Posūkių signalų nerodymas yra tapęs nacionaline Lietuvos vairuotojų liga, ir bent kol kas jokių požymių, liudijančių apie tai, jog sveikstame, nėra.
Skirtingų sričių specialistai nurodo skirtingas priežastis, kodėl, jų manymu, mūsų gatvėse šis, atrodytų nesudėtingas veiksmas – posūkių svirtelės paspaudimas žemyn arba apačion – ignoruojamas.
„Tai – asmenybės kultūros požymis. Jei tu nesisveikini su žmonėmis, nesuvoksi, kad posūkio nerodymas yra blogai. Galų gale tai – ne tik kitų negerbimas. Juk nerodydamas posūkio tu ir pats gali pakliūti į avarinę situaciją”, – dar anksčiau „Autosalonui” yra sakęs klaipėdietis psichiatras Aleksandras Slatvickis.
Egzaminus priiminėjantys VĮ „Regitra” darbuotojai dažnai užsimena apie tai, kad būsimus vairuotojus silpnai paruošia vairavimo mokyklos.
Tačiau Virginijus Peleckis, vienas labiausiai patyrusių uostamiesčio vairavimo instruktorių, teigia, kad tiek praktinių, tiek teorinių užsiėmimų metu posūkių signalų svarba mokiniams išdėstoma labai aiškiai.
„Išlaikę egzaminus ir gavę vairuotojo pažymėjimą žmonės tiesiog niekada nebeskaito Kelių eismo taisyklių.
Kai pas mus ateina ruoštis C kategorijos egzaminui B kategorijos pažymėjimą jau turintys žmonės, tik 50 procentų jų bilietus išsprendžia teisingai. Šiaip šis skaičius turėtų būti 80 procentų”, – savo teiginį iliustruoja Klaipėdos technikos mokykloje dirbantis V. Peleckis.
Nebeliko griežtumo
Dar tarybiniais laikais milicijoje dirbęs klaipėdietis įvardina ir kitą posūkių nerodymo priežastį.
„Tada milicija vairuotojus stabdydavo už menkiausią prasižengimą, o posūkių nerodymas būdavo traktuojamas kaip rimtas pažeidimas. Tiesą pasakius, tokių atvejų būdavo nedaug – posūkius visi rodydavo sąžiningai”, – pasakoja instruktorius.
Anot jo, lietuviai užaugo auklėti taip, kad jie būtų prižiūrimi.
„Todėl dabar, kai gatvėse nebėra Kelių policijos, dauguma vairuotojų galvoja, kad jiems viskas leidžiama. Pastaruoju metu nemačiau nė vieno atvejo, kad pareigūnai sustabdytų automobilį, kurio vairuotojas neparodė posūkio”, – teigia V. Peleckis.
Diržai svarbiau?
Alvydas Katkauskas, dabar einantis Klaipėdos VPK Eismo priežiūros skyriaus viršininko pareigas, sako negalintis pasakyti, kiek vairuotojų pastaruoju metu nubausta už posūkio signalo nerodymą.
„Atskiros statistikos nėra, mat posūkio signalo nerodymas traktuojamas kaip „Kiti pažeidimai”. Bauda už tai – nuo 20 iki 40 litų arba įspėjimas”, – teigė pareigūnas.
Jis sako, jog yra didesnių bėdų už posūkių nerodymą.
„Aišku, vairuotojai privalo suvokti, kad nerodydami posūkio signalo gali suklaidinti kitus ir taip sukelti avariją. Tačiau manome, kad miesto sąlygomis saugos diržų naudojimas yra svarbesnis dalykas už posūkių signalus”, – „Autosalonui” sakė A. Katkauskas.
Posūkių rodymas žiede
Pasak V. Peleckio, įvažiuojant į žiedinę sankryžą posūkių signalų rodyti nereikia (1), nepaisant to, kad kertamos eismo juostas skiriančios linijos. Tačiau posūkio signalus žiede privaloma rodyti keičiant eismo juostas (2) bei išvažiuojant iš žiedo (3). Be to, šis signalas rodomas iš pirmosios eismo juostos sukant į dešinę (4)
Posūkiai pagrindiniame kelyje
V. Peleckio teigimu, jei važiuojame pagrindiniu keliu, kuris sukasi kairėn arba dešinėn, posūkio signalą rodyti privalome (1): „Signalą rodome, kai keičiame važiavimo kryptį. Šiuo atveju kryptis keičiama, nors iš pagrindinio kelio neišsukame. Tačiau jei paliekame pagrindinį kelią, tačiau važiuojame tiesiai (2), posūkio signalo rodyti nereikia.”
Esminiai KET punktai, reglamentuojantys posūkių rodymą:
127. Vairuotojas privalo įspėti atitinkamos krypties posūkių šviesos signalais, o jeigu šviesos signalizacijos nėra arba ji sugedusi – ranka:
127.1. prieš pradėdamas važiuoti ir prieš sustodamas;
127.2. prieš persirikiuodamas, prieš sukdamas į dešinę ar kairę, prieš apsisukdamas.
131. Įspėjamieji signalai turi būti pradėti rodyti iš anksto prieš manevrą (stabdymą, susijusį su manevru) ir baigti tuojau pat po manevro (signalizuoti ranka galima baigti prieš pat manevrą). Signalą reikia rodyti taip, kad jis neklaidintų kitų eismo dalyvių.