Didėjanti konkurencija, noras pritraukti bei išlaikyti klientus prekybos centrus verčia ne tik paisyti vartotojų teisių, bet ir nusileisti, net kai pirkėjas būna neteisus.
Norėdami išlaikyti klientus pardavėjai pradeda teikti vis naujas paslaugas bei pratęsti gamintojų suteiktus garantinius laikotarpius.
Tačiau ne visi prekybininkai galvoja apie klientus. Kai kurie vis dar pažeidinėja vartotojų teises ir nesilaiko net savo pačių duotų garantinių įsipareigojimų.
Nepareikalauja kvito
Ne vienas žmogus susidūrė su pardavėjais, kurie nenoriai laikosi garantinių įsipareigojimų. Vartotojai neretai skundžiasi, kad, sugedus prekei, kurios garantinis laikotarpis dar nėra pasibaigęs, parduotuvės nenoriai imasi jas taisyti.
Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos darbuotojos patvirtino, kad pardavėjai iš tiesų pažeidinėja vartotojų teises.
Tačiau padaugėjo ir vartotojų, išmanančių savo teises. „Vis daugiau žmonių prieš pirkdami prekes paskambina mums ir pasiteirauja apie savo teises, pasiaiškina, ko gali tikėtis.
„Įstatymai įpareigoja, kad, jeigu prekė sugedo dėl gamintojo kaltės, garantinis laikotarpis turi būti pratęstas tiek, kiek užtruko jos remontas. Buvo atvejis, kad iki garantinio laikotarpio pabaigos liko savaitė, o prekė buvo remontuojama mėnesį. Kai ją grąžino, prekybininkai nepratęsė garantinio laikotarpio, nors privalėjo tai padaryti. Neretai, jeigu buvo taisyta prekė, kuriai nepasibaigęs garantinis laikotarpis, vengiama suteikti garantiją naujoms pakeistoms detalėms”, – vardijo Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Klaipėdos skyriaus valstybinė inspektorė Virginija Žemaitienė.
Pašnekovė pasakojo, kad prekybos centrai kartais apskritai prekėms vengia išrašyti garantinius kvitus.
Jeigu garantinis laikotarpis nesuteiktas arba yra mažesnis kaip 2 metai, Lietuvos įstatymai vis tiek gina pirkėją. Jeigu prekė sugedo dėl gamintojo kaltės, nepraėjus dvejiem metams nuo jos įsigijimo, pagal Civilinį kodeksą, nepaisant to, koks garantinis laikotarpis buvo suteiktas, vartotojas gali pareikšti pretenziją. Tačiau tokiu atveju jam privalu įrodyti, kad prekė sugedo ne dėl jo kaltės.
Nesuteikė informacijos
Pasiteiravus, ar būtina išsaugoti pakuotę prekės, kuriai nesibaigė garantinis laikotarpis, V.Žemaitienė teigė, kad jokiame įstatyme tai nenurodyta. „Pakuotė yra svarbesnė transportavimui. Prekybos centrai kartais nurodo, kad pakuotę būtina išsaugoti, norėdami įsitikinti, jog prekė buvo pirkta pas juos. Tačiau dėl pakuotės neišsaugojimo neturėtų kilti nepatogumų. Svarbiau, kad vartotojai išsaugotų pirkimo ir garantinius kvitus”, – sakė inspektorė.
V.Žemaitienė pasakojo, kad prekybos centrai gali suteikti ir dalinę garantiją. Tada vartotojui prekė taisoma nemokamai, tačiau jis turi sumokėti už detales. „Apie tai, kad prekei suteikiama dalinė garantija, turi būti aiškiai nurodyta pardavimo sutartyje. Kartą parduotuvės vadybininkas pamiršo įrašyti į pardavimo sutartį, kad iš penkerių metų garantinio laikotarpio tik trejus teikiamas visas garantinis aptarnavimas, o dvejus – dalinis. Kadangi sutartyje buvo įrašyta, kad prekei suteikta tiesiog penkerių metų garantija, apgynėme vartotoją. Prekybininkai privalo laikytis sutarties sąlygų, be to, vartotojas, iki įsigydamas prekę, turi gauti apie ją išsamią informaciją”, – kalbėjo pašnekovė.
Turi teisę grąžinti
Pirkėjas turi teisę reikalauti, kad sugedusi elektros prekė, kuriai nepasibaigė garantinis laikotarpis, būtų arba sutaisyta, arba pakeista kita. „Tarybiniais laikais netikusią prekę pakeisti buvo galima tik tada, kai ji būdavo tris kartus remontuota. Dabar tokie reikalavimai netaikomi”, – teigė V.Žemaitienė.
