1. Kokiems gyventojams yra atkuriamos santaupos?
Gyventojams, kurie kreipėsi į „Hansabanką” laikotarpiu nuo 1997 m. spalio 15 d. iki 1998 m. kovo 31 d. ir pateikė prašymus dėl atkuriamosios sąskaitos atidarymo, nurodydami santaupas, kurios gali būti atkuriamos*, „Hansabanke” yra atidarytos atkuriamosios sąskaitos ir į jas įrašytos apskaičiuotos atkurtų santaupų sumos. Tokiems gyventojams ir yra atkuriamos santaupos.
* pagal Gyventojų santaupų atkūrimo įstatymo nustatytą tvarką.
2. Kokia tvarka atkuriamos santaupos?
Atkurtų santaupų suma apskaičiuojama įvertinant turėtų indėlių mažiausią likutį iš buvusių likučių šiomis datomis: 1991-02-26, 1992-05-01 ir 1993-06-24. Taip pat įvertinama draudimo įmokų suma, sutaupyta draudimo įstaigoje iki 1991 vasario 26 d. bei banke užregistruotų buvusios Sovietų sąjungos 1982 metų obligacijų suma. Bendra šių atkurtų santaupų suma turi būti ne didesnė negu 6 tūkst. litų (kiekvienam indėlininkui atkurtų santaupų suma skaičiuojama pagal konkrečius jo turėtų santaupų duomenis).
Iš apskaičiuotos atkurtų santaupų sumos išskaičiuojamos 1993-1995 metais išmokėtos indėlių ir draudimo kompensacijų sumos.
3. Teko girdėti, kad kovo mėn. bus grąžinami indėliai IV grupės indėlininkams. Kokie gyventojai priklauso šiai grupei?
Iki šiol pagal Vyriausybės nustatytą tvarką atkuriamieji indėliai buvo pervedami I, II ir III grupės indėlininkams. Į šias grupes gyventojai buvo priskirti pagal tokius kriterijus, kaip vyresnis amžius, vaikų skaičius šeimoje (daugiavaikės šeimos), neįgalumas ir pan. Su minėtomis trimis indėlininkų grupėmis yra iš esmės atsiskaityta.
Kovo 5-7 dienomis numatyta atsiskaityti su paskutine – IV-ąja – indėlininkų grupe, kuriai priklauso visi likę indėlininkai, turintys teisę į atkuriamąsias santaupas.
4. Skelbiama, kad IV indėlininkų grupei indėliai bus pervedami kovo 5-7 dienomis. Kaip žinoti, kurią dieną konkrečiai pinigai pasieks mano sąskaitą?
Jei IV grupės indėlininkas iki vasario 22 dienos bus pateikęs „Hansabankui” reikalingus dokumentus ir duomenis, jam indėlis bus pervestas į sąskaitą kovo 5-7 dienomis. Tai reiškia, kad lėšos vienus klientus pasieks anksčiau, kitus – viena arba dviem dienom vėliau.
Planuojama lėšas į sąskaitas pervesti per tris kartus (5, 6 ir 7 dieną) pagal abėcėlę – t.y., pirmą dieną lėšos bus pervestos klientams, kurių pavardės prasideda raide A iki G (ar kt.).. , kitą dieną nuo F iki …. ir t.t.
Detaliau apie lėšų pervedimus dar paskelbsime papildomai po vasario 22 d., kai bus žinomas tikslus klientų skaičius. Dabartiniais duomenimis, IV indėlininkų grupei priklauso apie 500 tūkstančių Lietuvos gyventojų.
Jeigu indėlininkas nebus iki vasario 22 dienos pateikęs „Hansabankui” reikalingų dokumentų ar duomenų, jam jaudintis taip pat nereikėtų – jis gali pateikti reikiamus dokumentus ar duomenis „Hansabankui” bet kada vėliau, ir indėlis jam bus pervestas per 20 dienų nuo dokumentų ar duomenų pateikimo.
5. Kokius dokumentus reikia būti pristačius į banką, kad atkuriamasis indėlis būtų pervestas kovo 5-7 dienomis?
Tam, kad IV grupės indėlininkui „Hansabankas” kovo 5-7 dienomis galėtų sėkmingai pervesti atkuriamųjų santaupų pinigus, gyventojas turi būti atlikęs šiuos žingsnius:
a) užpildęs prašymą „Hansabanke” dėl atkuriamosios sąskaitos atidarymo (šiuos prašymus reikėjo pateikti bankui 1997 m. spalio 15 d. – 1998 m. kovo 31 d.; nemažai indėlininkų turi namie geltonas šių prašymų kopijas);
b) savo prašyme dėl santaupų atkūrimo gyventojas turi būti nurodęs veikiančią banko sąskaitą, į kurią turi būti pervestos atkurtos santaupos;
c) per pastaruosius 9 metus – nuo to laikotarpio kai klientas pildė prašymą dėl santaupų atkūrimo – neturi būti pasikeitusi gyventojo pavardė, vardas ar asmens kodas.
