Architektai siūlo miesto valdžiai praregėti

Kauno centre atidarius „Akropolį”, vairuotojų laukia dideli nepatogumai

Kauno valdžia abejingai laukia, kol Karaliaus Mindaugo prospekte sprogs uždelsto veikimo bomba. Pastačius „Akropolį”, transporto statymo ir spūsčių problema pasidarys didelė, bet visa jėga miestą ji užgrius Nemuno saloje iškilus sporto rūmams. Architektai, mokslininkai ir net „Akropolio” projektuotojai bei Savivaldybė pripažįsta, kad miesto centras dus nuo automobilių, bet valdžia it strutis kiša galvą į smėlį.

Gyventojai niekam nerūpi

Šiuo metu Karaliaus Mindaugo prospekto abiejose pusėse žmonės visai dienai palieka automobilius. Piko valandomis prospekto ir Birštono gatvės sankirtoje susidaro didelės automobilių spūstys. „Net neįsivaizduoju, kur žmonės statys automobilius, kai pradės veikti „Akropolis”, – sakė architektas A.Karalius. – O kur dar transporto srautų problema, kuri nuo „Akropolio” bus jaučiama už kelių kilometrų”.

Jo teigimu, „Akropolio” apylinkėse automobilių padaugės maždaug 50 kartų. „Projekto vystytojai apie tai žinojo nuo pat pradžių, bet kažkodėl miesto vadovai nepadarė nieko, lyg nematydami bręstančios problemos.

Pasak A.Karaliaus, jei meras Arvydas Garbaravičius ignoruoja specialistų nuomonę, į sporto rūmų darbo grupę reikėtų įtraukti „Mis Kaunas”, garsų lakūną, porą kunigų. „Prancūzai projektuoja tik sporto rūmų pastatą, bet apie viešosios infrastruktūros sutvarkymą niekas nekalba”, – akcentavo A.Karalius.

Svarbiausiuose miesto objektuose numatyta tik 3 tūkst. automobilių pastatymo vietų, nors sporto arena talpins 12 tūkst. žiūrovų, o „Akropolį” kasdien aplankys dešimtys tūkstančių žmonių.

Vietų automobiliams nepakaks

Savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Paulius Keras įsitikinęs, kad virš prospekto statomame garaže, kuriame tilps apie 2500 automobilių, vietų užteks visiems.

„Per patį piką jų gal ir neužteks, bet mašinas bus galima statyti prospekte, kaip yra dabar, – sakė P.Keras. – Kur kas sunkiau bus suvaldyti transporto srautus sankryžose”.

P.Keras pridūrė, kad dalis žmonių automobilius galės pasistatyti po Vienybės aikšte, kur projektuojama požeminė aikštelė. Kada bent prasidės jos statybos, P.Keras nežino. Jis pridūrė, kad padidėjus transporto srautui centre, A.Mickevičiaus ir Maironio gatvėse bus siūloma sumažinti automobilių pastatymo vietų skaičių. „Priešingu atveju gali kilti problemų dėl pralaidumo”, – teigė P.Keras. Tai reiškia, kad pasistatyti automobilį bus dar sudėtingiau, nei yra šiuo metu. P.Keras akcentavo, kad daug kas priklausys nuo to, kaip pavyks sureguliuoti visuomeninio transporto eismą prie „Akropolio”.

Prekybos milžiną numatoma atidaryti 2007 metų vasarį.

Neįžvelgia didelės problemos

Trijų aukštų garažą virš prospekto suprojektavo žinomas Kauno architektas Algimantas Kančas. „Pagal urbanistikos ir transporto specialistų apskaičiavimus, pustrečio tūkstančio vietų garažo prie „Akropolio” turėtų visiškai užtekti, nes dar 500 vietų bus prie sporto rūmų”, – sakė A.Kančas. Jo teigimu, projektuojant remtasi patirtimi statant analogiško dydžio prekybos centrus. Be to, pasak jo, remtasi ir Vengrijos sostinės Budapešto bei Čekijos sostinės Prahos patirtimi, kur miesto centre yra pastatyti panašūs sporto rūmai, kokie projektuojami Kaune. „Į juos daugiau nei pusė žmonių atvyksta visuomeniniu transportu, – kalbėjo A.Kančas. – Per valandą pervežama apie 30 tūkst. gyventojų”.

A.Kančas aiškino, kad automobiliai bus statomi ir kairiajame Nemuno krante ties H. ir O.Minkovskių gatve, esą ten į salą bus pastatytas pėsčiųjų tiltas. „Kažkiek tų mašinų bus, bet nemanau, kad tai turėtų būti didelė problema”, – sakė A.Kančas. Jo nuomone, sporto rūmai bus pastatyti ne anksčiau nei po kelerių metų, todėl dar yra laiko apmąstymams.

Siūlo gydyti ligą

Architektas A.Karalius kritikuoja kalbas apie požemines aikšteles ir planuojamus statyti tiltus. „Architektų bendruomenė ne kartą pasisakė, kad „Akropolis” miestui sukels daug problemų, bet jeigu jis jau atsirado kaip liga, tai tą ligą reikia gydyti, – įsitikinęs A.Karalius. – Kol kas nemačiau nė vieno tilto projekto ir kas tuos tiltus statys”.

