Personalo valdymo specialistai pastebi, kad, dėl emigracijos darbo rinkoje smarkiai sumažėjus pardavėjų, padavėjų, kasininkų ir kitų aptarnavimo sferos darbuotojų, darbdaviai ėmė atlaidžiau vertinti nepageidaujamą darbuotojų elgesį.
„Aptarnavimo sferoje veikiančios bendrovės pamažu atsisako griežtos darbuotojų kontrolės bei nuobaudų sistemų, taikomų už nedrausmingą elgesį. Rinkos sąlygos darbdaviams nepalieka didelės galimybės rinktis darbuotojų, todėl jų atleidžiama vis mažiau”, – sakė bendrovės „Search & Selection” atstovė Laura Gylienė. Pasak jos, aptarnavimo sferoje veikiančioms bendrovėms itin svarbu turėti tokią darbuotojų komandą, kuri užtikrintų paslaugų teikimo kokybę, o atlaidus požiūris į nedrausmingus darbuotojus neturėtų būti toleruojamas bet kokiomis rinkos sąlygomis.
„Aptarnavimo sferoje personalas yra menkai motyvuotas. Todėl tiesiogiai bendraujančių su klientais darbuotojų požiūris į klientus kinta ir vartotojo, ir darbdavio nenaudai”, – įsitikinusi ji.
Darbdaviai dažniausiai susiduria su pravaikštomis, vėlavimais, nemandagiu elgesiu su klientais, vidaus darbo taisyklių pažeidimais. „Jei darbo kolektyve yra nedrausmingų darbuotojų, į kuriuos darbdavys žiūri atlaidžiai, bendras įmonės veiklos produktyvumas gali sumažėti iki 40-50 procentų. Toks darbdavių elgesys gali demotyvuoti ir gerai, pareigingai dirbančius darbuotojus”, – sakė L. Gylienė. Ji siūlo šią neatsakingų darbuotojų problemą spręsti teisingai taikant motyvacinę sistemą. Daugelio įmonių patirtis rodo, jog žmonės, dirbantys bendrovėse, kurios dėl jų stengiasi, yra drausmingesni ir atsakingesni, nes nenori ir bijo netekti darbo vietos.
Pastebima, jog Lietuvoje taikomos motyvacinės sistemos daugiausia remiasi finansiniu paskatinimu ir drausminimu: priedais už rezultatus, premijomis, baudomis už padarytą žalą ir panašiais. Neoriginalų darbdavių elgesį skatina rinkos sąlygos, kuriomis darbuotojai pasiryžę stengtis tik dėl didesnės finansinės naudos.
„Nors Lietuvos ekonomika auga, atlyginimai aptarnavimo sferoje didėja neadekvačiai. Todėl natūralu, jog galimybė daugiau užsidirbti nekeičiant darbo vietos efektyviausia skatina darbuotojus siekti geresnių rezultatų”, – sako personalo valdymo specialistė.
Specialistai prognozuoja didėsiantį darbdavių suinteresuotumą motyvacinėmis sistemomis. „Esant žmonių, galinčių ir sutinkančių dirbti aptarnavimo sferoje trūkumui, atleidimai rizikingi. Labiau apsimoka investuoti į jau turimus ir iš jų išugdyti pareigingus darbuotojus. Atleisti patartina tik tokius darbuotojus, kurie nusižengimus daro piktybiškai, nereaguoja į pastabas, neprisitaiko prie kolektyvo ir darbo tvarkos per ilgesnį nei trijų mėnesių laikotarpį”, – pataria „Search & Selection”.