Kontrabandininkai bijos į Klaipėdą plukdyti narkotikus

Seimo narei, aktyviai dirbančiai Narkomanijos prevencijos komisijoje, Ramunei Visockytei susidarė įspūdis, kad laikinai einantis finansų ministro pareigas Zigmantas Balčytis nekovoja su kontrabanda, o rūpinasi pakrantės žvirbliais.

Taip manyti ją paskatino Z. Balčyčio atsakymas į klausimą per Vyriausybės valandą Seime. Jis buvo klausiamas, kada Klaipėdos uosto muitininkai turės katerį ir narų komandą su visa nardymo įranga, kad galėtų tikrinti laivų korpusus po vandeniu, nes narkotikai, o kartais ir ginklai būna pritvirtinami prie laivo dugno.

Žadėta padaryti pernai

Pernai Z. Balčytis šiai parlamentarei tvirtino, kad įranga ir narų komandos sudarymu bei apmokymu bus pasirūpinta iki 2006-ųjų pabaigos. Lietuvos muitininkai vyko į Amsterdamą, kur susipažino su muitinės narų darbu apžiūrint iš Panamos atplaukusio laivo dugną.

Ypač daug kontrabandos, gabenamos pritvirtinus prie laivo dugno, sulaikoma Belgijos Antverpeno bei Nyderlandų Roterdamo ir Amsterdamo jūrų uostuose. Kad šis kontrabandos būdas naudojamas ir Baltijos valstybėse, patvirtina tai, jog taip gabenama narkotikų kontrabanda buvo sulaikyta ir Rygos uoste. Beje, 2004 m. Italijos policija buvo sulaikiusi kelis Lietuvos piliečius, kurie pasinaudodami nardymo įranga gabeno narkotines medžiagas į krantą.

Suabejojo kompetencija

Šiemet l.e.p. finansų ministras R. Visockytei atsakė, kad dėl katerio sprendžia pati muitinė, kad Klaipėdos uostas yra įdiegęs gana šiuolaikinę vaizdo stebėjimo sistemą, fiksuojančią laivų įplaukimus, išplaukimus, krovos darbus. Z. Balčyčio manymu, vien katerio nupirkimas ir narų komandos sudarymas iš esmės problemos neišspręstų.

„Ministras, atsakingas už muitinės darbą, kontrabandos sustabdymą, net neįsivaizduoja, kad įrengtos uosto kameros skirtos žvirbliams, žuvėdroms skaičiuoti, žmonių judėjimui uosto teritorijoje, uosto kompanijų technologiniam procesui stebėti, tik ne tam, kas vyksta po vandeniu. Ką pasakys uosto kompanijų vadovai, kai jų darbuotojai vietoj muitininkų bus verčiami kovoti su ginklų ir narkotikų kontrabanda ir nardyti be tam skirtos įrangos tikrinti laivų dugnus?” – piktinosi parlamentarė, suabejodama ministro kompetencija. Pasak jos, Klaipėdos uostas liko vienintelis iš Baltijos jūros uostų dar nedirbantis su tokia įranga.

Muitininkai neneigia rizikos

Klaipėdos teritorinės muitinės viršininko pavaduotojas Kęstutis Lebeckis „Vakarų ekspresui” patvirtino, kad pasaulyje egzistuoja tokia problema – narkotikus, o kartais net ginklus bandoma gabenti pritvirtintus prie laivo dugno. Nyderlandų muitininkai paragino kitų Europos valstybių muitines pasinaudoti jų patirtimi ir sudaryti specialias narų grupes, galinčias aptikti tokiu būdu gabenamą kontrabandą. Olandų muitinės narų grupė jau kelis kartus aptiko narkotikus, pritvirtintus prie laivo dugno, kuriuos buvo bandoma įvežti į šalį.

