Maža modernių ir poreikius atitinkančių biurų pasiūla Rygoje įmonių vadovus verčia taikyti savo verslą ir organizacijos struktūrą prie siūlomų patalpų. Taip išsamioje 2005-ųjų nekilnojamo turto rinkos apžvalgoje teigia tarptautinė nekilnojamo turto agentūra „Koba”, neseniai įsteigusi savo padalinį Rygoje.
Remiantis „Kobos” apžvalga, Rygoje yra naujų biurų pastatų, tokių kaip „Valdem ra Centrs”, „Valdo” ir „Hansabanka”, tačiau bendras tokių biurų patalpų plotas sudaro vos vieną trečiąją Taline arba Vilniuje esančios pasiūlos. Rinkoje vyrauja 400-500 m2 ploto patalpų poreikis, o siūlomos dažniausiai 100-200 m2 patalpos renovuotuose pastatuose miesto centre, todėl įmonėms tenka prisitaikyti – jos dažniausiai užima daugiau nei vieną aukštą.
„Kobos” vertinimu, pagrindinė kliūtis modernių, įmonių reikalavimus atitinkančių biurų pastatų statyboms yra dėl gyvenamųjų patalpų rinkos bumo išaugusi žemės kaina. Tuo tarpu nuomos kainos ir statybos kaštai išliko gana stabilūs.
Gamybinio nekilnojamojo turto sektorius vystosi lėčiau, nes yra glaudžiai susijęs su distributorių logistinėmis strategijomis. „Pagrindinę gamybinių ir sandėliavimo patalpų paklausos dalį sudaro augantis vietinių distributorių poreikis, nes dideli užsienio gamintojai, tokie kaip „LG” ir „Sony” dažniau renkasi arčiau Vakarų rinkos esančias Centrinės Europos valstybes”, – teigia UAB „Koba” tarptautinių investicijų direktorius Lau Melchiorsen. Žemės sklypų paklausa rodo, jog perspektyviausia šio sektoriaus sritis yra gamybiniai, technologiniai, logistiniai ir distribuciniai verslo parkai.
Mažmeninės prekybos patalpų segmentas šiuo metu jau yra gerai išvystytas, teigiama „Kobos” apžvalgoje, o auganti konkurencija tarp prekybos centrų verčia jų savininkus ypač įdėmiai atsižvelgti į pirkėjų poreikius patalpų planavimui bei vietai. Patirtis kitose šalyse, tarp jų ir Lietuvoje, rodo, jog svarbiausi pokyčiai vyks Rygos senamiestyje, kuris iš biurų ir bankų ilgainiui virs mažmeninės prekybos zona.
„Kobos” nuomone, kitas didelį potencialą turintis nekilnojamo turto sektorius yra vidutinės ir aukštos kategorijos (3-4 žvaigždučių) viešbučiai. Jų poreikis auga kartu su finansiškai pajėgių turistų srautu. Nors šiuo metu Latvijoje dominuoja vietiniai tinklai, „Kobos” ekspertai prognozuoja tarptautinių ženklų, tokių kaip „Marriot”, „Sheraton” bei „Hilton”, paklausą.
„Latvijos komercinių patalpų rinka turi įspūdingą augimo bei vystymo perspektyvą”, – komentuoja kaimyninės šalies rinkos situaciją Lau Melchiorsen. Su keliais projektais Latvijoje jau dirbusi įmonė atidarė padalinį Rygoje, siekdama geriau išmanyti ir tenkinti užsakovų poreikius. „Norime tapti geriausiu nekilnojamojo turto patarėju bei konsultantu ir vietos, ir tarptautiniams klientams”.
Dėl brandesnių rinkos ir politinių sąlygų per pastaruosius 5 metus Rytų ir Centrinėje Europoje ženkliai išaugo investicijų į nekilnojamą turtą poreikis, įtakojęs jo vertės išaugimą 30 – 50 proc. bei investicijų pelningumo mažėjimą. Baltijos šalyse investicijų pelningumas yra apie 1-2 proc. punktais didesnis nei Čekijoje, kurioje jis nusmuko iki 7,5-7,75 proc. Latvijoje tarptautiniai investuotojai vykdo sandorius 9 proc., o Lietuvoje ne daugiau 10 proc. pelningumu. Šias tendencijas „Koba” aiškina tuo, jog dėl patogaus atstumo ir palankesnių ekonominių sąlygų Centrinėje Europoje dominuoja tarptautiniai žaidėjai, o Baltijos šalių rinkoje daugiausia vietinių užsakovų.
UAB „Koba”