Kasdien brangstančiam benzinui vairuotojai rado alternatyvą – dujas
Prie dujų įrangą montuojančių bendrovių nutįso ilgos eilės. Bet investuoti tūkstančius litų vairuotojus paskatino ne rūpestis ekologiškai švaresne aplinka. Suskystintos dujos šiuo metu daugiau kaip du kartus pigesnės už trijų litų už litrą ribą perkopusį benziną.
Laukiama kelias savaites
„Juokaujate, šiandien jūsų tikrai neaptarnausime, – aiškino vyriškis, kai paskambinome į vieną autoservisų, montuojančių dujų įrangą. – Jei tenkina, galiu užrašyti į eilę. Atvykti reikėtų po trijų savaičių”. Dar visai neseniai autoserviso vadybininkai vairuotojams už valytuvų užkišdavo reklaminius lapelius, viliojančius automobilyje įsirengti dujų įrangą.
Tačiau šiuo metu dujoms geriausia reklama – visų laikų rekordus mušančios benzino kainos. Litras populiariausio A95 rūšies benzino kai kur jau kainuoja 3,10 Lt. Tuo tarpu suskystintų dujų kaina lieka stabili – 1,30-1,40 Lt/l.
Dujos neturėtų stipriai brangti ir ateityje, nes Lietuvoje suskystintų dujų akcizas jau anksčiau pasiekė minimalų ES akcizo dydį.
Bumas visoje Europoje
Iki rugpjūčio vidurio eilėje vairuotojams reikia laukti ir kitame autoservise, kurio komercijos direktorius Marius Uzdila tikino, jog, pabrangus degalams, 2-3 kartus padaugėjo norinčiųjų automobilių bakus pildyti dujomis.
„Praėjusių metų liepa buvo gerokai ramesnė, o ši neprilygsta niekam”, – sakė M.Uzdila.
Į automobilius bendrovė montuoja itališką BRC dujų įrangą. „Dujų įrangos montavimo bumas jaučiamas visoje Europoje. Net mūsų partnerių gamykla pradėjo dirbti trimis pamainomis”, – sakė M.Uzdila.
Babtuose (Kauno r.) gyvenantis Arūnas teigia galutinai apsisprendęs į „Peugeot 607” (2000 m.) įmontuoti dujų įrangą. „Dabar ji yra pakankamai patikima, todėl neabejoju, ką daryti, kai degalai šitaip stipriai pabrango”, – aiškino Arūnas.
Populiari išperkamoji nuoma
Dujų įranga sumontuojama per maždaug 6-7 valandas. Dauguma vairuotojų ją įsigyja išperkamosios nuomos būdu. Naujesniuose nei 1993-1994 m. automobiliuose paprastai montuojama moderniausia ketvirtos kartos dujų įranga. Priklausomai nuo cilindrų skaičiaus ji kainuoja 2600-4500 Lt.
Pasak meistrų, naudojant ketvirtos kartos dujų įrangą, dujos tiesiogiai paduodamos į kiekvieną cilindrą, todėl automobilis visiškai nepraranda galios. Nors sunaudojama apie 20 proc. daugiau degalų, kaina, kurią tenka mokėti už dujas, yra daugiau kaip du kartus mažesnė.
Nuvažiavus 30 tūkst. km sutaupoma apie 3 tūkst. Lt. Įsigyta dujų įranga atsiperka maždaug per vienerius metus. Be to, dujų balionai dabar gaminami rato formos, todėl bagažinėje jie sumontuojami toje vietoje, kur anksčiau vairuotojai saugodavo atsarginį ratą.
Senesniuose automobiliuose montuojama pirmos ir antros kartų dujų įranga, kurių bazinė kaina yra atitinkamai 1100 ir 1350 Lt. Trečios kartos dujų įranga visiškai nepasitvirtino.
Atšaukia remonto garantijas
Pasak specialistų, šiuolaikinės technologijos neskleidžia dvoko, kuris buvo juntamas naudojant senesnę dujų įrangą. Dujos nekenkia ir automobilio varikliui bei kitiems jo mazgams. „Neseniai dujų įrangą sumontavome „Mercedes 500″ automobilyje”, – sakė M.Uzdila. Naujų automobilių į autoservisą atvežama vis daugiau.
Pasak Lietuvos automobilių dujų įrangos montuotojų asociacijos „Autoekologija” vadovo Romualdo Nekrašo, dujos variklio amžių prailgina apie du kartus, sutaupo apie 8 proc. tepalų ir 4 decibelais sumažina variklio keliamą triukšmą.
Tačiau naujų automobilių savininkams, kurie pasiryžtų naudoti dujas, gamintojų atstovai Lietuvoje iš karto panaikintų variklio remonto garantijas. Be to, dujas naudojančius automobilius reikia dažniau nuvežti specialistų apžiūrai.
Gamtinės dujos dar pigesnės
Paklaustas, kodėl kilo dujų įrangos montavimo bumas, „Autoekologijos” asociacijos vadovas R.Nekrašas sakė, jog „jei automobiliai galėtų važiuoti kūrenami malkomis, lietuviai kaip kurą pasirinktų malkas”.
Pasak R.Nekrašo, asociacija Vyriausybę ragina apskričių centruose pastatyti gamtinių dujų degalines. Vienai tokiai degalinei įrengti, įskaitant ir žemės nuomą, reikėtų apie 2 mln. Lt.
„Vėliau iniciatyvą iš valstybės perimtų verslininkai, – neabejoja R.Nekrašas. – Juk gamtinės dujos perpus pigesnės ir švaresnės už suskystintas dujas”.
Jo teigimu, Romos autobusų parke net trečdalį transporto priemonių sudaro gamtinėmis dujomis varomi autobusai. Ketvirtos kartos dujų įrangą turintiems automobilių savininkams Londone nereikia mokėti įvažiavimo mokesčio.
Gediminas Stanišauskas