Vietos ir stiliaus pojūtis: stilingiausių Europos miestų reitingas

Šiltą šios vasaros dieną Londono Viktorijos ir Alberto muziejaus Rafaelio galerijoje susirinko kone tūkstantis žmonių. Jie norėjo pažvelgti į britų mados naujoves. Susirinkusieji buvo patenkinti: sado-mazo stiliaus juodi kostiumai, žmogaus ūgio pudelio kostiumas – kūrinys, pagamintas iš juodai baltų pripučiamų sviedinių ir šviečiančio elektrinio švarko.

Madų šou, kuriame buvo demonstruojami Gareto Pju darbai, buvo programos „Mada judesyje” („Fashion in Motion”) dalis. Šios programos metu pristatomi dėmesio verti dizainerių darbai, tarp kurių – Kristiano Lakrua ir britų vyriškų drabužių dizainerio Osvaldo Boatengo. G.Pju, britų mados „enfant terrible”, metantis iššūkį ir laužantis pagrindus, yra šių charakteristikų, kurios dievinamos Jungtinės Karalystės mados arenoje, kvintesencija. Anglijoje stiprios meninio drabužių siuvimo tradicijos. Tačiau jos madų arena labiau pagarsėjo kaip pasiduodanti gatvės įtakai ir aktuali – ant podiumo galima išvysti paauglių iš klubų bei transvestitų.

Kaip miesto individualumas atsispindi jo madoje?

„Būti ramybės drumstėju, šokiruoti tėvus ir policiją, gatvėje gąsdinti senutes – visa tai londoniško mišinio dalis”, – sakė Kolinas Makdauelas, „The Sunday Times” vyresnysis mados apžvalgininkas ir kasmetinio britų mados talentų paieškos konkurso „Fashion Fringe” direktorius.

Tačiau šis įžūlus stilius ne visiems patinka. Jį galima mėgti arba nekęsti, kaip pa-rodė neseniai atlikta beveik 20 tūkstančių žmonių apklausa devyniolikoje šalių. Leidiniui „The Wall Street Journal” ją surengė firma „GfK Custom Research Worldwide”.

„Stilingiausių” Europos miestų sąraše Londono rodikliai geri – 7 proc. jį pavadino stilingiausiu. Tai leido jam užimti trečią vietą. Tačiau respondentai, atsakydami į antrą klausimą apie „nestilingą” miestą, taip pat dažniausiai minėjo jį. Ne tokiu stilingu jį laiko 5 proc. respondentų.

Pirmauja Paryžius

Universaliausias pasirodė Paryžiaus stilius. 34 proc. apklaustųjų Paryžių laiko stilingiausiu Europos miestu. Šis miestas su savo aukštosios mados istorija, didelėmis kompanijomis, gaminančiomis prabangos daiktus, tokius kaip LVMH, bei įtakingų gatavų drabužių demonstracijų tėvynės statusu turi aurą, kurios sunku nepajusti. Jau greitai čia startuos kasmetinis mados žvaigždžių renginys, „Paris haute couture” demonstravimas.

„Taip, prancūzai tikriausiai yra elegantiškesni ir puošnesni, – sakė didelės Paryžiaus parduotuvės „Colette” komunikacijos ir ryšių su visuomene skyriaus vadovė Nadež Vinter. – Man, kaip prancūzei, juokingiausia kalbėtis su ne prancūzais. Vokiečių madų pramonės atstovai sako: „Dieve, kokios prancūzės gražios, seksualios, lieknos”.”

Tačiau ji pridūrė, kad visos kalbos apie „Paryžiaus šarmą” ne Prancūzijoje visada skirtos šeštojo ir septintojo dešimtmečių nostalgiškai Paryžiaus elegancijai – Koko Šanel, Odrei Hepbern, Katrinai Deniov.

