Brangymetis – ir amžinajame versle

Į kainų didinimo pasiutpolkę įsitraukė ir uostamiesčio atliekų vežėjai. Šio amžino verslo atstovai deklaruoja, kad kainas reikia didinti dėl augančių sąnaudų. Tačiau Klaipėdoje šių paslaugų brangimas turi specifinįprieskonį – uostamiestyje mažėja rinkos dalyvių, o kai kurių atliekų vežėjų akcininkai valdo daugiau nei pusę namų valdų bendrovių, sudarančių kontraktus dėl šiukšlių išvežimo.

Savivaldybė deklaruoja šiuo metu neturinti jokių svertų kainoms reguliuoti. Tikimasi, kad padėtis pasikeis, kai kitais metais Klaipėdos regione pradės funkcionuoti nauja atliekų išvežimo sistema ir bus įvesta vietinė rinkliava už atliekų išvežimą.

Įsigaliojus šiai tvarkai kainą nustatinės miesto politikai. Tačiau tokia perspektyva džiugina ne visus atliekų vežėjus – dėl kai kurių jų skundų teismams naujoji tvarka, turėjusi įsigalioti nuo sausio 1-osios, atidedama mažiausiai iki pavasario.

Vyksta koncentracija

Šių metų liepą Konkurencijos taryba leido „Rubicon group” priklausančiai bendrovei „Bionovus” įsigyti 100 proc. UAB „Specialus autotransportas”, kuri be kelių valymo uostamiestyje dar užsiima ir atliekų išvežimo verslu, akcijų. Po šio sandorio uostamiesčio atliekų surinkimo rinkoje liko tik du žaidėjai – vokiečių firmos T’d6NSMEIER valdoma „Švaros diena” ir „Rubicon group” įmonės („Ecoservice”, anksčiau vadinusis „Vienituru” ir „Švaros projektai” – antrinė „Specialaus autotransporto” įmonė, kitąmet prisijungsianti prie „motininės” bendrovės).

Klaipėdos savivaldybės administracijos Aplinkos kokybės skyriaus vedėjos Daivos Berankienės teigimu, pagal sąvartyno pateikiamus duomenis, 33 proc. uostamiesčio atliekų tvarkymo rinkos iki šiol priklausė „Švaros dienai”, 55 proc. – „Specialiam autotransportui”, likusius 12 proc. dalinosi „Švaros projektai” ir „Ecoservice”.

Tačiau „Švaros dienos” direktorius Raimundas Čigas tvirtina, kad realiai uostamiesčio rinkoje veikia kur kas daugiau žaidėjų.

„Yra vežėjų, kurie nepaiso Atliekų tvarkymo įstatymo ir surinkinėja iš gyventojų atliekas neturėdami sutarčių su Savivaldybe. Tačiau pastaroji nesugeba užtikrinti kontrolės. Internete gausu skelbimų, kuriuose įvairios firmelės siūlo atliekų išvežimo paslaugas”, – sakė R. Čigas.

Kodėl kyla kainos?

Praėjusią savaitę UAB „Švaros projektai” viešai informavo, kad nuo sausio 1-osios didina buitinių atliekų išvežimo įkainį iki 7 litų už 0,24 kub. m konteinerį. Pasak šios bendrovės direktoriaus Prano Liaučiaus, iki šiol galioja 5 litų tarifas.

„Tarifą didiname dėl išaugusių degalų kainų, sąvartyno išlaidų, mašinų remonto kainų ir kitų priežasčių”, – aiškino P. Liaučius. Anot jo, „Švaros projektai” prie „Specialaus autotransporto” prisijungs sausį.

„Padidėjus minimaliam darbo užmokesčiui ir kuro kainoms atliekų vežėjai didina atliekų išvežimo kainas iki 20 litų už 1 kub. metrą”, – tokią informaciją komunalinių mokesčių lapelyje jau spalį gavo „Rubicon Group” įmonei „City Service” priklausančių „Vingio valdų” gyventojai, kurių atliekas vietoje „Ecoservice” pradėjo vežti kita „Rubicon group” įmonė „Specialus autotransportas”.

Pastarosios vadovas Olegas Anapolskis tikino, kad paskutinį kartą kainos buvo peržiūrėtos prieš metus, tačiau kiek konkrečiai jos kilo – atskleisti negalėjo dėl komercinių paslapčių.

„Daugiau jų didinti iki vietinės rinkliavos įvedimo nenumatome”, – tvirtino O. Anapolskis.

„City Service” priklauso 6 iš 11 uostamiesčio namų valdų įmonių. Pasak uostamiesčio Savivaldybės administracijos Butų ūkio ir energetikos skyriaus vedėjo Algio Gaižučio, visos namų valdos uostamiestyje prižiūri apie 1 600 daugiabučių, likusiais 400 rūpinasi daugiabučių namų savininkų bendrijos.

„City Service” rinkų vystymo departamento direktorius Vytautas Turonis neneigia, kad visos šiai bendrovei priklausančios namų valdų įmonės – „Pempininkų valdos”, „Marių valdos”, „Vingio valdos”, „Ąžuolyno valda”, „Buitis be rūpesčių”, „Mūsų namų valdos” – dėl atliekų išvežimo yra sudariusios sutartis tik su „Rubicon group” priklausančiais atliekų vežėjais.

