Klaipėdos autobusų stoties darbuotojai piktinasi nelegaliais tarpmiestinių reisų vežėjais. Jie įsikūrę stoties prieigose, tačiau samdyti kviesliai viliodami klientus vaikšto net po autobusų stoties pastatą, lipa į išvykstančius autobusus.
Apsaugos darbuotojai kaip įmanydami stengiasi atlikti savo pareigą, tačiau tvirtina, esą dirbti efektyviau neleidžia netobula įstatymų bazė.
Tuo metu patys keikiami nelegalūs vežėjai šioje situacijoje jaučiasi kuo puikiausiai.
Apsauga – prieš konkurentus
Klaipėdos autobusų stoties viršininkė Danutė Kubilienė pastarosiomis dienomis vis aktyviau viešumon kelia įsišaknijusią problemą – nelegalų keleivių vežimą tarpmiestiniais maršrutais. Stotis su jais kovoja samdydama apsaugos darbuotojus.
„Apsauga mus saugo tik stoties teritorijoje, tačiau už autobusų stotį juosiančio šaligatvio – jau ne mūsų zona. Ne kartą bandėme išsiaiškinti, kam priklauso ši teritorija, bet vis nesėkmingai. Pasirodo, kažkas ją nuomoja ir už tai moka. Ten būriuojasi nelegalūs vežėjai, išvežantys mūsų keleivius. Deja, tvarkyti šią teritoriją niekas nenori”, – akcentuoja moteris.
Autobusų stotis įsikūrusi tokioje vietoje, kad į ją galima patekti iš įvairių pusių, tad ir du nuo 3.30 iki 16 val. budintys apsaugos darbuotojai potencialių keleivių negali „išgelbėti” nuo privatininkų.
Situacija, anot vadovės, dar labiau paaštrėja, kai apsaugos darbuotojai baigia darbą. Privačių vežėjų samdomi kviesliai užeina net į autobusų stoties pastatą, lipa ant keleivių laukiančių autobusų laiptelių.
Teigiama, jog kartą vienas įsiutęs autobuso vairuotojas tokiai kvieslei netgi trenkė ranka per veidą. „Vairuotojai taip pat turi šeimas. Jiems reikia užsidirbti. Žmonės nebeištveria tokio begėdiško klientų viliojimo”, – sako D. Kubilienė.
Artimiausiu metu planuojama nenaudojamas stoties patalpas parduoti, o už gautas lėšas padaryti remontą. Kaip vienas iš svarbiausių rekonstrukcijos etapų nurodama stotį turinti apjuosti tvora.
Pavargo įrodinėti
„Vakarų ekspresui” apsilankius Klaipėdos autobusų stotyje, tamsaus gymio kvieslys nurodo, jog su visais klausimais būtina kreiptis į pačius vežėjus.
Vienas iš autobusų stoties darbuotojų nurodomų vežėjų sutinka pasišnekėti. Tiesa, ir jis tuo nėra sužavėtas. Vyras įsitikinęs, kad vėl bus parašytas vienas iš jiems nepalankių straipsnių, kokių per pastaruosius dešimt metų esą netrūko.
„Mes dirbame legaliai. Galime parodyti visus atitinkamus leidimus. Tiesiog pavargome tai įrodinėti”, – sako individualios įmonės savininkas Algimantas Stankevičius.
Vyras tvirtina, kad apie dvylika šalia Klaipėdos autobusų stoties teritorijos esančioje aikštelėje stovinčių autobusų savininkų – Lietuvos tolimojo susisiekimo vežėjų asociacijos nariai. Tvirtinama, jog asociacijoje įdarbinti ir vadinamieji kviesliai.
„Jau daug metų tvirtinama, jog mūsų nereikia. Mes siūlome tą pačią kainą ar net mažesnę nei važiuojant autobusu. Žmogų pristatome į jam patogią vietą. Galima net susitarti ir važiuoti į pasirinktą miestą. Aišku, daugiausia sulaukiame keleivių norinčių vykti į Kauną, Vilnių”, – pasakojo įmonės savininkas.
Visi abejingi
Autobusų stoties administratorė Danutė Markevičienė patvirtino, kad ši problema egzistuoja jau dešimtį metų. Tad stotis jau tiek laiko esą patiria didžiulių nuostolių.
Stoties vadovybės skaičiavimais, netenkama kone pusės visų potencialių keleivių.
Soties viršininkė D. Kubilienė širsta, kad tokį ilgą laiką „nelegalais” nesusidomi atsakingos tarnybos. Jos manymu, jais turėtų pasidomėti policija, mokesčių inspekcija. Negailima priekaištų ir miesto valdžiai.
