Seimas netrukus turės apsispręsti, kaip pasiekti, kad Lietuvos keliuose sumažėtų avarijų.
Politikai suvokia, kad baudų didinimas problemą išspręstų tik laikinai, todėl pradėta kalbėti apie būtinybę atnaujinti šalies automobilių parką – leisti Lietuvos gyventojams susigrąžinti PMV mokestį už naują automobilį ir uždrausti įvežti į šalį senesnes nei, pavyzdžiui, 7-8 metų mašinas.
Policijos pareigūnai pabrėžia, kad situacija nesikeis tol, kol nepasikeis žmonių kultūra. Todėl esą būtina nuo mažų dienų pradėti auklėti vaikus, kad jie užaugtų sąmoningais eismo dalyviais.
Daugiausiai žūva Lietuvoje
Lietuvoje avarijose žūvančių žmonių skaičius šiurpina ne tik pačius lietuvius, bet ir visą Europą.
Mirtingumas keliuose Lietuvoje viršija visus Europos šalių rodiklius. Mūsų šalyje milijonui gyventojų per metus tenka 222 mirtys keliuose, kai Europos vidurkis yra 100 aukų milijonui gyventojų.
„Kaimynai latviai ir estai gerokai pagerino situaciją. Jei norime, kad Europa mums netaikytų jokių sankcijų, susijusių su tranzitu per Lietuvą ar turizmu, per trejus metus turime pasiekti Europos rodiklius. Kitu atveju Lietuva išliks nesaugi šalis”, – „Vakarų ekspresui” pabrėžė klaipėdietis Seimo narys Vytautas Čepas.
Senų automobilių sąvartynas
V. Čepas, vadovaujantis prieš mėnesį Seime sukurtai Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo naujos redakcijos rengimo grupei, akcentuoja, kad apie saugų eismą reikia pradėti kalbėti kompleksiškai.
Anot jo, reikia kalbėti apie šalies automobilių parko atnaujinimą, logišką kelių ženklinimą, kelių būklę, vadybą. Taip pat – apie policininkų profesionalumą ir jų atlyginimų didinimą.
„Lietuva tapo senų automobilių sąvartynu. Kitos šalys išsivalo nuo tų senų automobilių ir pigiai mums parduoda. Tačiau beveik 90 procentų senų automobilių neturi jokių saugos sistemų. Juk kai kaktomuša susiduria du, pavyzdžiui, dvejų metų senumo automobiliai, lieka du sudaužyti automobiliai. O kai susiduria du seni automobiliai, vietoje jų lieka du karstai”, – kalbėjo parlamentaras.
Todėl siūloma skatinti lietuvius pirkti naujus automobilius. Tam reikėtų tobulinti PVM įstatymą, pasekti Latvių pavyzdžiu ir žmonėms, įsigijusiems naują automobilį, leisti susigrąžinti PVM mokestį. Tiesa, šią pataisą ketina siūlyti kiti parlamentarai, nes V. Čepas baiminasi viešųjų ir privačių interesų konflikto, mat prieš tapdamas Seimo nariu vadovavo automobilių prekybos salonui.
Be to, planuojama riboti įvežamų į Lietuvą automobilių amžių. V. Čepas svarsto, kad reikėtų leisti įvežti į Lietuvą ne senesnius nei 7-8 metų automobilius.
„Žinoma, bus spaudimas, kad dėl to daug žmonių neteks darbo vietų. Bet tai yra pasakos apie baltą jautuką. Iš tikrųjų šis verslas yra kelių veikėjų rankose, kurie prieš 5-erius metus ir pasiekė, kad būtų panaikintas PVM grąžinimas”, – sakė parlamentaras.
Nauja Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo redakcija turi būti paruošta ir pateikta Seimui svarstyti iki kitų metų kovo 1 dienos.
Bausti, negalima pasigailėti
„Džiugu, kad pradėta kalbėti šia tema ir kad parlamentarai jau suvokia, jog vien baudų didinimas ar švelninimas neduos ilgalaikio efekto. Ilgalaikė praktika rodo, kad baudų keitimai eismo saugumui daro įtaką tik 5-7 procentais”, – komentavo Klaipėdos vyriausiojo policijos komisariato Viešosios policijos Saugaus eismo priežiūros skyriaus viršininkas Saulius Švėgžda.
Pareigūnui antrindamas V. Čepas minėjo, kad jis, praėjusią savaitę Seimui pateikęs svarstyti 35 Administracinių teisės pažeidimų kodekso ir 5 Baudžiamojo kodekso pataisas, suvokia, kad tai duotų tik laikiną efektą.
Pataisomis, anot parlamentaro, nors laikinai siekiama užkirsti kelią sistemingam ir chamiškam kelių eismo taisyklių pažeidinėjimui. Be to, bus mažinama galimybė policijai imti kyšius.