„Galiu užtikrinti, kad gyventojams garantuojame optimalų kainos ir kokybės santykį. Tiek „Švaros dienos”, tiek ir „Rubicon group” atliekų tvarkymo įmonių tarifai yra labai panašūs. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad kai kuriose „City Service” priklausančiose valdose kontraktai su atliekų vežėjais yra net aštuonerių metų senumo, ir nebuvo peržiūrėti pasikeitus savininkams. Be to, atliekų išvežimo paslaugų kainos Klaipėdoje yra kur kas mažesnės nei kituose miestuose”, – sakė V. Turonis.

Kad didinamos kainos, neneigė ir „Švaros dienos” direktorius R. Čigas.

„Mes nesame izoliuoti, dirbame tokiomis pačiomis sąlygomis, tad turime reaguoti į kylančias energetinių resursų kainas, darbo jėgos brangimą. Kainų didėjimas – nuolatinis procesas, deramės su kiekvienu konkrečiu klientu. Didesniems, kur darbo sąnaudos yra mažesnės, kainos kyla mažiau. Aišku, kad kilimas turi ribas – per daug kelsi, klientas pasirinks konkurentus. Savo įtaką šioje srityje padaro ir mano minėtos nelegaliai dirbančios firmos”, – sakė R. Čigas, neigiantis, kad dabartinė situacija rinkoje yra palanki kainoms didinti.

Klaipėdos savivaldybės administracijos Aplinkos kokybės skyriaus vedėjos D. Berankienės teigimu, maksimalus atliekų išvežimo tarifas uostamiestyje nėra nustatytas.

„Tai sutarties tarp namų administratoriaus ir vežėjo reikalas. Savivaldybė maksimalius tarifus gali nustatyti tik savo įmonėms”, – aiškino D. Berankienė.

Ką duos rinkliava?

Nuo kitų metų pradžios kartu su nauju sąvartynu Dumpiuose turėjo pradėti funkcionuoti naujoji Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo sistema. Jos pagrindas – principo „moka kiekvienas teršėjas” įgyvendinimas, tad kiekvienam būstui ir kiekvienai įmonei įvedama vietinė rinkliava už atliekų išvežimą.

Miesto politikai jau buvo patvirtinę, kad nuo sausio 1-osios į Savivaldybės biudžetą surenkama rinkliava gyventojams sieks 0,21 lito už kv. buto metrą. Individualiam namui nustatyta 20 litų per mėnesį rinkliava, nes nutarta, jog bus imamas mokestis tik už 100 kv. m plotą.

Pasak Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centro (KRATC) analitiko Arūno Piepaliaus, anksčiau labai garsiai buvo gąsdinama, jog naujoji rinkliava bus žymiai didesnė už dabartinius mokesčius, tačiau realybė šiuo metu yra visai kita.

„Atliekų vežėjai pastaruoju metu pradėjo gan ženkliai didinti kainas. Štai, pavyzdžiui, aš, gyvendamas name, kurį administruoja „Vitės valdos”, dabar už atliekų išvežimą moku po 19 centų už kvadratinį metrą”, – sakė A. Piepalius.

Anot KRATC vadovo Šarūno Reikalo, svarbu yra ir tai, kad vietinės rinkliavos dydį tvirtina miesto Taryba.

„Dabar, kai galioja kontraktinė sistema, dėl atliekų išvežimo tarifų susitaria tik namo administratorius ir vežėjas. Įsigaliojus vietinės rinkliavos sistemai, reikės pateikti itin rimtų argumentų politikams, kad jie padidintų rinkliavą. Nors aišku, kad pažadėti, jog ji niekada ateityje nedidės, negalima – nuolat brangsta energetiniai resursai, darbo jėga ir visos kitos paslaugos”, – sakė Š. Reikalas.

Tačiau minima vietinė rinkliava nuo sausio 1-osios nebus pradėta rinkti, nes buvo sustabdytas atliekų vežėjų parinkimo konkursas, būtinas, kad pradėtų funkcionuoti naujoji sistema.

„Konkurse miestas suskirstytas į tris zonas. A zona – nuo Girulių ir Kalotės iki Danės upės. B zona – nuo Danės iki Naikupės ir Debreceno gatvių, C zona – visi likę pietiniai mikrorajonai. Numatyta, kad kiekvieną zoną aptarnaus vienas vežėjas, pasiūlęs geriausią kainą.

Konkursinės procedūros buvo sustabdytos vienai iš kompanijų pateikus skundą Klaipėdos apygardos teismui. Tačiau šias laikinąsias apsaugos priemones panaikino Apeliacinis teismas. Po šio sprendimo sekė skundas Viešųjų pirkimų tarnybai. Pastaroji praėjusią savaitę atsiuntė savo išvadas, kuriose nurodė padaryti tik keturis kosmetinius pakeitimus konkurso procedūrose. Tikimės, kad visa tai padarysime per šią savaitę ir visos procedūros baigsis bei vietinė rinkliava bus įvesta nuo kitų metų balandžio. Tačiau taip pat tikimės, kad naujai tvarkai besipriešinantys vežėjai skųsis visur, kur tik įmanoma, kad ji pradėtų funkcionuoti kuo vėliau”, – sakė Š. Reikalas.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.