Kaip susimokiusieji prieš šią įstaigą pristatomi ir prie stoties dirbantys taksi vairuotojai. Tvirtinama, kad jie dar atveždami keleivius į stotį teiraujasi, kur ir kuo jie žada vykti. Mikliai įsiūlomos nelegalių vežėjų paslaugos. Nepatvirtintais duomenis, vežėjai taksistams moka po litą už atvežtą žmogų.
Apgailestaujama, kad šį reiškinį abejingai vertina patys keleiviai. Daugelis jų susigundo mažesne kaina, tačiau vykstama esą nežinia kam priklausančiomis ir kieno vairuojamomis transporto priemonėmis.
D. Kubilienė prisimena kelių savaičių senumo įvykį, kai mikroautobuso vairuotojas užmigo prie vairo. Sužaloti buvo penki žmonės. Deja, niekas iš jų, už atitinkamas kompensacijas, skųstis nepanoro.
„Keleiviai viliojami tuo, kad privatūs vežėjai jiems už panašią kaip mūsų kainą pasiūlo sostinėje pristatyti į nurodytą vietą. Akcentuojama, jog taip jie nuvyks greičiau. Manau, jog keleiviams reikėtų daugiau susirūpinti savo saugumu vykstant su tokiais vežėjais”,- sako viršininkė.
Autobusų stoties apsaugos darbuotojai tikina, kad tokia pati situacija susiklosčiusi ir kitų miestų autobusų stotyse. Klaipėdoje specialiai dirba ne vietiniai apsaugos darbuotojai, kad jų nebūtų galima įtarti palankumu klaipėdiečiams.
Esama stočių, kur sergėti „klystančius” keleivius liepiama net autobusų stoties darbuotojams. Klaipėdos stoties viršininkė įsitikinusi, jog taip elgtis neetiška.
Liberalus požiūris
Tvirtinama, kad viskas priklauso nuo miesto vadovų požiūrio. Tarkim, Mažeikiuose, Šiauliuose nelegaliems vežėjams net buvo iškeltos bylos. Prie to prisidėjo ir patys keleiviai. Apsaugininkai tvirtina, kad mūsiškiai, išgirdę prašymą paliudyti apie nelegalius veiksmus teisme, griežtai atsisako.
Jų manymu, tokie nelegalūs veiksmai įstatymo prilyginami kontrabandai. Tik niekas čia jo nepaiso.
Vyrai pasakoja, kad jiems nuolat tenka kariauti su dviem pamainomis dirbančiais nelegalių vežėjų kviesliais. Keturias dienas dirba garsiakalbė moteris, tiek pat laiko – tamsaus gymio vyras.
Kviesliams suįžūlėjus, apsaugos darbuotojai kartais net kviečia policiją. Jų darbą palengvina prieš trejetą metų susisiekimo ministro išleistas įsakymas, kuriame numatoma, kad nevalia autobusų stočių teritorijoje teikti keleivių pervežimo paslaugas be stoties vadovybės sutikimo.
Apsaugos tarnybos direktorius Romanas Glovackis tikina, jog problemas sprendimas kiekviename mieste randamas individualiai.
Tarkim, su nelegaliais vežėjais pasitelkiant policiją puikiai susitvarkoma Mažeikiuose, Kaune. Prisimenamas atvejis, kai nelegalus vežėjas laikinojoje sostinėje buvo pagautas vos pradėjęs savo veiklą. Žmonės liudijo, jam teko sėsti į teisiamųjų suolą.
Klaipėdoje, anot direktoriaus, į tai žiūrima pernelyg liberaliai. Apsaugos tarnybos darbuotojai savo iniciatyva vyksta į reidus su Valstybinės transporto policijos, Eismo priežiūros tarnybos darbuotojais.
Reidų metu neretai nustatomi vairuotojai, keleivius vežantys be licencijų. Tačiau tai, anot pašnekovo, ne išeitis.
„Trūksta normalaus įstatymo. Dabartiniame Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatomas transporto priemonės konfiskavimas už nelegalią veiklą. Deja, ją labai sunku įrodyti. Būtina trumpinti formalumus, tada ledai pajudės”,- sako R. Glovackis.
Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos Keleivinio transporto skyriaus vedėjas Rolandas Mazaliauskas šiuo klausimu yra ryžtingas.
„Stočių įstatuose nurodoma, kad jos aptarnauja keleivius ir vežėjus, vykstančius reguliariais reisais. Privatūs vežėjai turi vykti reguliariais maršrutais ir tai derinti su autobusų stotimis. Likusieji save bandantys vadinti legaliais yra tiesiog piratai. Jie tik imituoja reguliarius maršrutus”, – tikina vedėjas.
Žaneta Skersytė
„Vakarų ekspresas”