Lietuva tikisi, kad Rusijai įstojus į Pasaulinę prekybos organizaciją ši prekybos partnerė taptų labiau nuspėjama ir būtų priversta atsisakyti politinių spekuliacijų dėl tranzito geležinkeliais tarifų ir verslo sąlygų Kaliningrade
Po dvylikos metų įtemptų derybų JAV atvėrė Rusijai galimybę stoti į Pasaulinę prekybos organizaciją (PPO). Lietuvos pareigūnai sako, kad šis žingsnis itin svarbus, nes Rusijos stojimas į PPO yra realiausia galimybė išspręsti kai kuriuos tarpusavio nesutarimus, tokius kaip tranzito geležinkeliais tarifai bei lengvatos Lietuvos investuotojams Kaliningrado laisvosios ekonomikos zonoje.
„Lietuva nori, kad Rusija stotų į PPO pagal objektyvius kriterijus – kai atitiks organizacijos įstatymus. Mūsų verslui tuomet būtų daugiau aiškumo prekybiniuose santykiuose su Rusija”, – LŽ sakė Užsienio reikalų ministerijos Užsienio prekybos politikos departamento vadovas Raimundas Karoblis.
Gal PPO privers
Įstojusi į ES Lietuva prarado teisę savarankiškai derėtis užsienio prekybos srityje, tai daro Europos Komisija (EK). Lietuva jau yra pateikusi du specifinius ir labai aktualius klausimus, kurie įtraukti į EK darbotvarkę.
„Ilgą laiką buvo šnekamasi su EK dėl Kaliningrado laisvosios ekonominės zonos lengvatų išlaikymo. Iki šiol nebuvo jokio aiškumo, tačiau dabar atrodo, kad Rusija planuoja išlaikyti tas lengvatas ar bent numatyti pereinamąjį laikotarpį. Galima spręsti iš jų įstatymų”, – sakė Karoblis. Lietuva yra viena didžiausių investuotojų Kaliningrade. Įvairios mokesčių lengvatos ir laisvesnė kontrolė paviliojo ne vieną stambią Lietuvos įmonę, tad lengvatų naikinimas Kaliningrado ypatingojoje zonoje kirstų per kišenę ne vienam mūsų verslininkui.
Kitas aktualus klausimas yra tranzito geležinkeliais tarifų suvienodinimas kroviniams, gabenamiems į Klaipėdos ir Kaliningrado uostus. Karoblis mano, kad šis klausimas bus išspręstas per paskutinį stojimo į PPO derybų etapą. „PPO priverstų Rusiją suvienodinti tarifus, ir tai gali būti efektyviausias būdas pašalinti šią problemą”, – sakė Karoblis.
Džiūgauti neskuba
Geležinkelių tarifų klausimas itin svarbus abiem valstybėms, mat krovininio tranzito srautai per Lietuvą maitina tiek Klaipėdos, tiek Kaliningrado uostus. Derybos su Rusija vyksta šešerius metus, pasirašytas vadinamasis 2K susitarimas, kuriuo abi šalys pasižadėjo bendradarbiauti ir padėti viena kitai plėtoti tiek Klaipėdos, tiek Kaliningrado uostus nukreipiant krovinių srautus lanksčia tarifų sistema. Tačiau 2K susitarimas realiai neveikia ir į Klaipėdos uostą gabenamam kroviniui visoje Rusijos teritorijoje taikomas 3 kartus didesnis tarifas, negu tam pačiam kroviniui, važiuojančiam į Kaliningrado uostą. Todėl Lietuvai neįmanoma sudaryti ilgalaikių sutarčių su trečiosiomis šalimis. Lietuva kaimyninei Rusijai atsakė didesniais tarifais tranzitui į Kaliningradą ir taip sukėlė dar didesnę įtampą tarp šalių.
„Mano įsitikinimu, artimiausius gal net šešerius metus niekas nepasikeis. Tai, ką deklaruoja Rusija dėl tranzito situacijos gerinimo ar vienodų konkurencijos sąlygų Klaipėdos ir Kaliningrado uostams sudarymo, tėra tušti žodžiai. Realiais veiksmais tai nepagrįsta”, – sakė Susisiekimo ministerijos sekretorius Arvydas Vaitkus.
Pasak jo, Rusija padidino geležinkelio tarifus tranzitui į Kaliningradą per savo teritoriją 12,5 proc., ir tai tėra lašas jūroje, kuomet tokie patys tarifai į Klaipėdą 3 kartus didesni. Vaitkus teigė, kad visi pavyzdžiai rodo, jog Rusija ir toliau ketina gerinti tranzito sąlygas tokiu tempu.
„Net jei Rusija įstos į PPO, bus išsiderėjusi ne vieną sąlygą, pereinamąjį laikotarpį. Artimiausiu laiku neverta daug tikėtis. Niekas neprivers tokios valstybės kaip Rusija nuo įstojimo į PPO imti taikyti vienodas sąlygas”, – sakė LŽ Vaitkus.
Karoblis užsimena, jog sunku tikėtis, kad Rusija ims Lietuvos iškeltus reikalavimus vykdyti vos įstojusi į PPO. „Duodami pereinamieji laikotarpiai, o terminas yra derybų dalykas. Mes su tuo turėsime susitaikyti”, – sakė Karoblis.