Kasdien vis didesnį vairuotojų susierzinimą keliančios Jakų sankryžos likimas skendi miglose. Maža to – gali būti ir taip, kad keiksmažodžio sinonimu tapęs žiedas žmonių nervus tampys ir po rekonstrukcijos.
Valstybės pareigūnai dar tik žada skelbti projektavimo darbų konkursą, o kai kurie projektuotojai jau dabar įsitikinę, kad jį laimės tie, kurie pasiūlys ne patį geriausią variantą sprendžiant kamščių šiame transporto mazge problemas.
Pradžia – negreitai
Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) atstovai „Autosalonui” aiškino, kad šiuo metu ruošiamasi skelbti Jakų sankryžos rekonstrukcijos projektavimo darbų konkursą.
Jau nuspręsta, jog tai bus trijų lygių sankryža. Transporto ir kelių tyrimo institutui atlikus Jakų žiedo srautų tyrimus nustatyta, kad per parą į jį įvažiuoja 24 735 automobiliai, o vasarą šis skaičius gali ir padvigubėti.
Teigiama, kad žiedinė sankryža efektyviai srautus paskirsto tada, kai minėtas automobilių skaičius yra 25 tūkstančiai, tad pasiūlyta, jog būsimoji sankryža būtų skirtingų lygių.
Statyba vyks dviem etapais – pirmojo darbus tikimasi pradėti 2009-2010 metais.
Vienadienis sprendimas?
Neoficialių šaltinių duomenimis, potencialų šio mazgo rekonstrukcijos projektą ruošia Kauno bendrovė „Kelprojektas”.
Juo numatoma virš žiedo pastatyti maždaug 600 metrų ilgio viaduką, kuris sujungtų automagistralę Vilnius-Klaipėda su Vilniaus plentu, o virš jo – dar vieną, apie 1 km ilgio, viaduką, turintį sujungti automagistralę su Palangos plentu.
Dar prieš trejus metus unikalų pynės tipo sankryžos projektą sukūręs Lietuvos karo akademijos Inžinerinės vadybos katedros (LKA IVK) dėstytojas Stanislovas Buteliauskas įsitikinęs, kad toks kauniečių projektas būtų pernelyg trumparegiškas, nes po maždaug 10 metų kamščių problema vėl grįžtų į šį mazgą.
„Būtų sunaudotos didžiulės lėšos, o vieta tinkamai Jakų sankryžos rekonstrukcijai – užimta”, – „Autosalonui” sakė S. Buteliauskas.
Ne be trūkumų
Dėstytojas savąjį projektą vadina efektyvesniu.
„Pynės tipo sankryžoje eismas vyksta nenutrūkstamu srautu – ją automobiliai gali įveikti nesustodami ir važiuodami iki 70 kilometrų per valandą greičiu – nebėra prastovų keliuose prieš sankryžą”, – aiškina S. Buteliauskas.
Be to, anot jo, važiuojant tokia sankryža nereikia keisti eismo juostos ir duoti kelio kitiems eismo dalyviams, o tai užtikrina saugumą.
Svarbu ir tai, kad kelis kartus padidinamas mazgo pralaidumas, taip sumažinamos degalų sąnaudos ir – automatiškai – oro tarša.
Vis dėlto S. Buteliauskas pripažįsta, kad tokio tipo sankryža Jakų mazge turėtų ir trūkumų.
„Projektas pritaikytas keturių kelio krypčių susikirtimui, o Jakų sankryžoje yra šešios.
Todėl įvažiavimą į Jakų gyvenvietę ir išvažiavimą iš jos derėtų nukreipti ne tiesiai į sankryžą Jubiliejaus gatve, o į Šilutės plentą – sutvarkytu Jakų gatvės tęsiniu. Tilžės gatvę reikėtų sujungti su Palangos plentu”, – siūlė jis.
Geras – nenaudingas
S. Buteliausko projektas, kurį pripažino Europos patentų tarnyba, yra žinomas LAKD, tačiau, autoriaus teigimu, valdininkai jį pavadino per brangiu ir turinčiu per didelį pralaidumą, o tai neva nėra perspektyvu Lietuvoje.
„Interesų kova”, – konstatavo jis.
Dėstytojo kolega, LKA IVK profesorius Algimantas Ambrazevičius kalba tiesiau.
„Tokio dydžio objektų rekonstrukcijose sukasi dideli pinigai. Tai – milijoniniai užsakymai, itin naudingi gelžbetonio konstrukcijų gamintojams, todėl pagal jų dūdelę projektuotojai ir šoka. Jiems neapsimoka sukurti gero daikto, nes žiūrima ne į projekto efektyvumą, o į užsakymo sumą”, – „Autosalonui” teigė jis.
S. Buteliauskas sako besiruošiantis siųsti raštą premjerui Gediminui Kirkilui, nes jaučiasi nusivylęs tuo, kad jo projektas Lietuvai nereikalingas, nors užsienio šalių kelininkai juo labai domisi. Šiuo metu pynės tipo projekto patentavimo procesas vyksta JAV, Kanadoje, Kinijoje, Ukrainoje.
Situacija tik blogės
Nebepakęsdami kamščių Jakų žiede miestiečiai „Autosalonui” atsiuntė ne vieną pasiūlymą, jų nuomone, galintį nors iš dalies pagerinti dabartinę padėtį.
Buvęs Klaipėdos rajono kelių policininkas Stasys Bigelis, anksčiau pats matęs ir registravęs ne vieną avariją Jakų sankryžoje, siūlo iki rekonstrukcijos čia įrengti šviesoforus su reguliuojamais laiko keitikliais.
„Šviesoforai veiktų pagal srautų intensyvumą – pavyzdžiui, darbo dienų rytais žalia šviesa ilgiau šviestų važiuojantiesiems miesto kryptimi, vakarais – judantiesiems iš miesto, savaitgaliais – važiuojantiesiems nuo Palangos. Taip būtų sumažinti kamščiai”, – įsitikinęs S. Bigelis.
Klaipėdietis Gintaras mano, jog bent laikinai ties žiedu reikėtų įrengti papildomus keliukus sukantiesiems dešinėn.
„Tada tiems, kurie, pavyzdžiui, iš Vilniaus plento suka Šilutės link ar iš Palangos plento – į Tilžės gatvę, nebereikėtų įvažiuoti į žiedą ir laukti eilėje prie jo”, – įsitikinęs jis.
Vis dėlto LAKD atstovai jau anksčiau „Autosalonui” yra sakę, jog iki rekonstrukcijos darbų pradžios jokie laikini patobulinimai žiedinėje Jakų sankryžoje nebus vykdomi, tad dabartinės eismo sąlygos mažiausiai kelerius metus liks tokios pačios kaip dabar arba, didėjant transporto srautams ir prasidėjus rekonstrukcijai, dar pablogės.