K. Lebeckio teigimu, Lietuvos muitinė taip pat stengiasi diegti naujausius patikros metodus. Jo manymu, Klaipėdos uostui reikėtų turėti specialią narų grupę, aprūpintą būtinomis priemonėmis, t. y. narų įranga ir kateriu. Nors Lietuvos uoste tokių faktų dar nepasitaikė, tačiau rizikos galimybės muitininkai neatmeta. Muitinės viršininko pavaduotojas mano, kad netgi pačiame uoste narkotikai galėtų būti paimti ir perduoti, nepaisant to, kad dėl terorizmo grėsmės pastaruoju metu yra sustiprinta jo apsauga. Narkotikų įnešimo į uostą ir išvežimo laivais iš Klaipėdos variantas būtų sunkesnis, turint omenyje, kad patekti su tokiu kroviniu būtų sunku, tačiau ir tokia galimybė neatmetama.

Bus antras Europoje

Papriekaištavus, kad kiti Baltijos uostai jau turi tokią įrangą ir narų grupes, o Lietuvos uostas vienintelis to neturi, K. Lebeckis atsakė, jog kiti uostai tokios tikrinimo įrangos neturi, tad ją įsigijus Klaipėdos uostas bus antras Europoje, turint omenyje Nyderlandus.

Beje, Klaipėdos teritorinei muitinei narų įranga jau nupirkta. Reikalingas specialus kateris, kuriuo narai galės priplaukti prie laivo ir iš jo nerti, statomas Prancūzijoje. Jis bus vežiojamas su priekaba. Abu jie kartu kainavo apie 309 tūkst. Lt, šiam tikslui skirtas džipas – 120 tūkst. Lt, o trys narų komplektai, įskaitant ir kostiumus – 74 tūkst. Lt. Parengtas ir patvirtintas investicinis projektas finansuotas iš Lietuvos biudžeto lėšų.

Lietuvos uosto muitininkai iki šiol neturėjo jokio laivo. Tad narų katerio pargabenimas iš Prancūzijos bus šioks toks įvykis jų gyvenime. Tai turėtų nutikti ne vėliau kaip šiemet iki liepos 10 d., nes taip sutarta su tiekėju. Įrangos įsigijimo procesas šiek tiek užsitęsė, nes specialaus katerio su tam tikra įranga iš karto nenupirksi, jį teko užsakyti pastatyti prancūzams.

Narų grupė formuojama

Paklaustas, ar Klaipėdos muitininkai jau turi ir narų grupę, K. Lebeckis atsakė, kad šiuo metu ji formuojama. Narais dirbsiantys žmonės, be kitų dalykų, dar turi atitikti specialius jų sveikatai keliamus reikalavimus. Šiuo metu bandoma juos atsirinkti iš savų muitininkų. Tikimasi, kad Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, turintis Ugniagesių gelbėtojų mokykloje Narų rengimo skyrių, padės muitininkams parengti specialią narų grupę.

Pasiteiravus, kada tokie specialūs laivų tikrinimai bus pradėti Klaipėdos uoste, K. Lebeckis atsakė, jog tikimasi juos pradėti dar šiemet. Suprantama, po kiekvienu laivu nebus neriama. Laivai patikrai bus pasirenkami pagal rizikos faktorius.

Ar verta išlaidauti?

Pasidomėjus, ar verta išlaidauti perkant specialią narų įrangą ir katerį, ar nepakanka uoste įrengtų stebėjimo kamerų, uosto tarnybų turimų radarų, įgyvendintų ISPS kodekso, skirto kovai su terorizmu, reikalavimų, ar muitininkai negalėtų bendradarbiauti su kariškiais ar pasieniečiais, K. Lebeckis atsakė: „Stebėjimo kameros ir radarai yra efektyvios priemonės, tačiau kas yra po vandeniu, jos nerodo. Narkotikus po vandeniu gali aptikti tik naras.”

Bendradarbiavimo su kitomis institucijomis muitininkai neatmeta, tačiau mano, kad turėdami savo priemones, kai nereikės veiksmų derinti su kitomis tarnybomis, jie savo funkciją atliks greičiau ir efektyviau. „Manau, kad narkotikų kontrabanda užsiimantys žmonės, žinodami, kad Klaipėdos uoste yra tokia narų grupė, galinti patikrinti laivą ir po vandeniu, bijos siųsti kontrabandą į jį. Tai būtų prevencinė priemonė siekiant užkirsti kelią narkotikų įvežimui į šalį laivais”, – „Vakarų ekspresui” sakė K. Lebeckis.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Lietuvoje su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.