Eilės pasienyje verčia suktis į Baltarusiją

Praėjusį savaitgalį Latvijos pasienyje toliau driekėsi milžiniškos vilkikų eilės

Vairuotojai čia niršta negaunantys informacijos apie situaciją postuose. Lietuvos valdžios pareigūnai įtaria Latviją kreipiant krovinių srautą Baltarusijos link.

Po abiejų šalių vidaus reikalų ministrų susitikimo šeštadienį pasienio postuose transporto laidumas buvo kiek didesnis. Anksčiau Smėlynės ir Medumų poste per valandą buvo leidžiami 3 automobiliai, o šeštadienį po pietų šis skaičius padidėjo iki 20 sunkvežimių. Panaši pažanga buvo matyti ir kituose pasienio punktuose. Tačiau šeštadienio vakarą padėtis vėl ėmė blogėti, ir vakar tame pačiame Smėlynės ir Medumų poste per valandą pasieniečiai leisdavo tik po 3 automobilius, o Lietuvos pusėje buvo nusidriekusi beveik 350 automobilių virtinė.

Vidaus reikalų ministras Raimondas Šukys vakar LŽ prisipažino, kad derybos su Latvija buvo bevaisės, o išeitį iš aklavietės galima būtų rasti tik po lapkričio 29 dienos, kai Rygoje baigsis NATO viršūnių susitikimas. Šukio manymu, tai reiškia, kad iki ketvirtadienio situacija pasienyje pernelyg keistis neturėtų. „Iki šios datos latviai žadėjo reguliuoti tranzitą per jų šalį, susitiksiu su Latvijos ministru ir spręsime šį klausimą”, – sakė Šukys.

Žvilgsniai į Baltarusiją

Eilės pasienyje pradėjo sparčiai didėti praėjusią savaitę. Penktadienį susidarius kritinei situacijai Pasvalio, Rokiškio ir Zarasų rajonuose buvo paskelbta ekstremali padėtis. Įtarusi kaimynę diskriminacija ir pataikavimu Rusijai, Lietuvos užsienio reikalų ministerija nusiuntė Latvijai notą. Šukys LŽ sakė, kad eilės Latvijos ir Rusijos pasienyje – jau nuo rugpjūčio. Neva dėl liūčių pablogėjus keliams, Latvija mėgina spręsti spūsčių problemą ribodama transporto laidumą Lietuvos ir Latvijos pasienyje. Ministras leido suprasti, kad ribodama vilkikų srautą per savo teritoriją Latvija stengiasi jį nukreipti per Baltarusiją. „Latviai prisipažįsta, kad nebuvo pasirengę tokiam dideliam tranzitui per savo šalį, todėl ieško būdų, kaip jį sumažinti”, – teigė Šukys.

Lietuvos ir kitų šalių vežėjai vengia kirsti Baltarusijos teritoriją, nes baiminasi, kad šios šalies pareigūnai gali be rimtų priežasčių konfiskuoti krovinį ar pareikalauti užsisakyti brangią konvojavimo paslaugą.

Slaptas susitarimas

Tuo tarpu agentūra BNS pranešė, kad gali egzistuoti neformalus susitarimas tarp Latvijos ir Rusijos, kaip apriboti ES šalių tranzitą per Latvijos teritoriją. Agentūros neįvardytas šaltinis sakė, kad Maskvos prašymu Ryga galėjo sutikti perkelti vežėjų ribojimą iki Latvijos ir Lietuvos sienos. Neva Rusija, kontroliuojanti daugumą Latvijos tranzito kompanijų, yra suinteresuota, kad Lenkijos ir Lietuvos vežėjams kiltų problemų, o jas spręsdami šių šalių vežėjai daugiausia važiuotų per tranzito verslo požiūriu nestabilią Baltarusiją. Šių valstybių vyriausybinės institucijos taip pat būtų priverstos aukščiausiu lygiu tartis su oficialiuoju Minsku ir taip pažeistų ES sankcijas.

Trūksta žinių

Panevėžio apskrities vadovai drauge su Šukiu penktadienio popietę pasienio punktuose atkreipė dėmesį į tai, kad eilėse laukiantys vairuotojai ypač niršta dėl informacijos stygiaus. Įstrigusiuosius pasienyje siutina tai, kad jie net nežino, kokio ilgio eilės, kiek reikės stovėti. Dėl nežinojimo randasi gandų, kurie kursto paniką. Kad taip neatsitiktų, ministras su Panevėžio apskrities viršininke net siūlė pasienyje įrengti kilnojamąją radijo stotį. Nepavykus to padaryti, pasieniečiai buvo įpareigoti dalytis savo informacija. Tačiau LŽ pavyko įsitikinti, kad gauti informacijos iš užkardos budėtojų bei jų viršininkų bemaž neįmanoma.

Panevėžio apskrities viršininkė Gema Umbrasienė LŽ pabrėžė, jog penktadienį nuvykusi į Obelių pasienį kalbėjo su keletu eilėse laukiančių vairuotojų. Viršininkė teigė prisiklausiusi visokiausių versijų, kodėl vairuotojai priversti stovėti, jutusi didžiulį jų nerimą dėl tvyrančios nežinios. Todėl pasitelkus į pagalbą Vidaus reikalų ministeriją paprašyta, kad vairuotojai iš pasienio pareigūnų gautų kuo daugiau informacijos. Umbrasienė vylėsi, kad teikiama informacija, taip pat kaip ir Pasvalio bei Rokiškio savivaldybių rūpesčiu pastatyti kilnojamieji tualetai ir išvežiojamas vanduo, turėtų palengvinti pasienyje patiriamas vairuotojų kančias.

Padėties nepagerino

Panevėžio apskrities viršininkė teigė, jog šeštadienio popietę gavusi informacijos, kad Saločių pasienyje atidaryti du vadinamieji koridoriai vilkikams. Jos teigimu, tai turėtų sutrumpinti eiles šiame pasienyje. Ar sutrumpėjo eilės, LŽ vakar bandė teirautis Saločių pasienyje dirbusių pasieniečių. Deja, jos gauti nepavyko – liepta naršyti internete arba skambinti į Šiaulius. Kiek kalbesnis buvo Valstybės sienos apsaugos tarnybos Šiaulių rinktinės Pasvalio užkardos budėtojas Mykolas Širmulevičius. Pasak jo, Saločių pasienio punkte atidarytos dvi važiavimo juostos padėties nė kiek nepagerino. Vakar 11 valandą prie sienos įvažiuoti į Latviją laukė 80 automobilių, o 14 valandą jau susirinko 140 automobilių. Per valandą Latvijos pasieniečiai leido po 14 automobilių, todėl susidarė penkių kilometrų laukiančiųjų eilė. Informacijos apie eiles pasienyje nepavyko gauti nei iš vakar budėjusių Biržų bei Rokiškio užkardų pareigūnų.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.