Valdžios atstovams sukant galvas, kuo į vizitus turėtų skraidyti valstybės vadovas, į kariškių transportinį lėktuvą Italijoje pavėlavus pusę metų pagaliau montuojamas VIP modulis. Tačiau prezidentas juo naudosis nebent keliaudamas pas užsienio misijose tarnaujančius karius.
Karinių oro pajėgų (KOP) transportinis lėktuvas C-27J „Spartan” šiuo metu yra Italijoje, ten į jį montuojamas VIP modulis (itin svarbiems asmenims ir jų palydai skirtas lėktuvo salonas – aut.). Taip krovininis lėktuvas pritaikomas skraidinti ypač svarbius asmenis. Anksčiau ne kartą teigta, kad šiuo orlaiviu skraidys ir prezidentas Valdas Adamkus, nors Prezidentūros atstovai šį sumanymą kritikavo, krovininį lėktuvą su VIP salonu lygino su sunkvežimiu, kuriame įrengtas prabangus salonas.
Praėjusią savaitę prezidentinio lėktuvo problema buvo aptarta ir Vyriausybėje. Pasak Vyriausybės kanclerio Valdemaro Sarapino, premjeras Gediminas Kirkilas susisiekimo ministrui nurodė esant reikalui net suformuoti specialią darbo grupę, kuri išnagrinėtų visus lėktuvo įsigijimo arba ilgalaikės nuomos variantus.
Prezidentūra nusišalino
V.Sarapinas patvirtino, kad šį mėnesį „Spartan” su VIP moduliu jau bus Lietuvoje. Jo manymu, tai, kad prezidentui ieškoma civilinio orlaivio, nereiškia, jog VIP modulis tapo nereikalingas. Pasak Vyriausybės kanclerio, „Spartan” galės naudotis kiti aukšti valstybės pareigūnai.
Nė vienas kalbintų pareigūnų LŽ negalėjo pasakyti, kiek kainavo VIP modulis. Jo kaina įtraukta į bendrą kontrakto vertę. Tris transportinius „Spartan” Lietuvos kariuomenė pirko už 75 mln. eurų (258 mln. 750 tūkst. litų). Pirmasis orlaivis buvo pristatytas pernai gruodį (kiti du bus pristatyti 2008 ir 2009 m.). Jame turėjo būti ir VIP modulis, bet italų bendrovės „Alenia Aeronautika S.p.A.” subrangovas „Geven” pavėlavo pusmetį. Už tai italai turės sumokėti delspinigius.
Prezidento atstovė spaudai Rita Grumadaitė LŽ vakar sakė, jog sprendimą dėl lėktuvo turi priimti Vyriausybė: „Mes nusišalinę visiškai. Jokių komentarų. Mes pinigų tam neturime.”
Beje, nuomotis lėktuvus atskiriems prezidento vizitams užsienyje labai brangu ir sudėtinga. Priminsime, kad prieš porą savaičių vykusiam valstybiniam prezidento vizitui į Portugaliją orlaivio buvo ieškota pusantro mėnesio. Galiausiai skrydžiui buvo išsinuomotas čekų kompanijos lėktuvas, o grįžta latvių orlaiviu. Šis „pasiskraidymas” kainavo 470 tūkst. litų.
Skris pas karius
Krašto apsaugos ministras Juozas Olekas, vakar paklaustas, ar VIP modulis nėra bereikalingas pirkinys, jei juo nesinaudos šalies vadovas, paaiškino: „Jis labai reikalingas. Prezidentas lanko karius, tarnaujančius tokiose vietose, kur keleiviniu lėktuvu nenuskrisi.” Pavyzdžiui, Afganistano Čagčarano provincijoje, kur tarnauja mūsų kariai, oro uoste nėra asfalto dangos, bet „Spartan” lėktuvai jame gali leistis.
Pasak ministro, modulis bus reikalingas ir, pavyzdžiui, karius lankant premjerui ar Seimo pirmininkui, pas karius skraidinant meno kolektyvus ir pan.
J.Oleko manymu, šalies vadovų civiliniams vizitams „Spartan” nelabai tinkamas. „Šalių vadovai į civilinius susitikimus paprastai vyksta civiliniais lėktuvais. Tik į tam tikrus objektus jie skrenda transportiniais kariniais orlaiviais”, – kalbėjo ministras.
Modulis reikalingas
KOP vado pulkininko Artūro Leitos manymu, jei prezidentas turės savo lėktuvą, VIP modulis vis vien bus reikalingas. „Jis buvo užsakytas ne vien tik tam, kad skraidintų prezidentą. Pirkome lėktuvą, ir buvo numatyta, kad modulis jame bus. Mes tik siūlėme, kad juo galės naudotis ir šalies vadovas, jei jį tenkins tokios sąlygos.”
Pulkininkas priminė rusiškus krovininius lėktuvus An-26, kuriais visai neseniai naudojosi KOP. Viename jų irgi buvo šioks toks VIP salonas.
A.Leita tvirtino, kad modulis nebuvo perkamas specialiai prezidentui. „Jei Lietuva prezidentui neperka lėktuvo, pasiūlėme savąjį, jei tenkins. Bet paaiškėjo, kad netenkina”, – pažymėjo KOP vadas.