Jeigu gyventojas yra atsidaręs atkuriamųjų santaupų sąskaitą ir iki šiol neuždarė banko sąskaitos, į kurią turėtų būti pervesti pinigai, bei per pastaruosius metus nekeitė savo pavardės ar kt. asmens duomenų, jam pinigai į sąskaitą bus pervesti automatiškai kovo 5-7 dienomis ir papildomai į banką eiti nereikės.
Kaip jau minėta ankstesniame atsakyme, jeigu indėlininkas nebus iki vasario 22 dienos pateikęs „Hansabankui” reikalingų dokumentų ar duomenų, jis tai galės bet kuriuo jam patogiu metu vėliau, o indėlis jam bus pervestas per 20 dienų nuo dokumentų ar duomenų pateikimo.
6. Kaip įsitikinti, ar esu pateikęs visus reikiamus duomenis „Hansabankui”?
Apie tai, ar visi duomenys tikslūs, mes artimiausiu metu trumposiomis žinutėmis informuosime savo klientus, kurie naudojasi internetiniu banku „hanza.net” – jie ras šias žinutes prisijungę prie savo „hanza.net”.
Kaip sužinoti, ar jūsų duomenys tikslūs, jei nesinaudojate internetiniu banku „hanza.net”? Kaip išdėstyta prieš tai buvusiame atsakyme, jei esate atsidaręs atkuriamųjų santaupų sąskaitą, ir jūsų bankinė sąskaita, į kurią turi būti pervesti pinigai (t.y., ta sąskaita, kurią nurodėte prašyme dėl santaupų atkūrimo), yra galiojanti bei per pastaruosius metus nekeitėte savo pavardės, vardo ar asmens kodo, galite būti ramus, kad pinigai į sąskaitą bus pervesti automatiškai kovo 5-7 dienomis ir papildomai į banką eiti nereikės.
Jei abejojate, ar neuždarėte sąskaitos, kurią buvote nurodęs prašyme dėl santaupų pervedimo, kviečiame paskambinti į „Hansabanką” trumpuoju telefonu 1884. Klientų aptarnavimo specialistai informuos jus, ar visi duomenys tvarkingi ir patars, ar reikia eiti į banką patikslinti duomenų, ar galima ramiai laukti, kol pinigai bus pervesti į sąskaitą.
7. Ar būtina bankui pateikti „geltoną” lapą?
Kiekvienas atkuriamosios sąskaitos indėlininkas turi prašymo atidaryti atkuriamąją sąskaitą antrą egzempliorių (geltoną lapą). Jei jo indėlininkas neišsaugojo, „Hansabankas” klientą identifikuos pagal asmens duomenis (asmens kodą, pavardę, vardą). Todėl „geltoną lapą” atsinešti galima, bet nėra privaloma – šis dokumentas būtų papildomas kliento identifikavimo dokumentas, jei pasikeitė gyventojo pavardė ar asmens kodas.
8. Kaip žinoti, kokia suma man bus pervesta?
2000 metais vykdant LR Vyriausybės nutarimą kiekvienam atkuriamosios sąskaitos indėlininkui buvo išsiųstas pranešimas, kuriame buvo nurodyta apskaičiuota atkurtų santaupų suma. Jei Jūs šios sumos neprisimenate ir pranešimo neišsaugojote, galite kreiptis asmeniškai su asmens dokumentais į Jums patogų banko padalinį. Dėl Jūsų asmeninės informacijos saugumo, telefonu arba kitiems asmenims informacija apie sumas neteikiama.
9. Ką daryti, jei per pastaruosius 9 metus (nuo to laikotarpio, kai buvo pildomi prašymai dėl atkuriamųjų sąskaitų atidarymo), pasikeitė gyventojo pavardė?
Jeigu pasikeitė indėlininko pavardė ar kiti duomenys (asmens kodas), reikėtų atvykti į „Hansabanką” (galima eiti į bet kurį klientui patogų padalinį) ir atsinešti šiuos dokumentus: asmens dokumentą ir pavardės pasikeitimo dokumentą (santuokos liudijimas, santuokos nutraukimo liudijimas ir kt.). Taip pat atvykus į banką, reikėtų nurodyti atkuriamosios sąskaitos numerį.
10. Ką daryti, jei gyventojas prieš 9 metus, kai buvo pildomi prašymai dėl atkuriamųjų sąskaitų atidarymo, buvo nepilnametis?
Tie gyventojai, kurie pildant prašymą dėl atkuriamosios sąskaitos atidarymo, buvo nepilnamečiai ir neturėjo asmens dokumento, turėtų atvykti į banką ir pateikti asmens dokumentą bei nurodyti atkuriamosios sąskaitos numerį.
