Dar vienai uostamiesčio kultūros vertybei iškilo grėsmė. Įtariama, kad dėl iš abiejų pusių intensyviai pradėtų statybų pradėjo trūkinėti Danės upės krantinėje stovinčio istorinio sandėlio lubos, sienos, ėmė trupėti plytos.
Buvusiame sandėlyje įkurto vyno restorano „Petit Marseille” savininkas tvirtina, kad tokia situacija kelia pavojų darbuotojams bei klientams. Restorano darbuotojai raštu jau kreipėsi į pastato šeimininką, prašydami imtis priemonių dėl nesaugių bei pavojingų darbo sąlygų.
Kaltas vėjas?
Buvusio sandėlio savininkas vilnietis verslininkas Saulius Semėnas vakar žurnalistams demonstravo 120 senamiesčio gyventojų ir organizacijų atstovų pasirašytus raštus Klaipėdos miesto ir apskrities valdžiai, kuriuose buvo prieštaraujama naujoms statyboms Danės krantinėje. Tačiau atsakymo į juos esą nesulaukta.
„Pagal sutartį prie pastato turi būti palikta 4 metrų apsauginė zona, kad būtų galima naudotis pastatu ir į jį patektų klientai. Akivaizdu, jog tai pažeista. Iš vienos pusės mus taip užspaudė, kad neįmanoma praeiti – ir be jokių leidimų, sutikimų”, – piktinosi verslininkas.
Anot S. Semėno, pagrindiniai statybos darbai pradedami po oficialios darbo pabaigos, tad prisikviesti specialistus užfiksuoti situaciją neįmanoma.
„Matau akivaizdžią žalą, į kurią niekas nekreipia dėmesio. Paskambinus statybų savininkui ir informavus apie daromą žalą, jis pradėjo juoktis, jog tai vyksta nuo vėjo”, – pasakojo restorano šeimininkas.
Objektyvumo ieškos sostinėje
Vakar verslininko pakviestas antstolis užfiksavo padėtį ir kreipėsi į Kultūros paveldo departamentą, paminklosaugininkus ir gaisrininkus dėl pažeistos keturių metrų apsauginės zonos.
Tačiau jau dabar abejojama, kad atsakingos institucijos imsis kokių priemonių, nes kaimynystėje vykstančių statybų projektus tvirtinusi institucija pati ir turėtų kontroliuoti vykdomus darbus.
Verslininkas objektyvumo ketina ieškoti aukštesnėse instancijose Vilniuje. S. Semėnas neatmeta galimybės kreiptis ir į teismą dėl statybų sustabdymo.
Prieš ketvertą metų verslininkui pavyko išsikovoti, kad teritorijos tarp Danės upės, Žvejų ir pilies gatvių detalusis planas, kuriame buvo sutankintos statybos, teismo sprendimu būtų panaikintas.
„Klaipėdos valdžia tada pasitvirtino naują detalųjį planą su dar didesniais nei buvo pastatais, – piktinosi vilnietis. – Kur jūs matėte pasaulyje, kad prie miesto centre esančio objekto tokiu mažu atstumu statytų pastatus, kai senamiestyje neišspręsta automobilio statymo problema?”
„Pavojaus nekelia”
Kultūros paveldo departamento Klaipėdos teritorinio padalinio vyriausiasis valstybinis inspektorius Laisvūnas Kavaliauskas neįžvelgė nieko blogo, kad vos ne vienu metu iš abiejų istorinio pastato pusių pradėtos statybos.
„Taip sutapo, kad abiejose pusėse pradėti statyti skirtingi pastatai. Darbai vyksta pagal suderintus projektus, leidimai išduoti”, – sakė inspektorius.
L. Kavaliauskas pripažino, kad senamiesčio verslininkams dėl statybų dabar apsunkinamos sąlygos, tačiau darbai kada nors turi būti atlikti.
