iš 27 ES narių – 20-yje brangesnis už benziną arba kainos lygios, o 7-iose – brangesnis benzinas). Dyzelinas yra brangesnis ir Latvijoje bei Estijoje, taip pat Slovakijoje, Didžiojoje Britanijoje, Arijoje, Italijoje ir kitur. Specialistai tai aiškina tuo, kad pastaraisiais metais Europoje itin populiarėja mašinos su dyzeliniais varikliais. Be to, šis kuras yra naudojamas žemes ūkyje ir šildymui, tad jo paklausa auga ypač sparčiai. Vien Lietuvoje nuo 2004 m. dyzelino suvartojimas išaugo apie 70 proc. Statistikos duomenimis, 2004 m. lietuviai suvartojo apie 775 tūkst. tonų dyzelino, o 2007 m. – jau 1120 tūkst. tonų, tuo tarpu benzino sunaudojama 2,5 karto mažiau (2004 m. – 335 tūkst. tonų, 2007 m. – 440 tūkst. tonų).

Pasak „Mažeikių naftos” atstovo, dyzelinas Lietuvoje yra brangesnis už benziną ir dėl akcizų skirtumo. Lietuvoje skirtumas tarp dyzelinui ir benzinui taikomų akcizo tarifų yra mažesnis nei kitose šalyse. Kai kuriose Vakarų Europos šalyse akcizas benzinui, palyginti su dyzelinui, yra didesnis nei degalų bazinių kainų skirtumas, tad galutine benzino kaina jose yra aukštesne. O Lietuvoje, kaip ir Latvijoje, Kroatijoje, Didžiojoje Britanijoje ar Šveicarijoje, padėtis susiklostė kitaip – dyzelino kaina yra aukštesnė už benzino.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.