Akrobatinio motokroso meistrų iš Skandinavijos kvapą gniaužiančius triukus pirmą kartą galėjo stebėti ir pajūrio gyventojai.
Antrą kartą Lietuvoje vykęs freestyle motokroso renginys sutraukė šio sporto gerbėjus į Nidą.
Pasižiūrėti „Red Bull X-Fighters” oro matadorų varžytuvių su žemės traukos dėsniu ir siautėjusiu Kuršių marių vėju susirinko apie keturis tūkstančius poilsiautojų.
Į Nidos prieplauką skraidinti motociklų atvažiavo Rikardas Rato, Niklas Olsonas ir Frederikas Johansenas iš Švedijos bei Oysteinas Kjorstadas iš Norvegijos.
Atliko salto
Sukonstruotomis dvejomis rampomis motokrosininkai pakildavo į keliolikos metrų aukštį ir atlikdavo ekstremalius triukus ore.
Stiprus Kuršių marių vėjas oro matadorams sugadino nemažai nervų – teko sutrumpinti atstumą nuo pakylimo rampos iki nusileidimo vietos.
Ryžtingi, bet kartu ir baugūs motokrosininkų žvilgsniai po šuolių išdavė, kad pasirodymas vyksta ekstremaliomis sąlygomis.
Gausiai susirinkusių žiūrovų raginimai ir mojavimai baltomis skarelėmis „užvedė” sportininkus ir jie pademonstravo geriausius savo triukus.
Tikrose varžybose žiūrovai, kad galėtų sukelti daugiau triukšmo atsineša benzininius pjūklus. Nidoje tokių aršių gerbėjų nebuvo.
F.Johansenas netgi atliko salto į priekį ir atgal. Jis yra pasaulinio lygio akrobatinio motokroso žvaigždė.
F.Johansenas dalyvaus „Red Bull X-Fighters” renginyje Madride, į kurį kviečiama tik dešimt pačių geriausių pasaulio freestyle motokroso meistrų.
Varžybos vyks svarbiausioje Ispanijos koridos arenoje „Las Ventas”. Jų nusileidimui po šuolių čia supilamas didžiulis smėlio kalnas.
Susilaužė koją
„Pernai pirmą kartą dalyvavau „Red Bull X-Fighters” renginyje Madride, bet per atrankinius važiavimus griuvau ir susilaužiau koją. Gydymas truko net septynis mėnesius, bet dabar aš vėl geros sportinės formos ir galiu atlikti visus triukus, kuriuos moku”, – „Klaipėdai” gyrėsi F.Johansenas.
28 metų sportininkas matadoru tapo palikęs motokroso trasas, kuriose varžėsi nuo šešerių metų. Vyras dabar užsiiminėja tik akrobatiniu motokrosu. Sugrįžti į tradicinį motokrosą būtų sudėtinga, nes nebėra toks fiziškai tvirtas. Motokrose reikalingi labai tvirti raumenys, o matadorų pagrindinė savybė – lankstumas.
„Vėjas yra didžiausias freestyle motokroso priešas. Mes su juo kovojame beveik kiekvieną dieną, nes stiprus vėjas pučia ne tik čia, Nidoje, jo pasitaiko visame pasaulyje. Vėjas „pagauna” tavo motociklą, neša į šoną ir nieko negali padaryti”, – aiškino F.Johansenas.
Bijo šuolių
Sportininkas prisipažino, kad bijo kiekvieno savo šuolio. Bet baimę nugalėti padeda malonumo potyris sėkmingai atlikus šuolį.
Dar labiau dėl F.Johanseno užsiėmimo nerimauja jo mama ir mergina, su kuria jis draugauja nuo devynerių metų.
„Jos manimi pasitiki, žino, kad aš kvailysčių nedarau, labai daug treniruojuosi, kad kiekvieną šuolį galėčiau atlikti užtikrintai”, – teisinosi oro matadoras.
Akrobatinis motokrosas yra F.Johanseno pragyvenimo šaltinis. Šalia savo namų jis įsirengė treniruočių aikštelę su 13 rampų.
Kiekvieną dieną atsikėlus pirmasis jo darbas būna įsitikinti ar nėra vėjo. Sportininkas nuvalęs sniegą ir ledą nuo rampų treniruojasi netgi žiemą.
Motociklų virtuozas prisipažino, kad jo hobis yra ramus jodinėjimas gamtoje.
Sportininkas Lietuvoje apsilankė pirmą kartą. Pasivaikščiojo po Nidą, kuri jam paliko labai gražaus ir ramaus miestelio įvaizdį.
Skirtingai nei daugeliui papras-tų poilsiautojų didžiosios kopos švedui sukėlė norą išsinuomoti dviratį ir pabandyti nusileisti stačiais šlaitais.
Motociklininkai gimnastai
Akrobatinius motociklininkų šuolius „FMX Jam” renginyje komentavo daugkartinis Lietuvos motokroso čempionas Dinas Pozniakas.
Jis aiškino, kad oro matadorai naudoja motokrosui skirtus motociklus, tik šiek tiek perdarytus. Įmontuojama kietesnė pakaba, nes atliekami aukšti šuoliai. Visi pakeitimai pritaikomi individualiai prie kiekvieno motociklininko. Dažniausiai sumažinamos sėdynės, jose prapjaunamos skylės įsikibti atliekant tam tikrus triukus.
Kiekvienam matadorui specialiai pritaikomas vairas, dažnai jis pakeliamas šiek tiek aukščiau.
Variklis paliekamas standartinis, kartais keičiamas duslintuvas. Svarbiausiai šioje rungtyje yra kuo mažesnis motociklo svoris. Matadorų motociklai sveria iki 100 kilogramų.
„Variklis išvysto apie 60 arklio galių, 250 kubinių centimetrų, dvitaktis. Šiuolaikiniame moto-krose jau naudojami keturtakčiai varikliai. Naudoja A98 markės benziną”, – vardijo D.Pozniakas.
Matadoru gali būti tiek smulkus, tiek stambus vyras. Čia svarbiausia, kad žmogus būtų plastiškas, kaip gimnastas. Tai yra tokia pat akrobatika, tik ant motociklo.
Lietuviai žavisi
Akrobatinis motokrosas atkeliavo iš JAV ir dabar sparčiai populiarėja Europoje. Lietuvoje nėra tokios sporto šakos atstovų.
Motokroso varžybose būna renkamas gražiausias šuolis. Visi matadorų šuoliai atliekami matematiniu tikslumu, rampos sumontuotos tiksliai kampais.
„Tai sudėtingas sportas, nes mažiausia klaida ir patiri rimtą traumą. Profesionalai matadorai vis bando išrasti kokį nors naują šuolį. Eksperimentuoja, griūna, susižeidžia, bet išgiję vėl sportuoja”, – žavėjosi D.Pozniakas.
Oro matadorų varžybose yra duodamas laikas ir sportininkas turi atlikti kuo daugiau triukų. Komisija juos vertina, bet tai nėra lengvas darbas. Sportininkai kartais atlieka naujus šuolius, kuriems dar nėra sugalvoti net pavadinimai.
Anksčiau sportininkai atlikdavo po vieną triuką. Dabar vienu šuoliu sugeba atlikti du ar tris triukus.
„Būtų įdomu pabandyti atlikti keletą šuolių savo malonumui, patirti kaip visa tai atrodo. Niekada nebandžiau. Motokrose viskas visiškai kitaip. Ten didesnis greitis”, – pastebėjo D.Pozniakas.