„Šią akimirką negalime pasakyti, kad pastatas yra avarinės būklės ar kad jam kyla kokia grėsmė. Matome, kad yra tam tikrų pokyčių: įtrūkusios sienos, taip pat pirmojo aukšto virtuvėje įtrūkusi kolona. Manome, kad šie vykdomi statybos darbai turėjo įtakos buvusio sandėlio būklei. Tačiau dabartiniai pokyčiai nėra tokie svarūs, kad keltų pavojų pastatui”, – teigė inspektorius.
Klaipėdos paveldo departamento atstovas su kolegomis iš Klaipėdos apskrities viršininko administracijos Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros skyriaus ketina stebėti tolesnę pastato situaciją bei statybų įtaką.
„Spręsime, kokių sprendimų imtis – ar stabdyti darbus ir peržiūrėti statybos eigą bei ją pakoreguoti, ar imtis kitokių priemonių”, – sakė L. Kavaliauskas.
Anot jo, į kaimynystėje atliekamus darbus turėtų sureaguoti ir konkretų sprendimą priimti statybos inspekcija. L. Kavaliauskas pažymėjo, kad Klaipėdos senamiesčio pastatai stovi ant pelkių, tad jų fasadai ir sienos trūkinėja net po rekonstrukcijos praėjus vos keliems metams.
„Žinodamas situaciją, kad panašios problemos kyla ir kituose senamiesčio pastatuose net nevykdant darbų, negalėčiau atvirai teigti, kad įtrūkimai atsirado dėl statybų. Tačiau negaliu ir to paneigti”, – sakė L. Kavaliauskas.
Gali būti, kad artimiausiu metu bus sudaryta komisija, turėsianti įvertinti istorinio pastato situaciją ir priimti atitinkamus sprendimus.
Kaltinimus neigia
Abiejų pastatų statybomis užsiimančios nekilnojamojo turto vystymo įmonių grupės „EDP projektai” projektų vadovas Mantas Milinis aiškino, kad dar prieš pradedant statybas buvo įvertinta situacija, jog būsimieji pastatai išdygs itin jautrioje miesto vietoje, tad darbams pasitelktos naujausios technologijos.
M. Milinis neigė, kad vyno restoranas vibruoja dėl statybos darbų. Anot jo, tai neįmanoma, nes pamatų poliai ne kalami, o gręžiami, nors šios naujausios technologijos gerokai brangesnės.
Pasak įmonės atstovo, dėl kitų S. Semėno išsakytų kaltinimų neva dėl statybų trūkinėja sienos ir lubos savo žodį turėtų tarti ekspertai.
Jis pabrėžė, kad „EDP Projektai” dėl statyboms aptvertų teritorijų turi Klaipėdos miesto savivaldybės Miesto tvarkymo skyriaus išduotą leidimą.
Šalia Danės stovinčio septynaukščio pastato ir vyno restorano turėtų iškilti keturių aukštų dviejų pastatų, kuriuose bus įrengti butai bei komercinės patalpos, kompleksas, o kitoje pusėje – keturių aukštų su mansarda viešbutis.
Kartojasi Vilniaus istorija?
Šiemet panaši situacija buvo iškilusi Vilniaus senamiestyje, kai, įtariama, dėl kaimynystėje vykdomų statybos darbų sausio pabaigoje įgriuvo Šiaulių gatvės 8 numeriu pažymėtas namas, statytas XIX amžiaus pabaigoje.
Dalis seno trijų aukštų mūro sugriuvo į šalia esančią statybvietę – maždaug 6 metrų gylio duobę. Joje įmonė „Constructus” liejo naujo gyvenamojo kvartalo pamatus.
Tik staigi gyventojų reakcija leido išvengti aukų. Pradėjus skilinėti namo sienoms, gyventojai spruko lauk. Be pastogės liko aštuonios šeimos.
Nelaimės priežastis tyrusi Vilniaus miesto savivaldybės komisija gegužės pabaigoje konstatavo, kad namas griuvo pastato pagrindą paplovus vandeniui, o vandentiekio avarija įvyko dėl netinkamai vykdytų kolektoriaus statybos darbų pažeidus vandentiekio šulinį. Tačiau avarijos kaltininko komisija neįvardijo.