Paryžius sukūrė aukštosios mados sistemą. Jos istorinė jėga – tai profesionalūs modistai, pirštininkai, papuošalų gamintojai ir siuvinėtojai, o ne sistema. Taip teigė Kler Vilkoks, XX amžiaus mados istorijos ekspertė ir parodos „Pa-ryžius ir Londonas 1947-1957” kuratorė (rugsėjo 22 d. – sausio 6 d., Viktorijos ir Alberto muziejus).

„Paryžius mokė rankų darbo meistrus, o ne dizainerius”, – sakė ji apie vėlesnį laikotarpį.

„Daugelis žmonių Pary-žių laiko aukštosios mados miestu, kuriame rengiami madų pristatymai, – sakė „GfK Custom Research” direktorius Markas Hofmanas. Apklausoje dalyvavę žmonės atsakinėjo remdamiesi miesto kaip mados pramonės lokomotyvo reputacija, pabrėžė jis, nors apklausoje buvo ir klausimas „Kokiame mieste žmonės stilingiausiai rengiasi”.

„Jeigu kiltų siaubinga mados katastrofa, ir Londonas, Niujorkas ar Milanas išnyktų be pėdsakų, mada gyvuotų tol, kol sveikas būtų Paryžius, – sakė K.Makdauelas. – Tačiau nuo to Paryžius netampa madingiausias. Aš pirmoje vietoje įrašyčiau Milaną.”

Madingiausiu Europos miestu Milaną išrinko 10 proc. respondentų, įrašydami jį antruoju po Paryžiaus. „Italai išrado „passeggiata”, vakarinius pasivaikščiojimus, – sakė K.Makdauelas. – Jie išsipusto ir vaikštinėja, žiūri į kitus ir rodo save. Tai malonus siekimas padaryti įspūdį.”

„Kasdieniniame gyvenime Milanas labai stilingas, – sakė Londone gyvenanti ir „fashion-piara” srityje dirbanti italė. – Netgi eidami į sporto salę, žmonės atkreipia dėmesį į visas detales, nuo vėrinio iki batelių.” Jie Milaną vertina labiau už Romą, kuri kaip madingiausias miestas surinko 6 proc. balsų. Palyginti su Roma, „Milanas pažangesnis ir elegantiškesnis. Roma labiau iššaukianti”.

Beskonių miestas

Vis galingesne madų kliente tampa Rusija. Tačiau maskviečiai pelnė beskonių turtuolių, o ne stilingų ir diktuojančių toną reputaciją. Apklausa parodė, kad Maskva turi ir gerbėjų, ir jos nekenčiančių. 2 proc. respondentų ją išrinko stilingiausiu miestu, įrašydami penktoje vietoje. 4 proc. respondentų ją pavadino ne tokiu madingu miestu ir įrašė antroje vietoje po Londono (tarsi įrodydami, kad įvaizdis ir politika žengia koja kojon, lenkai labai stipriai pasmerkė savo istorinį konkurentą – 12 proc. lenkų Maskvą pavadino nestilingu miestu).

Europoje ir Amerikoje pasakojimai apie turtingus rusus tapo verslo puslapių ir aukštuomenės kronikų apžvalgininkų penu. Kai kalbama apie madą, ruso įvaizdis toks: nuo galvos iki kojų dėvi „Versace”, neretai apsikarstęs brangenybėmis. Tokia meilė demonstratyviai prabangai nėra nauja. „Vogue Russia” vyriausioji redaktorė Aliona Doleckaja sakė, kad Bizantijos kultūros prabanga visada darė įtaką. „Auksiniai kupolai, labai turtingos cerkvės, dailūs mezginiai ir kailis virš kailio” – visa tai formuoja ryškų rusišką įvaizdį. Jis ne visada atitinka saikingesnę Vakarų Europos mados versiją. „Jeigu rusė madinga, ji eina iki galo”, – teigė A.Doleckaja.

