Pasak televizijos žinovų, mūsų šalies TV kuriamose laidose dažnai galime išgirsti patarimų, kaip išsivalyti būstą, gražiai įsirengti butą ar net pasistatyti namą. Tačiau specializuotos laidos apie statybas ir interjerą nėra populiarios. Priežastis – jas žiūri tik nedidelė dalis žmonių.
Laidų apie interjerą ar būsto rekonstrukciją Lietuvos televizijose prieš keletą metų būtume priskaičiavę daugiau nei šiandien.
Pavyzdžiui, keletą sezonų TV3 eteryje sukosi projektas „Pakeisk namus su DOMOPLIUS”, LNK transliavo laidą „Gera žinia”. Prie išvardytų laidų reikėtų priskirti ir populiarumo nesulaukusį TV3 realybės šou „Namas”, kuris kaimyninėje Rusijoje buvo ypač žiūrimas, o šiuo metu rusiškoji „Namo-2” versija transliuojama per „Tango” TV.
Negalima nepaminėti ir gyvenimo būdo žurnalų, – „Stilius” (LTV), „Nuo… iki…” (LNK), „DOMUS galerija” (TV3) – kurie neretai parodo siužetus, kaip prabangiai arba originaliai savo gyvenamą būstą ir jo aplinką dekoruoja žinomi šalies politikai, menininkai, šou verslo atstovai.
Televizijos kritikas Žygintas Pečiulis įsitikinęs, kad laidų apie interjerą bei būsto dekoravimą lietuviškose TV kanaluose netrūksta. Specializuotos laidos skirtos siauram žiūrovų ratui. Tikėtis aukštų reitingų iš tokių laidų, kurios rodomos ne žiūrimiausiu laiku, būtų netikslinga. Todėl, pasak pašnekovo, šiuo metu televizijos nesistengia savo laidoms „uždėti lentelės”, – tiksliai apibrėžti žanro ir temos – o kuria mišrių siužetų laidas.
Specializuotos laidos – komercinės
Vienas iš specializuotos laidos apie statybas ir interjerą pavyzdžių – laida „Namų darbai”, rodoma šeštadienio rytais per BTV.
Šios televizijos savireklamos vadovas Laimis Benys sutinka su teiginiu, jog laida, iliustruojanti, kaip atlikti vienus ar kitus statybos darbus, orientuota į statybų specialistus bei žmones, kurie šiuo metu statosi namą. Toks laidos formato pasirinkimas susijęs su rėmėjais bei reklamos užsakovais.
„Ne paslaptis, jog panašios kaip „Namų darbai” laidos yra komercinės. Jos eteryje sukasi tol, kol yra rėmėjai, reklamos užsakovai. O reklamą šioje laidoje daugiausiai užsako įmonės, statančios ir parduodančios naujus namus. Jei laida apsiribotų patarimais, kokiais klijais klijuoti plyteles ar kokia spalva dažyti sieną, „Namų darbai” negalėtų gyvuoti”.
Ar šią laidą BTV žiūrovai matys ir kitą sezoną, kol kas televizijos darbuotojui sunku atsakyti. „Mes jau šį sezoną svarstėme, palikti ar ne šią laidą. Tačiau kol kas nusprendėme atsižvelgti į nuolatinį laidos žiūrovą”.
Laidos – ne eiliniam žiūrovui
Prieš kurį laiką per TV3 rodoma laida „Pakeisk namus su DOMOPLIUS”, kurią vedė dainininkė Agnė Armoškaitė-Šemberienė, pasak televizijos atstovės spaudai Rimos Olberkytės-Stankaus, iš eterio nedingo, o mutavo.
„Pakeisk namus su „DOMOPLIUS” – komercinė laida. Jos kūrimą ir išleidimą į eterį finansavo „DOMUS galerija”, visada norėjusi, kad tai būtų gyvenimo būdo žurnalas. Šiandien „DOMUS galerija”, kurią veda Aistė Stonytė, būtent tokia ir yra”, – sakė R. Olberkytė-Stankus.
