Priešingai, nei buvo manyta šaliai stojant į ES, naudoti automobiliai nepraranda populiarumo. Nėra ir didesnio kainų pokyčio.
Prieš trejus metus, kai Lietuva stojo į Europos Sąjungą (ES), daugelis prekiautojų automobiliais teigė, kad tapus visateisiais ES nariais, naudotų automobilių kainos Lietuvoje sumažės, nes nebeliks muito mokesčio, o pasienyje išnykus muitinių postams automobiliai greičiau pasieks Lietuvą. Šiandien pripažįstama, kad per pastaruosius trejus metus esminių pokyčių šiame versle neįvyko.
Laukia tūkstančiai automobilių
Marijampolėje automobilių prekyba užsiima per tūkstantį fizinių bei juridinių asmenų. Dauguma jų pirkėjams siūlo naudotus automobilius. Automobilių galima ieškoti ne vien savaitės pradžioje veikiančiame Marijampolės automobilių turguje, bet ir automobilių eksponavimo aikštelėse. Jas įsirengė beveik visos su automobilių verslu susijusios įmonės. Apytiksliai tokių aikštelių galima suskaičiuoti apie dvi dešimtis. Čia automobilius gali statyti bet kuris juos parduodantis asmuo.
Dar beveik tiek pat aikštelių skirtos tik tos įmonės, kuriai jos priklauso, parduodamoms mašinoms. Čia automobilių telpa nuo kelių dešimčių iki šimto. Vadinamuosius svetimus automobilius priimančiose aikštelėse – nuo kelių šimtų iki beveik tūkstančio vietų.
Čia automobilio laikymas vieną parą kainuoja 2-5 litus. Kaina priklauso nuo to, ar aikštelė yra prie gerai užsienio prekiautojams žinomų gatvių, ar nuošaliau.
„Dabar pardavinėti mašinas lengviau. Tai vienoje, tai kitoje aikštelėje dažnai būna laisvų vietų. Nebėra problemų, kai reikia sukti galvą, kur dėti turguje neparduotą mašiną”, – LŽ pasakojo jau ne vienus metus automobilius parduodantis marijampolietis.
Jis neslėpė, kad kartais automobilį parduoti aikštelėje kainuoja pigiau nei turguje. Čia už įvažiavimą tenka pakloti 30 litų, o turgus trunka tik dvi dienas per savaitę. Ne vienas kalbintas prekiautojas automobiliais sakė manąs, kad ilgainiui beveik visa prekyba naudotais automobiliais iš turgaus persikels į eksponavimo aikšteles, kaip yra daugelyje Europos šalių. Mat ir Lietuvos prekiautojai remontuotinų automobilių taip pat ieško tokiose aikštelėse.
Ką mano apie slystantį populiarumą Marijampolės automobilių turgų eksploatuojančios „Marijampolės Daisotra” direktorė Gitana Kleizaitė, sužinoti nepavyko. Atsakyti į šį klausimą ji vis nerasdavo laiko.
Turgaus dienomis į šią turgavietę suvežama apie 3-4 tūkst. automobilių, nors jų tilptų ir daugiau. Parduodama – tik apie ketvirtadalį.
Jau ne vienus metus didžiausią pirkėjų dalį sudaro prekiautojai iš Kazachstano. Iš Marijampolės į šią šalį išgabenama 50-70 proc. visų nupirktų mašinų. Nemažai jų Lietuvoje įsigyja Rusijos piliečiai.
Aikštelių savininkų pastebėjimu, į aikšteles ne tik atgabenami automobiliai. Vis dažniau jų čia ieško pirkėjai. Vietos gyventojai tą daro jau seniai. Pastaruoju metu daugėja ir užsieniečių. Anksčiau jie aikštelių vengė, nes čia būdavo eksponuojami tik gana brangūs automobiliai, o dabar – patys įvairiausi.
Kainos priklauso nuo pirkėjų
Marijampolės automobilių turguje kalbinti prekiautojai neslėpė, jog parduodamų automobilių kainos pastaruoju metu priklauso nuo to, kiek į turgavietę atvyksta prekiautojų.
„Metų pradžioje, žiemomis per šalčius, automobilių kainos tikrai būna kokia 10 proc. mažesnės nei dabar, kai orai atšilę. Kartais buvo galima nusiderėti ir daugiau – kas norės ilgai sėdėti šaltyje? Dabar nusiderėti kur kas sunkiau”, – kalbėjo prekyba naudotais automobiliais besiverčiantys vyrai.
Anot jų, daugiausia automobilių kainas lemia pirkėjų srautai iš Rusijos, Kazachstano. Dėl to kainos svyruoja dažniausiai 100 eurų (345 litų) ribose. „Viskas priklauso nuo konkretaus atvejo: kaip greitai pardavėjas nori parduoti, nuo mašinos markės, spalvos, pagaminimo metų bei komplektacijos. Vietos pirkėjai dažnai dairosi į pigesnius automobilius,” – pasakojo prekiautojai.
Prekė pagal poreikius
Šiuo metu Marijampolėje populiariausi 7-10 metų automobiliai, kainuojantys 1-5 tūkst. eurų (3,45-17 tūkst. litų). Juos labiausiai pamėgę kazachai. Tačiau šie prekeiviai itin domisi tik kai kurių markių automobiliais – „Audi”, „Volkswagen”. Be to, jie nemėgsta baltos bei juodos spalvų. Marijampolėje įsigytus automobilius šiuo metu kazachai linkę į savo šalį gabenti automobilvežiais ar geležinkeliu. Tai kur kas pigiau ir patogiau, nei važiuoti patiems. Automobilius į Aziją gabena ne viena Marijampolės firma. Jų veiklą pristabdo tik automobilvežių vairuotojų trūkumas.
Automobilių prekiautojai sakė pastebėję, jog pastaruoju metu įsigydami automobilį lietuviai renkasi kiek naujesnį nei prieš dvejus metus. Tada populiariausios buvo 7-10 metų mašinos. Tačiau iš JAV pargabenti automobiliai nedomina. Mat jų didelės eksploatavimo sąnaudos, ypač brangios atsarginės dalys.
Lietuviai iš visų Marijampolėje parduodamų automobilių nuperka tik 7-10 procentų.
Amerikietiški automobiliai, sudarantys 25-30 proc. visų parduodamų automobilių, graibstomi prekiautojų iš Rusijos. Ypač paklausūs 2-4 metų automobiliai, mat jie pigesni nei analogiški vakarietiški.
„Mums svarbiausia, kad automobilis dabar būtų techniškai tvarkingas ir nekeltų problemų. Kaip bus po metų – jau ne mūsų rūpestis”, – atviravo kalbinti prekiautojai iš Rusijos.
Jie sakė, jog senesnius nei penkerių metų automobilius įvežti į Rusiją dėl didžiulių muito mokesčių nebeapsimoka.