K.Makdauelas sakė, kad rusai savo pirkimo įpročiais kol kas nedaro įtakos mados kursui. „Rusiška įtaka smarkiai pervertinama, – sakė jis. – Tų (rusų), kurie perka aukštosios mados daiktus, skaičius padidėjo, tačiau ne tiek, kiek tokių pirkėjų padaugėjo Italijoje ir Prancūzijoje.”

Rusija nėra palanki dirva ir dizaineriams. „Dizaineriams dar tik kūdikystė. Tačiau jie labai greitai pasivys, – sakė K.Makdauelas. – Dizaineriai užauga derlingoje dirvoje, o dirva – tai žmonės, kurie gyvena madingai ir kuriems reikia madingų daiktų.”

O talentai iškyla kituose miestuose. K.Makdauelas nurodė Berlyną: „Tai meniškai labai išvystyta visuomenė”. Tokia jo išvada.

M.Hofmanas pasiūlė Antverpeną su jo įtakingais dizaineriais, tokiais kaip Ana Demelmeister ir Drisas van Notenas, taip pat autoritetingu Karališkosios dailiųjų menų akademijos mados skyriumi.

Niujorkas turi stiprią komercinę pakraipą, pastaraisiais metais vis labiau veržiasi į pirmąsias linijas. K.Vilkoks iš Viktorijos ir Alberto muziejaus giria Londono madų areną, kur dizainas dėstomas tokiose mokyklose, kaip Sent Martino dizaino mokykla, Londono mados kolegija ir Karališkoji madų kolegija. „Niekas nenuginčys, kad dominuoja Londono menų mokyklos”, – sakė K.Vilkoks.

Stilingiausi miestai

Paryžius – 34 proc. apklaustųjų

Milanas – 10 proc.

Londonas – 7 proc.

Roma – 6 proc.

Maskva – 2 proc.

Negalėjo atsakyti – 21 proc.

Nestilingiausi miestai

Londonas – 5 proc.

Maskva – 4 proc.

Berlynas – 4 proc.

Buchareštas – 3 proc.

Negalėjo atsakyti – 38 proc.

WSJ užsakymu „GfK Custom Research Worldwide” apklausoje dalyvavo 19 792 žmonės iš 19 šalių. Apklausa vyko kovą, balandį ir gegužę. Respondentai buvo parinkti atsitiktinai. Mažiausias dalyvių amžius – 15 metų. Apklausos vyko akivaizdžiai Austrijoje, Bulgarijoje, Čekijos Respublikoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Lenkijoje, Rusijoje, Rumunijoje, Ispanijoje, Švedijoje ir Turkijoje.

Telefonu – Belgijoje, Danijoje, Graikijoje, Italijoje, Jungtinėje Karalystėje ir JAV. Internetu – Nyderlanduose.

Apklausti gyventojai

Vakarų Europa – 10283 žmonės (Austrija, Belgija, Danija, Prancūzija, Vokietija, Graikija, Italija, Nyderlandai, Ispanija, Švedija, Jungtinė Karalystė)

Centrinė Europa – 4995 (Bulgarija, Čekija, Vengrija, Lenkija, Rumunija)

JAV – 1000

Rusija – 2207

Turkija – 1307

Maksimali paklaida – mažiau nei 1 proc. visos apklausos

+/- 1 proc. – Vakarų Europoje

+/- 1,4 proc. – Centrinėje Europoje

+/- 2 proc. – Rusijoje

+/- 4,4 proc. – Švedijoje ir Danijoje

+/- 3,1 proc. – kitose šalyse

Apklausą sudarė penki punktai

1. Kokiame Europos mieste žmonės rengiasi stilingiausiai?

2. Kokiame Europos mieste žmonės rengiasi nestilingiausiai?

3. Ar jums svarbu rengtis pagal paskutinį mados žodį? (Atsakymai nuo „labai svarbu” iki „visiškai nesvarbu”).

4. Kokie jūsų garderobo daiktai, jūsų nuomone, labiausiai turi atitikti madą?

5. Kokie informacijos šaltiniai jums praneša apie mados tendencijas?

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Laisvalaikis su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.