2007-ieji naujų automobilių pardavėjams Lietuvoje kiauliški nebuvo – užfiksuoti pardavimo rekordai. Rinka greičiausiai augs ir kitąmet, nors ekspertai prognozuoja, kad pasaulio mastu pardavimai gali sustoti.
Pernai Lietuvos naujų automobilių rinka rekordiškai išaugo – vien gruodį šalyje įregistruoti 2 129 nauji lengvieji automobiliai, t. y. 34 proc. daugiau nei 2006-ųjų gruodį.
„Regitros” duomenimis, iš viso 2007 m. Lietuvoje registruota (pirmoji registracija šalyje) 219,1 tūkst. į šalį įvežtų lengvųjų automobilių – 12,8 proc. daugiau nei 2006 m. (194,2 tūkst.). Tarp jų nauji sudarė 10 proc. (21 257), naudoti – 90 proc. (197 836).
Beje, pernai 424 nauji automobiliai buvo išregistruoti tą pačią dieną iškart po jų įregistravimo. Tai reiškia, kad jie iškeliavo į užsienį.
Naujų automobilių 2007 m., palyginti su 2006 m., Lietuvoje registruota 45,5 proc. daugiau.
Nepaisant rekordų, mūsų šalis ir toliau atsilieka nuo kaimynių. Pagal įsigytų naujų automobilių skaičių 2007-aisiais tarp Baltijos šalių pirmavo Latvija.
Bendrovės „Autotyrimai” duomenimis, iš visų Baltijos šalyse pernai užregistruotų naujų automobilių Latvijai tenka 37,2 proc., Lietuvai – 36,4 proc., Estijai – 26,4 proc.
Anot tinklalapio „dv.ee”, praėjusiais metais Latvijoje užregistruota 36 tūkst. automobilių (29 proc. daugiau nei 2006 m.), Estijoje – 35 400 naujų automobilių (22 proc. daugiau).
Europą traukė lietuviai
Tuo metu Europoje prekyba naujais automobiliais auga ne taip žymiai.
Per 11 mėnesių pernai Senajame žemyne (Europos Sąjungos šalyse ir valstybėse, priklausančiose Europos laisvosios prekybos asociacijai EFTA – Islandijoje, Norvegijoje, Šveicarijoje ir Lichtenšteine) parduota 1,1 proc. mašinų daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu 2006-aisiais.
Iš viso pernai naujų automobilių registracijos skaičius išaugo iki 14,79 mln. vienetų. Tai reiškia, kad nepasiektas rekordinių 2001-ųjų lygis (14,82 mln.).
Europos automobilių gamintojų asociacijos ACEA ekspertų teigimu, nuosavų mašinų sektorius augo ne itin daug dėl kuro kainų kilimo bei perkamosios galios sumažėjimo, taip pat – dėl padidėjusio pridėtinės vertės mokesčio (pavyzdžiui, Vokietijoje).
Vien lapkritį pardavimai Vakarų Europos šalyse krito 2,1 proc. Vokietijoje naujų automobilių šį mėnesį parduota 12,9 proc. mažiau, Ispanijoje – 5,9 proc.
„Minusinė temperatūra” buvo ir mažesnėse rinkose – Suomijoje (-61,7 proc.), Airijoje (-13,8 proc.), Austrijoje (-2,9 proc.).
Bene daugiausiai augimo rodiklius lapkritį kompensavo Lietuva, taip pat Rumunija (+27,2 proc.) ir Bulgarija (+21,1 proc.).
Būtent naujojosios ES narės (išskyrus Vengriją su -7,5 proc.) ir išgelbėjo Europos rinką nuo gėdingo pralaimėjimo 2006 metams – jose pernai sausio-lapkričio mėnesiais parduota 14,7 proc. naujų automobilių daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu užpernai.
Labiausiai pardavimai 2007-ųjų sausį-lapkritį krito Suomijoje (-11,9 proc.) bei Vokietijoje (8,2 proc.).
JAV ritasi duobėn
Ataskaitoje „Global Risks 2008”, kurią kartu parengė Pasaulio ekonomikos forumas ir stambios JAV bei Europos finansų institucijos, teigiama, jog šie ir keleri ateinantys metai bus pavojingiausi pasaulio ekonomikai.
Sunkumai prognozuojami ir automobilių pramonei. Štai tyrimų agentūra „Standard & Poor’s” spėja, kad 2008 metais automobilių pardavimai pasaulyje sumažės.
Visų pirma tai turėtų atsitikti Šiaurės Amerikos rinkoje – esą dėl itin sudėtingos JAV ekonominės situacijos, kreditų krizės ir kuro kainų kilimo mašinų pardavimai čia kris iki žemiausio šį dešimtmetį lygio. Manoma, jog šiemet JAV bus parduota puse milijono automobilių mažiau nei pernai.
Tai reiškia, kad Europa gali tapti lydere visame pasaulyje. Remiantis 2007-ųjų sausio-spalio duomenimis, JAV buvo parduota 13 mln. 583 tūkst. 559 nauji modeliai (apie 3 proc. mažiau nei užpernai), o Europoje – 13 mln. 572 tūkst. 669.
Tiesa, didelių linksmybių Europoje irgi nebus – gali dar labiau kristi pardavimai Vokietijoje bei Ispanijoje, prie jų gali prisijungti ir Didžioji Britanija.
Planetos rodiklius gali pagerinti augančios Kinijos, indijos, Rusijos ir Brazilijos rinkos – čia laukiama naujų automobilių pardavimo padidėjimo dešimtadaliu.
Populiariausios markės ir modeliai
„AutoTyrimų” duomenimis, pernai gruodį Lietuvos naujų automobilių rinkos lyderio poziciją ir toliau užėmė „Volkswagen” (323 vnt.), į antrąją pakilo „Opel” (220), o trečioji atiteko „Škoda” (200). Tarp prestižinių markių užtikrintai pirmavo „Audi” (70).
Praeitą mėnesį populiariausi asmeninės paskirties modeliai mūsų šalyje buvo „Škoda Octavia” (110 vnt.), „Opel Astra” (89) bei „Honda CR-V” (57). Tarp lengvųjų komercinių automobilių pirmavo „Mercedes-Benz Sprinter” (27).
Populiariausia markė pernai Baltijos šalyse buvo „Toyota” (užregistruota 11 tūkst. naujų automobilių). Antroje vietoje atsidūrė „Volkswagen” (8 990), trečioje – „Honda” (7 300).
Marketingo kompanijos „JATO Dynamics” duomenimis, per 11 praėjusių metų mėnesių populiariausiu modeliu Europoje buvo „Peugeot 207” – jo parduota 410 156 vnt. Antras liko „Volkswagen Golf” (401 343).
Populiariausia markė tą patį laikotarpį buvo „Volkswagen” (1 mln. 496 tūkst. 275 vnt.), aplenkusi „Opel”/”Vauxhall” (1 mln. 250 tūkst. 040), „Ford” (1 mln. 204 tūkst. 925), „Renault” (1 mln. 124 tūkst. 085), „Peugeot” (1 mln. 37 tūkst. 363) bei kitas.