Per dvi savaites nuo pirkimo pradžios grąžinti atgal į parduotuvę galima tik viršutinius drabužius, avalynę, tekstilės gaminius. Juos pirkėjas gali grąžinti ne tik dėl netinkamos kokybės, bet ir, jeigu jam nepatinka spalva, dydis, forma ar komplektavimas.
Dėl kokybės trūkumo dabar jau galima grąžinti ir dėvėtus drabužius.
E.Vaičekauskienė sakė, kad jeigu pardavėjas per 14 dienų nuo įsigijimo atsisako priimti atgal minėtas prekes, tai gali būti traktuojama kaip mažmeninių prekybos taisyklių pažeidimas.
E.Vaičekauskienė priminė, kad grąžinama prekė turi būti tvarkinga, o ne neatpažįstamai sudėvėta.
Nepatiko telefonai
Siekdami patenkinti klientų poreikius, prekybininkai jiems suteikia vis naujų paslaugų. Nuo rugpjūčio 1 dienos telekomunikacijų bendrovė „Omnitel” savo klientams, kuriems sugenda mobilieji telefonai, garantinio remonto laikotarpiu pradėjo dalinti pakaitinius telefonus. Pasak bendrovės „Omnitel” atstovės ryšiams su žiniasklaida Daivos Selickaitės, tokią paslaugą kol kas teikia tik „Omnitel” ir jos partneriai.
Nors ši paslauga įdiegta visai neseniai, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Klaipėdos skyrius jau dėl jos susilaukė vartotojų skundų. Pasak inspektorės V.Žemaitienės, kai kurie žmonės skundėsi, kad nusipirko brangų telefoną, o pakaitinį gavo prastesnį.
D.Selickaitė teigė, kad jų bendrovė stengiasi duoti lygiavertį pakaitinį telefoną. „Pakaitinis telefonas gali būti nebūtinai toks pat, kaip atiduotas taisyti, bet tikrai nebus antrarūšis”, – patikino pašnekovė.
Saugo klientus
Kad vartotojams įtikti kartais būna nelengva, žino ir prekybos tinklo „Avitela” generalinis direktorius Jonas Dirginčius. Pašnekovas teigė, kad visus nesklandumus dėl garantijos jų prekybos tinklas stengiasi išspręsti kliento naudai. „Mes nesame monopolinė bendrovė, kuri gali nepaisyti klientų teisių. Buitinės elektronikos sferoje yra ryški konkurencija, verčianti stipriai kovoti dėl klientų. Net jeigu kartais jaučiamės teisūs, vis tiek nusileidžiame ir konfliktą išsprendžiame vartotojo naudai. Antraip pirkėjas gali pasirinkti kitą prekybos centrą ir pas mus nebegrįžti”, – aiškino J.Dirginčius.
Direktorius sakė, kad jie visada suteikia galimybę nepatenkintam preke klientui rinktis, kaip pasielgti: remontuoti prekę, nutraukti pirkimo bei pardavimo sutartį ar pakeisti prekę kita, sumokant kainos skirtumą.
Pardavinėja garantiją
Kad prekė būtų remontuojama, ji turi būti sugedusi, o ne pirkėjo sugadinta. „Neretai prekė sugenda ne dėl mūsų ar dėl vartotojo kaltės, bet dėl visiškai netikėtų priežasčių, pavyzdžiui, todėl, kad trenkė žaibas, arba technika buvo maitinama per maža arba per didele elektros srove. Į tai ypač jautriai reaguoja kai kurie kompiuteriai. Nors įstatymai įpareigoja, kad vartotojams būtų teikiama nuolatinė 220 V elektros srovė, kartais ji tokia nebūna. Dėl to greitai genda įvairi buitinė elektros technika. Būna, kad pas mus su sugedusiais daiktais atbėga visi laiptinės, kuriai buvo tiekiama netinkama elektros srovė, gyventojai. Net ir žinodami, kad ne mes, o Vakarų skirstomieji tinklai kalti dėl sugedusios technikos, vis tiek stengiamės padėti klientams”, – pasakojo J.Dirginčius.
Buitinę techniką klientai neretai sugadina ir dėl to, kad neskaito instrukcijų. „Instrukcija, kurią duodame, kartais būna tokia išsami, kad jos storis siekia kelis centimetrus. Klientai tokios dažniausiai nepaskaito ir, nemokėdami naudotis, sugadina daiktą”, – aiškino direktorius.
J.Dirginčius sakė, kad prekybos centrai kartais pratęsia gamintojo suteiktą garantinį laikotarpį arba klientui suteikia galimybę nusipirkti papildomą garantiją. Deja, žmonės dažnai šito nežino, nes apie galimybę nusipirkti papildomą garantiją informuojantys plakatai paskęsta bendrame reklamos sraute.
Giedrė Balčiūtė