Pasak TV laidų specialistų, „Pakeisk namus su DOMOPLIUS” neilgą gyvavimą eteryje lėmė tai, jog laidoje buvo orientuojamasi į pasiturintį žiūrovą, t.y. patariama, kaip už nemažą sumą pinigų pasidaryti remontą, o interjero dizainerių patarimai ir siūlymai – sunkiai realizuojami. „Laidos ašis – kaip už 10 000 litų susiremontuoti būstą. O jeigu aš tokių pinigų neturiu? Vadinasi, ir būsto taip nesusiremontuosiu. Tai kokia prasmė man žiūrėti tokią laidą”, – klausė nenorėjęs prisistatyti TV laidų specialistas.
TV kritiko Ž. Pečiulio teiginį, jog eteryje netrūksta laidų apie būsto remontą ir jo dekoravimą, patvirtina ir faktas, jog televizijų programų tinkleliai užpildomi pirktine produkcija – šiuo metu per TV3 šeštadienio popietėmis rodomas realybės šou „Ekstremalūs namų pokyčiai”, regioninė „Balticum” TV siūlo žiūrėti rusišką laidą „Remonto mokykla”.
Kaip minimaliom priemonėm atnaujinti būstą
Į anksčiau minėtų laidų formatą sunku būtų įsprausti jau antrąjį sezoną per nacionalinį kanalą transliuojamą laidą „Švaros misija”.
Pasak Ž. Pečiulio, starto pradžioje deklaruota kaip patarimų laida su „sodos ir acto receptais”, šiandien „Švaros misija” išaugo iki „vedėjų pakrizenimų”, kai laidos pabaigoje žiūrovas mato minimaliomis priemonėmis pasiektą minimalų rezultatą.
Pradžioje sunkiai įsibėgėjusi „Švaros misija” šiandien jau džiaugiasi populiarumu ir į televiziją plūstančiomis anketomis. „Iki sezono pabaigos liko 12 laidų, o prieš mane – 1400 anketų”, – sakė laidos prodiuserė Ieva Kašauskaitė.
Kas lėmė, kad šis projektas, priešingai nei panašaus žanro laidos, „užvežė” tautą? „Lietuviai truputėlį vojaristai, – mano I. Kašauskaitė. – Žmonėms įdomu žiūrėti pro rakto skylutę ir džiaugtis, jog yra ir netobulai gyvenančių tautiečių”.
Kita laidos populiarumo priežastis – už „įkandamą” sumą – 300 litų – parodoma, kaip kiekvienas žmogus – ar jis būtų studentas, ar pensijinio amžiaus žmogus – gali minimaliai pakeisti savo gyvenamą aplinką.
Nors laidos pavadinimas „Švaros misija” ir skelbia, jog kūrybinė grupė pasiruošusi išvalyti ir sutvarkyti jūsų namus, tačiau šiuo metu į televiziją vis daugiau plūsta laiškų, kuriuose prašoma pakeisti ir atnaujinti interjerą. „Žiūrovai mato, jog „atšviežinti” interjerą galima iš tų pačių baldų, dalį jų išmetus. Žmones „veža” minimalus virsmas, ir jie be baimės į savo namus įsileidžia kūrybinę grupę”.
Pasak projekto prodiuserės, tokių laidų kaip „Švaros misija” pasaulyje yra daug. „Kai gyvenau Olandijoje, buvau panašios laidos gerbėja. Tik ten ji buvo aštresnė – su ausų krapštuku perbraukia per klozetą ir ištyrę parodo, kiek ant jo yra milijonų mikrobų”.