11. Ką reikia atsinešti į banką, norint atsiimti atkurtą indėlį?
Atsiimant indėlį, klientui reikės turėti asmens dokumentą (pasą arba naujo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimą su nuotrauka).
Tačiau norėtume atkreipti Jūsų dėmesį, kad atkuriamųjų santaupų lėšomis, pervestomis į Jūsų nurodytą sąskaitą, bus galima naudotis kaip ir kitais pinigais, esančiais sąskaitoje – Juos bus galima investuoti, padėti į indėlį, šiais pinigais naudotis atsiskaitant kortele ir t.t., todėl nėra būtina gryninti šias lėšas padalinyje.
Kadangi pervestos santaupos daliai gyventojų bus netikėtos, be to, jiems bus pervesta iš karto visa suma (kitoms indėlininkų grupėms indėliai buvo pervedami dalimis) siūlytume šiuos pinigus išnaudoti ne tik vartojimui, bet ir investuoti į savo ateitį.
12. Į kokį „Hansabanko” padalinį turėsiu kreiptis, norėdamas pasiimti pervestas lėšas, kada patogiau tai padaryti?
Pervedus lėšas į indėlininkų sąskaitas (ne vėliau kaip kovo 7 d.), bus galima kreiptis dėl šių pinigų į bet kurį „Hansabanko” padalinį Jums patogiu laiku. Savo lėšas taip pat bus galima tvarkyti ir internetiniu banku „hanza.net”, bankomatuose ar mokėjimo kortele.
Klientų patogumui, ypač siūlytume naudotis elektroniniais aptarnavimo kanalais, kurie prieinami visą parą: naudojantis „hanza.net”, bus galima tvarkyti pervestas lėšas – padėti jas į indėlį ar investicinį indėlį ir t.t.; naudojantis kortele ir bankomatais – išsigryninti lėšas ar atsiskaityti šiais pinigais prekybos vietose.
„Hansabanko” padaliniuose taip pat stengsimės užtikrinti kuo geresnį aptarnavimą, tačiau dėl prognozuojamo didesnio klientų aktyvumo pirmosiomis indėlių pervedimo dienomis galimi didesni klientų srautai banko padaliniuose ir todėl klientams gali kilti tam tikrų nepatogumų. Klientų patogumui rekomenduotume derinti atvykimus dėl atkuriamųjų santaupų kartu su kitais finansiniais reikalais banke (įmokų mokėjimas ir kt.).
13. Ką daryti, jei mano dokumentai nėra tikslūs, bet aš šiuo metu negaliu atvykti į „Hansabanką” tam, kad pateikčiau patikslinimus?
Gyventojų santaupų atkūrimo įstatymas bei nutarimai dėl laisvo disponavimo yra galiojantys, todėl jei indėlininkas šiuo metu neturi galimybės atvykti į „Hansabanką”, galės tai padaryti bet kuriuo jam patogiu metu vėliau.
Atkurtos santaupos į kliento nurodytą sąskaitą bus įskaitytos per 20 dienų nuo dokumentų ar duomenų pateikimo (sąskaitos, pavardės ar kitų duomenų) dienos.
14. Ką daryti, jei gyventojas yra išvykęs ir negalės atvykti į banką nei šiuo metu, nei vėliau?
Jei pats indėlininkas neturi galimybės atvykti į banką (pavyzdžiui, yra išvykęs) tai gali atlikti jo įgaliotas asmuo.
Jei gyventojas yra išvykęs ar serga, bet nejaučia ypatingos skubos atsiimti atkurtas santaupas, tą jis gali padaryti bet kuriuo metu vėliau – nėra jokio termino, iki kurio indėlininkas privalėtų atsiimti savo indėlį. Atkurtos santaupos į kliento nurodytą sąskaitą bus įskaitytos per 20 dienų nuo dokumentų pateikimo (sąskaitos, pavardės ar kitų duomenų) dienos.
15. Ką daryti, jei dėl santaupų atkūrimo gyventojas iki šiol nebuvo kreipęsis į „Hansabanką” ir tik dabar susirūpino tuo?
Tie gyventojai, kurie 1997 spalio 15 d. – 1998 m. kovo 31 d. nesikreipė dėl atkuriamosios sąskaitos atidarymo, tačiau turi santaupų, kurias galima atkurti, gali kreiptis į šiuo metu veikiančią Komisiją (Finansų ministerijoje) dėl sąskaitos atidarymo. Gyventojas turėtų atlikti šiuos veiksmus: užpildyti prašymą „Hansabanke” dėl atkuriamosios sąskaitos atidarymo, taip pat laisvos formos paaiškinimą dėl kokių objektyvių priežasčių to neatliko laiku ir pridėti priežastį patvirtinantį dokumentą (pažymą dėl ligos, ir t.t.). Šie dokumentai būtų pateikti Komisijai prie Finansų ministerijos ir ji, išnagrinėjusi kliento prašymą, pateiktų atsakymą dėl atkuriamosios sąskaitos atidarymo.