Sausio 5 d. Lisabonoje (Portugalija) 30-ajame Dakaro dykumų maratone startuos rekordinis dalyvių skaičius, tarp jų – neįprastai gausios tėvynainių gretos. Finišą Dakare (Senegalas) visureigiais bandys pasiekti Aurelijus Petraitis su Almontu Kybartu, Arūnas Lekavičius su Ramūnu Kručkausku, Gintautas Petrus su žmona Milda, drauge su kazachu važiuosiantis Antanas Juknevičius bei „Yamaha” motociklus pasibalnoję Balys Bardauskas ir Šarūnas Paliokas.
Prestižiskiausio planetos dykumų ralio – maratono starte rikiuosis 245 motociklininkai, 20 keturračių, 205 visureigiai ir 100 sunkvežimių. Rekordinis 570 komandų skaičius daugiau kaip pusšimčiu pranoksta pernykščių pretendentų (510), pageidavusių pasigalinėti su klastingomis dykumas, kiekį. Maratono, finišuosiančio sausio 20 dieną, maršrutas be europinės dalies nusidrieks per Maroką, Mauritaniją ir Senegalą 9273 km, iš kurių 5736 km – specialieji etapai.
Be neigiamo atspalvio.
Avantiūrizmo dvasia užvaldo vis didesnį išpažinėjų ratą. Tačiau žodžio „avantiūra” nevertėtų tarti su neigiamu atspalviu, nors būtent tokį jis įgijęs lietuvių kalboje. Tuo tarpu prancūziškai „avantiūra” suvokiama be jokio negatyvumo ir reiškia smagią kelionę su įsimintinų nuotykių prieskoniu. Tad šiemet į avantiūristų gretas įsiliejo dar margesnis dalyvių būrys, išplėtęs bendraminčių geografiją. Dakaro lenktynių pradininkų ir senbūvių prancūzų bei kitų vakariečių dalyvių gretas praplėtė Indijos, Gvatemalos, Kenijos bei Namibijos atstovai, kazachai ir net kinai. Tad šiemetinę Dakaro dalyvių šeimą sudaro virš 50 tautybių atstovai.
Daug naujokų
Tarp išaugusio dalyvių būrio atitinkamai didelis naujokų skaičius. Tarp motociklininkų jų – 40 proc., ir 18 proc. – tarp automobilių ekipažų. Pastebimai pajaunėjo ir amžius dalyvių, daugiau kaip pusei jų – virš 40 metų. Tarp Dakaro naujokų – trisdešimtmetis motociklo vairuotojas vilnietis Balys Bardauskas. Jam šiemet sukanka tiek pat, kiek ir garsioms Dakaro lenktynėms. Ant ančiukais, buratinais, kūlverstukais ir kitais animacinių filmų veikėjais padabinto „Yamaha 450” motociklo priekio grafiti stiliumi užrašyta: „Už vargstančius Lietuvos pedagogus!” Šis užrašas anaiptol ne atsitiktinis. Mat B. Bradauskas – fizinio mokytojas. Ant motociklo šonų tuo pačiu stiliumi puikuojasi dar keli šūkiai: „Už Vytautą Kernagį!” bei „Už tuos kurie neišduoda!”
Lydės profesionalus
B. Bardauskui draugiją Dakare motociklu palaikys smėlio klastas jau išbandęs Šarūnas Paliokas, praėjusiais metais Dakare važiavęs visureigiu su Aurelijumi Petraičiu. Šiemet abu motociklininkai važiuoja vienodais „Yamaha WR450” motociklais. B. Bardauskas savo visiškai lenktynėms paruoštą, tačiau nebenaują motociklą už 18 tūkst. eurų pirko iš žinomo Prancūzijos lenktynininko. Dalyvavimas Dakaro lenktynėse mokytojui kainuos per 150 tūkst. Lt. „Už vargstančius mokytojus” važiuojančiam B. Bardauskui teko parduoti ne tik savo „Porsche” automobilį. B. Bardauskas teigia didžiąją dalį lėšų lenktynėms sukaupęs dirbdamas JAV.���B. Bardauskas ir Š. Paliokas startuos kartu su 7 motociklininkų, norinčių išbandyti jėgas, grupe, lydinčia Prancūzijos „Yamaha” komandą. Ją sudaro trys patyrę sportininkai, tarp kurių – ir vienas iš pasaulio čempionų Davidas Fretinje (David Fratigny).
