Įtampa dėl benzino atostogų negadina

„Mažeikių naftai” gaminant mažiau benzino, sutrikęs jo tiekimas kelia įtampą degalinių operatoriams. Tačiau vartotojai to kol kas nejaučia. Atostogų sezono įkarštyje ir per šventes didelės degalų kainos nestabdo pasišovusiųjų keliauti.

Šiuo metu bene pusė Lietuvos gyventojų ruošiasi atostogų kelionėms ir ilgojo savaitgalio iškyloms automobiliais nė neįtardami, kad degalų pardavėjus pila prakaitas stengiantis patenkinti didėjantį jų poreikį.

Rinkoje susidarė didelė įtampa. Degalinėse jau apie mėnesį juntamas benzino tiekimo sutrikimas iš „Mažeikių naftos”.

„Pagal sudarytą mėnesio planą „Mažeikių nafta” apie savaitę vėluoja tiekti degalus. Mes vis dar negaunam produktų, kuriuos esame užsisakę praeitos savaitės trečiadienį. Turime minimalias degalų atsargas. Tai labai rizikinga. Būna taip, kad geležinkeliu atgabentus degalus tiesiai iš vagono pilame į benzovežius ir skubiai vežame į degalines”, – apie degalų trūkumą rinkoje LŽ pasakojo „Lietuva Statoil” pardavimų ir tiekimo departamento direktorius Skirmantas Mačiukas.

„Šią savaitę buvo itin juntamas tiekimo neužtikrintumas. Paprastai didėjant vartojimui, pardavėjai gali užsakyti papildomą degalų kiekį. Bet šiuo metu yra didelė tikimybė, kad gamintojas produkto nepatieks reikiamu laiku”, – jam pritarė Lietuvos mažmeninės naftos produktų prekybos asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.

Tiekimą sutrikdė remontas

Lietuvos degalų prekeiviai degalus daugiausia perka iš „Mažeikių naftos”. Šios bendrovės atstovas Rosvaldas Gorbačiovas LŽ tikino, kad

Lietuvos rinką įmonė patenkina, esą degalų kol kas užtenka visiems.

„Bet gegužę buvo sulėtėjusi benzino gamyba dėl vieno įrenginio gedimo. Negalėjome išgauti komponento, reikalingo aukšto oktaninio skaičiaus benzinui gaminti. Būtent dėl to sutriko tiekimas – vėluojame vykdyti įsipareigojimus pirkėjams. Planuojame, kad liepą išspręsime šią problemą – pasivysime tiekimo grafikus”, – teigė R.Gorbačiovas.

Jis atkreipė dėmesį, jog šią vasarą labai padidėjo degalų poreikis, ypač benzino. Jo pardavimas išaugo apie 20 proc., palyginti su pernai vasara. Be to, šiemet benzino poreikis esą išaugo anksčiau nei paprastai, nes anksčiau nei kasmet prasidėjo kelionių sezonas.

Degalų nepritrūksime

Nors degalų vartotojai vis daugiau pilasi degalų, o kai kurie jų pardavėjai neslepia išgyvenantys įtampą dėl sutrikusio tiekimo,

M.Palijanskas ramina, kad nereikia bijoti, jog benzino ar dyzelino pritrūks. Pasak jo, yra įvairių būdų degalų atsivežti iš kitų gamintojų ir didesni degalinių tinklai sėkmingai tai daro.

„Neste” degalinėse tikrai nestinga degalų, – mes turime kitus tiekėjus, ieškoti jų mums nereikia. Tiesa, „Mažeikių nafta” yra pagrindinis tiekėjas, pasiūlęs mažiausią kainą”, – sakė „Neste Lietuvos” prekybos ir marketingo skyriaus vadovas Audrius Miežys.

Gabenti degalus iš kitų tiekėjų kainuoja pardavėjams papildomų išlaidų. Pasak S.Mačiuko, benzino tiekimo vėlavimas labai apsunkina logistiką.

„Pagal metinius kontraktus esame susitarę, kad gausime degalus į savo terminalus ir iš jų vešime į degalines. Dabar staiga į savo terminalą negalime atsivežti degalų, nes „Mažeikių nafta” laiku jų nepakrauna. Tad vežame juos iš „Mažeikių naftos” terminalų – tai daug didesnis atstumas, ilgesnis pristatymo laikas – logistika brangsta”, – aiškino S.Mačiukas.

Pardavėjai aukoja dalį pelno

Prekybininkai tvirtino, jog dėl didelės konkurencijos rinkos dalyviai, net esant deficitui ar turėdami papildomų išlaidų, neišdrįs pakelti degalų kainos daugiau nei iki nusistovėjusios rinkoje beveik vienodos ribos, kad neprarastų pirkėjų.

„Mažeikių naftos” parduodamų produktų bazinė kaina yra susieta su tarptautinės energetikos agentūros „Platts” skelbiama benzino kaina Vakarų Europoje. Nuo jos priklauso ir degalus perparduodančios įmonės.

„Įtampa rinkoje neturės įtakos mažmeninėms kainoms, bet sumažins tiekėjų pelną. Jei turiu dvi degalines ir matau, kad man trūks benzino, aš ieškau jo ir perku už tiek, kiek randu, nors tai ir brangiau nei perkant iš „Mažeikių naftos”. Bet negaliu degalinėse pernelyg pakelti kainos, nes niekas į jas nevažiuos”, – aiškino M.Palijanskas.

S.Mačiukas teigė, kad spekuliacijų dėl benzino kainų buvo, tačiau pagrindiniai rinkos žaidėjai šiaip taip išgyvena, nors ir sumažėjus pelnui, tad vieni kitiems neleis didinti kainų – per daug brangūs klientai.

Pasauliniai vėjai

Benzinas pastaruoju metu brangsta ne dėl situacijos vietos rinkoje, o dėl pasaulinių veiksnių. Šiuo metu naftos kaina svyruoja ties 72 JAV doleriais už barelį – apie 16 proc. daugiau, nei metų pradžioje. Daugiausia per 9 mėnesius pakilusios naftos kainos, pasak specialistų, artimiausiu metu neturėtų kristi. Esą aukštas kainas palaiko tikėtini streikai Brazilijos naftos bendrovėse, neseniai vykę streikai Nigerijoje – vienoje didžiausių pasaulio naftos eksportuotojų, ir atostogų sezonas Jungtinėse Amerikos valstijose – nežinia ar pakaks atsargų išaugusiai paklausai patenkinti. Be to, prognozuojama, kad JAV šiemet praūš uraganai, dėl kurių dažnai stabdomos naftos gavybos įmonės Meksikos pakrantėje.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.