Nors prezidentas Valdas Adamkus iš keturių kandidatų pasirinko Joną Prapiestį Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininku, o jo skyrimui pritarė Teisėjų taryba, Seime J.Prapiestis gali sulaukti nemalonios akistatos su praeitimi.
Pasyvus ir paklusnus.
Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras, vienas iš Lietuvos teisinės sistemos kūrėjų, buvęs teisingumo ministras, teisės mokslų daktaras, baudžiamosios teisės žinovas, Konstitucinio ir Aukščiausiojo teismų teisėjas – argi gali būti geresnis kandidatas į Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkus, nei tokią įspūdingą patirtį turintis J.Prapiestis? Matyt, taip svarstė ir prezidentas V.Adamkus, iš keturių kandidatų į aukščiausiąją ir galutinę baudžiamųjų bylų nagrinėjimo instanciją pasirinkęs J.Prapiestį.
Prezidento pasirinkimui gruodžio 3-iąją pritarė ir Teisėjų taryba. Tačiau Seime, kur bus sprendžiama dėl J.Prapiesčio, gali pasigirsti jo skyrimui prieštaraujančių balsų. Vienas tokių – EBSW veiklą tyrusios Seimo laikinosios komisijos pirmininko pavaduotojas Kazys Starkevičius. Jis įsitikinęs, kad J.Prapiestis, pirmaisiais atkurtos nepriklausomos Lietuvos metais buvęs Teisinės sistemos komisijos pirmininkas, o 1992-1996 metais – teisingumo ministras, turėtų prisiimti dalį atsakomybės už EBSW jaunai Lietuvos valstybei ir jos žmonėms padarytą milžinišką žalą.
„Komisijos išvadose nurodyti ministrai, taip pat ir J. Prapiestis, vadovavęs Teisingumo ministerijai, kurie sudarė palankias sąlygas EBSW veiklai, – sakė K.Starkevičius. – Tuo metu visi įstatymai, kuriuos parengdavo Vyriausybė, patekdavo į Teisingumo ministeriją. Mes nustatėme daugybę įstatymų, kurie sudarė prioritetines sąlygas būtent vienai grupei – EBSW grupei – privatizuoti 162 įmones. Buvo visiškai nesiimama veiksmų kontroliuoti tos grupuotės nusikalstamą veiklą. Teisingumo ministerijos pozicija buvo itin pasyvi, ji derino ministerijai pateiktus įstatymus.”
Ekonomiką žlugdžiusios spragos
Komisija nustatė įstatymuose daug spragų, kurios, kai kurių Seimo narių įsitikinimu, tyčia buvo paliktos EBSW veiklai įteisinti. Lietuvos valstybinio komercinio banko privatizavimo įstatyme buvo numatyta, kad turėdama 49 proc. akcijų EBSW įgytų auksinę akciją ir valdytų banką. Kitose įmonėse EBSW buvo suteikta teisė turint tik 20 proc. akcijų valdyti visą įmonę. Turėdami tiktai penktadalį akcijų valstybinėje žvejybos laivyno įmonėje „Jūra” EBSW statytiniai visiškai valdė įmonę, kol galutinai sunaikino Lietuvos žvejybos laivyną.
„Buvęs ministras J.Prapiestis, kaip ir kiti ministrai ir asmenys, minėti komisijos išvadose, dabartiniu metu bent jau turėtų nesiekti aukštesnių postų. Turėtų patys moraliai save įvertinti, – įsitikinęs K.Starkevičius. – O prezidentas, skirdamas žmogų į aukštas pareigas, turėtų pasidomėti, ką Seimas yra daręs ir kokias išvadas dėl to kandidato pateikęs. Aukštesnių už Seimą institucijų, kurios įvertintų buvusių vyriausybių veiklą, nėra.”
Bandė perspėti
EBSW veiklą tyrusi komisija kartą jau pateikė prezidentui informaciją apie vieną iš grupuotės veikėjų Gintarą Furmanavičių, kokias jis pareigas ėjo koncerne. Tačiau prezidentas, nekreipdamas dėmesio į šią informaciją, G.Furmanavičių vis dėlto paskyrė vidaus reikalų ministru.
„Negi Lietuvoje, praėjus 17 metų po nepriklausomybės atgavimo, negalima rasti tinkamų aukštas pareigas eiti žmonių, kurie nebūtų susitepę pirminiais privatizavimo procesais?”- stebisi K.Starkevičius.
EBSW, indėlininkams negrąžinusi apie 90 mln. litų, atgimusiai valstybei padarė dar daugiau žalos privatizuodama įmones. Apskaičiuota, kad koncerno padaryta žala šalies ekonomikai sudaro 2,4 mlrd. litų – tai viso tuomečio metinio valstybės biudžeto dydžio žala.
Šiemet į Lietuvą sugrąžinus buvusį EBSW vadovą Gintarą Petriką atgijo EBSW bylų tyrimas. Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus verdiktas šiose bylose bus lemiamas. Tik ar būtų moralu verdiktą EBSW skelbti teisėjui, kuris pats prisidėjo kurdamas išskirtines sąlygas koncernui? Juk Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkas skirs teisėjų kolegiją šioje istorinėje byloje.
„Dabar dėl sąsajų su EBSW labai kruopščiai vertiname visus teisėjus, kurie į svarbias pareigas skiriami tik pritarus Seimui, – patikino K.Starkevičius. – Jeigu randame tokių sąsajų, informuojame Teisėjų tarybą ir prezidentūrą. Žinau, kad kai kurių asmenų galimybės kilti karjeros laiptais gavus tokią informaciją net nebebuvo svarstomos.”