Neprognozuoja
Jubiliejinis maratonas visureigiais važiuosiantiems lietuviams bus ketvirtasis dykumos šturmas. Tuo tarpu visiems navigatoriams, išskyrus Mildą Petrus – pirmas. Kiek daugiau patirties turi tik Arūnas Lekavičius ir navigatorius Ramūnas Kručkauskas. Pernai jie drauge startavo viename dykumų ralyje Omane. Į jų pernai lenktynėms paruoštą „Mitsubishi Pajero” visureigį šiemet vietoj benzininio įmontuotas standartinis dyzelinis 3,2 litrų variklis ir įdiegti kiti patobulinai. A. Lekavičius teigia būsimajam startui specialios pasirengimo programos neturėjęs, todėl kalbėti apie rezultatus bus galima tik po pirmųjų etapų Afrikoje.
Paveržė veržles
Gintas Petrus, kaip ir per praėjusias lenktynes, startuos automobiliu „Desert Warrior”. Jis pagamintas Anglijoje panaudojus visureigių „Land Rover Defender/Discovery” rėmo konstrukciją, važiuoklę ir pavarų dėžę. Visaureigį trauks 3,0 litrų BMW turbodyzelinis 220 AG variklis. Aurelijus Petraitis būsimajam startui įsigijo naujesnės modifikacijos latvišką visureigį „Oscar” su dyzeliniu „Chevrolet” varikliu. Pasak A. Petraičio, nuo gruodžio vidurio susipažęs su automobiliu ir perveržęs veržles, tačiau pasitreniruoti pakankamai nepavyko.
Suvedė joga
„Green rain” (Žaliasis lietus) komandos atstovui A. Petraičiui šiemet talkins naujas navigatorius, bendrovės „Elektroninių mašinų perdirbimas” (EMP) generalinia direktorius Almontas Kybartas. Pasak A. Petraičio, pernykštis jo navigatorius Š. Paliokas nusprendė išmėginti jėgas dykumoje važiuodamas motociklu, todėl kito navigatoriaus jis dairėsi senokai. Su Almontu jie drauge lankė jogos pratybas, kur ir užsimezgė kalba apie Dakarą. „Nors lig šiol buvęs gana tolimas automobilių sportui, Almontas labai kūrybingas, ambicingas ir racionalus žmogus. Žinoma, mūsų važiavimo tempas pirmuose etapuose bus mažesnis, bet drauge – mažesnė klaidų tikimybė. Apskritai pasirengimu ir bendradarbiavimu su naujuoju komandos nariu esu labai patenkintas”, – sakė A. Petraitis. Apie turnyrinės lentelės pozicijas lenktynių išvakarėse A. Petraitis tikino visiškai negalvojantis. Nauja bus ir šio ekipažo techninio palaikymo komanda. Sunkvežimiu su įrengtomis mobiliosiomis dirbtuvėmis ir poilsio zona keliaus trys mechanikai.
Internacionalinis ekipažas
Dakaro maratono dalyvių sąrašuose esama ir daugiau lietuviškų pavardžių. Viena iš jų – Antano Juknevičiaus, kuris šiose lenktynėse – anaiptol ne naujokas. Dukart Dakaro ralio maratone varžęsis lenktynininkas A.Juknevičius dabar savo sportinę karjerą tęsia atstovaudamas Baltarusijos automobilių sporto rinktinei. Šiais metais A. Juknevičiaus atstovaujamas internacionalinis ekipažas Senegalo sostinę bandys pasiekti „Nissan Pathfinder” visureigiu.
Apšils Europoje
Pirmuosius du etapus jubiliejinio Dakaro maratono dalyviai varžysis Europos kontinente. Startavę sausio 5 dieną Portugalijos sostinėje sportininkai lenktyniaus Lisabonos – Portimao 486 km etape, iš kurių 120 km – greičio ruožas. Po šio seks dar vienas europinis Portimao – Malaga 536 km etapas su 60 km greičio ruožu. Po dviejų „apšilimo” etapų lenktynių karavanas įžengs į Afrikos kontinentą, kur ir prasidės tikrasis Dakaro „pragaras”.