Žinia, už leistino greičio viršijimą 50 kilometrų per valandą siūloma bausti septynių parų administraciniu areštu, o teisę vairuoti atimti pusei metų. Dabar tokie asmenys baudžiami 1-1,5 tūkst. litų. bauda, tačiau parlamentarai svarsto, kad piniginės baudos tokių mėgstančių paskraidyti keliuose „erelių” negąsdina.
„Kai žinos, jog už greičio viršijimą teks pasėdėti „kaliūzėje”, gatveles pašluoti, gal praeis noras skraidyti?” – svarstė V. Čepas.
Siūloma griežtinti baudas ir tiems, kurie vairuoja išgėrę. Nuo 1,5 promilės numatoma skirti administracinį areštą. O jei asmuo neblaivus būtų sulaikomas antrą kartą, siūloma atimti iš jo teisę vairuoti iki gyvos galvos.
„Iš tiesų nelaimės keliuose dažniausiai ir įvyksta dėl to, kad vairuotojai nepasirenka saugaus greičio arba vairuoja išgėrę. Matyt, tokiems asmenims baudos išties buvo per švelnios, jei avarijų nemažėja”, – svarstė S. Švėgžda.
Iki gyvos galvos
V. Čepą šiurpina, kaip keliuose elgiasi jaunimas. Jis pasakojo pats matęs, kaip šalia Bačkonių užsimušė šeši jaunuoliai, kurių vienas gulėjo bagažinėje. Parlamentaras net neabejoja, kad visi jie buvo girti.
Jauniems vairuotojams, neturintiems 2 metų vairavimo stažo, leistiną ribą siūloma sumažinti iki 0,2 promilės.
Be to, anot V. Čepo, bus griežtai baudžiami tie, kurie vairuoja iš viso neturintys arba laikinai netekę vairuotojo pažymėjimo. O tokių, anot parlamentaro, kasdien Lietuvoje į gatves išrieda per 3 tūkstančius.
Tie asmenys, kurie vairuos automobilį, nors jiems atimtas vairuotojo pažymėjimas, neteks teisės vairuoti iki gyvos galvos.
Tie, kurie vairuos iš viso neturintys teisių – pirmą kartą siūloma bausti 3000 litų bauda, antrą kartą – atimti teisę kada nors gyvenime įsigyti vairuotojo pažymėjimą, o trečią kartą gali būti baudžiamas laisvės atėmimu iki 2 metų.
„Geriečiams” baudos švelnės
„Tai nėra siekis sugriežtinti baudas. Atvirkščiai – 75 procentai pataisų siekia sušvelninti baudas už saugaus eismo taisyklių pažeidimus. Pavyzdžiui, vietoje galimų surinkti per metus 10 balų siūloma leisti 12. Jei bauda buvo nuo 100 iki 200 litų, palikti 100”, – pasakojo parlamentaras.
Jį nustebino užvirusi diskusija dėl siūlymo 500 litų bauda bausti ir girtų vairuotojų pakeleivius.
„Pasigirdo ciniškų komentarų, esą jei bus girtas autobuso vairuotojas, bus baudžiami visi su juo važiavę keleiviai. Tačiau juk aišku, kad šitaip nebūtų. Visur reikia vadovautis protingumo kriterijais. Visgi sutinku, kad šią pataisą nebūtų lengva įgyvendinti, todėl gali būti, kad Seimas jai nepritars”, – sakė V. Čepas.
Anot jo, svarbu yra tai, jog naujasis Administracinių teisės pažeidimų kodeksas bus sukonstruotas taip, kad baudas taikantys asmenys nebegalės jų sušvelninti ar iš viso atleisti nuo atsakomybės. Numatyta, kad tik praėjus dviem trečdaliams baudos laiko, asmuo galės kreiptis dėl bausmės sušvelninimo.
Dabar pataisos svarstomas Seimo komitetuose.
Be kita ko, V. Čepas planuoja pateikti Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo pataisą, kuria Seimui siūlytų Eismo saugumą pripažinti nacionaline problema. Tuomet esą pasikeistų valstybės požiūris į ją, o eismo saugumo programoms būtų skiriamas konkretus finansavimas iš biudžeto, nebereikėtų ieškoti rėmėjų.
„Dėl eismo nelaimių mes prarandame daugiau žmonių nei miršta nuo vėžio. Amerika tiek žmonių nepraranda net kare, – akcentavo V. Čepas.
Siulau pradeti rodyti vidiorolikus apie baises avarijas, kaip daroma pvz. Airijoje. Kai matai tokius vaizdus ir pasekmes, nori nenori apie tai susimastai. Jai bus rodoma tik avarijos -efekto nebus. turi but pamokomieji filmukai su tragiskom pasekmem