Uostamiesčio transporto įmonės masiškai praranda autobusų vairuotojus ir dėl to net nebeįstengia įvykdyti visų numatytų reisų. Siūloma išeitis – arba branginti autobusų bilietus, arba miesto valdžiai „pakratyti” biudžetą dotacijoms.
Miesto valdžia turės apsispręsti, kaip gerinti situaciją Klaipėdos miesto viešajame transporte, nes dėl lėtai augančių algų vairuotojai palieka maršrutinių autobusų įmones ir pastarosios nebesugeba įvykdyti visų numatytų reisų.
Tai, kad už nuvažiuotą ridą vežėjams šiandien mokama nepakankamai, pripažįsta ir susisiekimą viešuoju transportu organizuojanti įstaiga. Tad artimiausiu metu miesto politikai turės apsispręsti – ar didinti važiavimo autobusais kainą, ar skirti dotacijų iš biudžeto.
Išeina dešimtys vairuotojų
Šiemet per vieną mėnesį Klaipėdos autobusų parką (KlAP) paliko 24 vairuotojai.
„Anksčiau tiek žmonių iš įmonės išeidavo per metus, tačiau viskas vykdavo palaipsniui ir su tokia kadrų kaita susitvarkydavome. Dabar tai sukėlė šiokių tokių sunkumų – įvykome jau ne 100 procentų reisų, kaip įprastai, o 97 procentus”, – sako KlAP generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė.
Anot jos, šiuo metu vidutinis KlAP vairuotojo, važinėjančio miesto maršrutais, atlyginimas, neatskaičius mokesčių, siekia 2000 litų. Tai, įvertinus šio darbo sunkumą ir pastarojo meto infliaciją, esą yra mažai. J. Daugininkienės įsitikinimu, iki kitų metų pabaigos tokių vairuotojų alga neatskaičius mokesčių turėtų siekti apie 3 000 litų. Tačiau to be politinių sprendimų esą nepavyks pasiekti.
„Mes savo ruožtu pagal išgales algas keliame nuolat. Nuo rugsėjo pirmosios miesto kolonos vairuotojams algos padidės dar 15 procentų, tarpmiestinių reisų vairuotojams, kurių alga yra apie 200-300 litų didesnė, – 10 procentų. Tačiau jau dabar pajamos, gaunamos už miesto maršrutų aptarnavimą, yra nepakankamos esamoms išlaidoms padengti ir nuostolius kompensuojame tik pajamomis iš tarpmiestinio susisiekimo paslaugų”, – sakė J. Daugininkienė, kurios vadovaujame kolektyve dirba apie 210 vairuotojų.
Blogėja paslaugų kokybė
Bendrovės „Pajūrio autobusai” direktorius Leonas Šiaulys sako, kad 2003 metais, kai su vežėjai buvo pasirašomos naujos sutartys, kad ir kaip atidžiai jos buvo studijuojamos, nebuvo įmanoma numatyti, kaip sparčiai plėtosis Lietuvos ekonomika įstojus į Europos Sąjungą, kaip augs algos ir kokia krizė ištiks šalies darbo rinką.
„Būtinai į formulę, kuria remiantis apskaičiuojamas tarifas vežėjams, turėtų būti įtrauktas ir algų didinimas. Klaipėda – vienintelis miestas, kuriame valdžia nedotuoja susisiekimo vietiniu transportu ir apsiriboja tik kompensacijomis už lengvatinių keleivių vežimą”, – sako apie 60 vairuotojuų turinčiai įmonei vadovaujantis L. Šiaulys.
Anot jo, vidutinis vairuotojų atlyginimas „į rankas” „Pajūrio autobusuose” šiuo metu siekia apie 1 400 litų. Su tokia alga esą itin sunku išlaikyti gerus specialistus, kuriuos ypač vilioja Laisvojoje ekonominėje zonoje vis atsidarančios naujos įmonės, teikiančios logistines paslaugų. Dėl šių priežasčių esą ir pablogėjo paslaugų kokybė – nauji žmonės nesugeba laikytis tvarkaraščių ir t.t.
L. Šiauliui antrina ir jo kolega, bendrovės „Gintarinis vairas”, taip pat turinčios apie 60 vairuotojų, direktorius Raimondas Žeimys.
„Jau seniai nebėra iš ko rinktis. Vidutinė mūsų vairuotojų alga šiuo metu siekia apie 1 500 litų. Dirbantiems seniau, mokame daugiau. Tačiau esant dabartinei atsiskaitymo su vežėjais tvarkai, kai į tarifo formulę neįtraukiamas algų augimas, sunku išlaikyti žmones, kad jie neemigruotų”, – sakė R. Žeimys.
VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas” direktorius Gintaras NENIŠKIS
Su vežėjais atsiskaitome pagal formulę, į kurią įeina infliacija, kuro kainų padidėjimas ir amortizaciniai atskaitymai. Algų didinimo joje nėra, šis faktorius buvo įtrauktas į infliacijos rodiklį. Iš tikrųjų algos dabar kyla tiek, kiek vežėjai nepajėgia mokėti. Anksčiau numatyti reisai būdavo neįvykdomi tik dėl autobusų gedimo, o dabar taip vyksta ir dėl vairuotojų trūkumo. Atsiskaitymo formulę reikia peržiūrėti, tačiau reikia dar tartis dėl metodikos. Ją turi tvirtinti miesto Taryba.
Viena jau aišku, kad šiemet ir taip bus sunku subalansuoti mūsų biudžetą, nes labai smarkiai auga sąnaudos. Dėl Tiltų gatvės remonto padidėjo autobusų maršrutų ilgis, fiksuojama beveik dvigubai didesnė infliacija nei anksčiau, atsirado amortizacinių atskaitymų.