„Švaros misijos” nenuorama
Prodiuserė mano, jog prie „Švaros misijos” populiarumo didele dalimi prisidėjo ir jos vedėjai – Birutė Lavickienė ir Žilvinas Grigaitis. „Jie – unikalūs. Birutė ir Žilvinas padarė niekur nematytą, šmaikščią, kone MTV formato laidą”.
Paklausta, kaip sutiko laidos vedėjus, I. Kašauskaitė sakė, jog Birutė – sena jos bičiulė, kurso draugė. „Ji visada pasižymėjo išskirtine savybe keisti, remontuoti, nugriauti ir perstatyti. O su Žilvinu mūsų keliai susikirto Olandijoje. Mačiau, jog jis – nerealizuota ekrano asmenybė”.
I. Kašauskaitę labiausiai džiugina, kad abu vedėjai puikiai „susikukavo” ir turi „įelektrintą” humoro jausmą.
„Eterio” paklausta, kodėl anksčiau dirbusi spaudos žurnaliste B. Lavickienė susidomėjo TV projektu, moteris įvardijo kelias priežastis. Pasak jos, „Švaros misija” buvo nauja, niekur dar nematyta laida. Be to, spaudoje Birutė rašė straipsnius apie interjerą, remontą, todėl neatsitiktinai yra vadinama interjero bei namų puošybos žinove.
Ar kambarių dekoravimas – improvizacija, ar su Žilvinu iš anksto apsitariate, ką ir kaip darysite?
Mes, laidos vedėjai, atvažiavę ryte, pirmą kartą pamatome namus ir jų šeimininkus. „Švaros misija” turi žmogų, kuris iš anksto apžiūri pagal anketą atrinktus namus, pakalba su jų gyventojais. Vėliau mus informuoja, koks butas, kiek kambarių, kokio amžiaus šeimininkai. Kaip tvarkysime ir dekoruosime kambarius, nusprendžiame tik įžengę į vidų.
O kaip dviem laidos vedėjams pavyksta rasti bendrą neginčijamą sprendimą, kaip dekoruoti būstą?
Kas tą dieną būna linksmesnis, to ir viršus. Kas važiuoja į parduotuvę pirkti daiktų, tas ir diktuoja stilių, – juokiasi. – Na, mūsų darbe nėra tiek daug variantų, kad reikėtų ginčytis. Juk didelių perversmų „Švaros misija” nedaro.
Dažnas iš pašnekovų užsimena apie laidos vedėjų humorą. Ar pilvai nuo juoko neskauda po filmavimo?
Na, mums dažniau skauda rankos, o juokų filmavimo metu tikrai netrūksta. Bet jei nori padaryti rezultatą, kvatoti visąlaik negali.
Sakykit, ar, tvarkydami savo aplinką, lietuviai yra kūrybingi?
Ypač nekūrybingi. Negaliu pasakyti, jog tai būdinga tik lietuviams, nes nesu buvusi pas latvius, estus, kroatus ar čekus. Tačiau „Švaros misijai” dažnai tenka aplankyti nekūrybingus žmones. Negana to, dėl nesenos praeities žmonės yra labai taupūs, nenori atsikratyti senų sulūžusių daiktų. Būna, jog kai kurie bando kūrybiškai pažvelgti į aplinką, bet tai duoda priešingą rezultatą – nueinama į kičą, visišką nesąmonę. Tarybiniai laikai deformavo kūrybinę sąmonę ir žmogus nežino, kaip patobulinti savo gyvenamą aplinką.
O jūs pati dažnai keičiate ir gražinate savo namus?
Ko gero, bičiulių esu vadinama savotiška ligone ar panašiai. Esu jau persikrausčiusi gal 5 ar 6 kartus. Dabartiniame name gyvenu trejetą metų ir per tą laiką padariau du remontus. Mėgstu keisti aplinką. Kai nusprendžiu pagražinti kokį mažą objektėlį, viskas baigiasi tuo, jog įdedame du naujus langus, perdažome pamatus. Esu šios srities nenuorama.