Europos Parlamentas antradienį patvirtintoje ataskaitoje dėl tvarios Europos transporto politikos ragina šalis ryžtingai mažinti transporto keliamą taršą.
ES įsipareigojo ryžtingai ir vienašališkai sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išskyrimą mažiausiai 20 proc., palyginti su 1990 m. Europarlamentarai pritaria šiam įsipareigojimui ir ragina priimti teisės aktus, kurie įpareigotų technologiškai tobulinant automobilių variklius naujųjų automobilių išmetalų kiekį sumažinti iki 125 g CO2/km, o vėliau, atliekant tolesnius technologinius patobulinimus ir naudojant daugiau biodegalų, jį sumažinti dar 10 g CO2/km.
Savo ruožtu Europarlamentas paragino ES šalis pertvarkyti automobilių akcizo mokesčių tvarką, kad būtų skatinama atsisakyti smarkiai teršiančių automobilių ir pirkti naujus, ekologiškesnius. EP ragina priimti siūlomą direktyvą, pagal kurią lengviesiems automobiliams taikomi mokesčiai būtų susieti su išskiriamų teršalų kiekiu ir degalų naudojimo efektyvumu.
Maždaug trečdalis visos energijos ES sunaudojama transporto sektoriuje. Jam tenka 70 proc. viso naftos poreikio. 97 proc. transporto sektoriuje sunaudojamos energijos yra iškastinis kuras, o tik 2 proc. – elektros energija ir vos 1 proc. – biodegalai, pažymima EP spaudos tarnybos pranešime.
Mažinti transporto taršą, pasak europarlamentarų, padėtų kuo greičiau baigti įgyvendinti prioritetiniai transeuropiniai tinklų projektai. 70 proc. jų susiję su geležinkeliais. Deputatai ragina plėtoti ekologišką geležinkelių transportą, taip pat „kuo skubiau baigti kurti Europos geležinkelių transporto erdvę ir geležinkelių paslaugų rinką”. Be to, siūloma palengvinti oro uostų susisiekimą su geležinkeliais.
EP siūlo įtraukti oro transportą į prekybos teršalais sistemą, taip pat „taikyti išmetalų kiekiu pagrįstus diferencinius kilimo ir nusileidimo mokesčius oro uostuose”. Be to, ataskaitoje raginama „baigti Europos oro erdvės suskaidymą ir skubiai iš tikrųjų sukurti bendrą Europos oro erdvę”. EP nariai taip pat pažymi, kad „oro transporto sąnaudų pagrįstumas ir skrydžio bilietų kainų skaidrumas yra labai svarbūs veiksniai siekiant naudos keleiviams ir sąžiningos konkurencijos transporto sektoriuje”.
Deputatai ragino mažinti ir laivų išmetamų teršalų kiekį, skatinti naudoti saulės ir vėjo energiją laivyboje, o inkarą išmetusius laivus pildyti kuru iš krante esančių šaltinių.
Europos Parlamentas kvietė ryžtingiau spręsti miestuose susidarančių spūsčių problemą ir daugiau investuoti į pažangiąsias miesto transporto sistemas. u EP nariai pažymėjo, jog perėjimas prie viešojo transporto, vaikščiojimo pėsčiomis ir važiavimo dviračiu teikia miestams didelių ekonominių galimybių. Spūstis sumažintų ir darbo per atstumą skatinimas, taip pat naudojimasis elektroninėmis bankų paslaugomis ir apsipirkimas internetu, pažymi europarlamentarai.