A.Karaliaus nuomone, tiltas yra pats brangiausias inžinerinis statinys, todėl neaišku, už kieno lėšas tiltai bus statomi. „Autobusų aikštelė prancūzų projekte apskritai nėra numatyta, todėl neaišku, ką nuo kovo mėnesio jie padarė, kai Kauno architektai išsakė nemažai pastabų”, – sakė A.Karalius.

Kad automobilius pastatyti bus sudėtinga, pripažįsta ir Transporto bei kelių tyrimo instituto direktorius Giedrius Šiaudinis. „Mes atlikome transporto srautų studiją ir ją pateikėme užsakovui, – kalbėjo G.Šiaudinis. – Negaliu tos studijos komentuoti, bet problemų neišvengiamai kils”.

Transporto srautų prognozę institute 2003 m. užsakė Savivaldybės įmonė „Kauno planas”, rengusi „Akropolio” teritorijos detalųjį planą.

Eismo intensyvumas padidės

Iš atliktos studijos matyti, kad pastačius „Akropolį” ir sporto rūmus, vien Karaliaus Mindaugo prospekte transporto eismas per valandą padidėtų 2467 automobiliais. Kęstučio ir A.Mickevičiaus gatvėmis per valandą pravažiuotų daugiau nei 700 automobilių, Vytauto prospektu – beveik 600 daugiau, nei yra šiuo metu.

„Intensyvumas prognozuotas darbo dieną 17-18 valandomis ir sporto arenoje renginiams prasidedant 18 valandą”, – paaiškino „Kauno plano” architektas Gediminas Šinkūnas. Studijoje nenumatyta, kur automobiliai būtų statomi, todėl nuo pat pradžių aikštelės klausimas buvo nagrinėjamas nežinant realios situacijos. G.Šinkūnas pripažino, kad mėgino atkreipti dėmesį į automobilių statymo problemą, bet į jo nuomonę nebuvo atsižvelgta. Pasak G.Šinkūno, automobiliams pastatyti prie sporto rūmų 500 vietų neužteks. „Kol dar galima, prie sporto rūmų reikia numatyti bent 1500 vietų, – įsitikinęs G.Šinkūnas. – Ankstesni apskaičiavimai atsirado tada, kai buvo planuota statyti 8 tūkst. žiūrovų talpinančią areną, o dabar tas skaičius yra padidėjęs iki 12 tūkst.”.

Apmokestins vairuotojus

Pasak UAB „Automobilių stovėjimo aikštelės” direktoriaus Algimanto Puidoko, Savivaldybėje kurpiami planai apmokestinti automobilių stovėjimą ir Karaliaus Mindaugo prospekte. Tai reiškia, kad net „Akropolio” klientai, kurių mašinos netilps garaže, bus apmokestinti. „Miesto centre mes turime apie 2 tūkst. automobilių stovėjimo vietų, šiemet jau uždirbome 3 mln. litų”, – gyrėsi A.Puidokas.

Jis yra susirūpinęs, kad šiuo metu už automobilių stovėjimą mokantys kauniečiai, gali piktnaudžiauti „Akropolio” garažu. „Verslininkai turi pagalvoti, kad garaže automobilių nepaliktų tie, kurie šiuo metu mašinas stato įmonės valdomose vietose”, – sakė A.Puidokas.

Pasak jo, „Akropolio” garaže siūlo išduoti riboto stovėjimo laiko (2-3 valandoms) nemokamus talonus, o užtrukus ilgiau apmokestinti.

„Be to, „Akropolio” statytojai miesto valdžiai įsipareigojo dalį vietų garaže perduoti Savivaldybei, – sakė A.Puidokas. – Pradėjus statybas, mūsų bendrovė aplinkinėse gatvėse neteko maždaug 100 vietų”.

Už prarastas vietas „Akropolio” statytojai „Automobilių stovėjimo aikštelėms” šiuo metu kiekvieną mėnesį perveda apie 15 tūkst. litų. A.Puidokas įsitikinęs, kad visas automobilių stovėjimo vietas mieste turi valdyti jo vadovaujama bendrovė.

Meras nusiteikęs optimistiškai

Iš A.Puidoko pasakytų žodžių susidaro įspūdis, kad „Akropolio” garaže tik dalis vietų bus nemokamos. Kauno miesto meras Arvydas Garbaravičius patvirtino, jog su „Akropolio” statytojais iš tikrųjų buvo sutarta dėl 1000-1500 vietų perdavimo miesto žinion.

„Tai buvo žodinis susitarimas, nes miestas dėl „Akropolio” garažo atsisakė dalies automobilių stovėjimo vietų aplinkinėse gatvėse, – sakė A.Garbaravičius. – Dėl apmokestinimo turės nuspręsti Savivaldybės administracija”. Architektas A.Karalius teigia, kad „Akropolio” prekybos plotas du kartus viršys tą, kuris šiuo metu yra Laisvės alėjoje. „Natūralu, kad neradę vietos pasistatyti automobilį nemokamoje aikštelėje, vairuotojai mėgins brautis į gyventojų kiemus”, – sakė A.Karalius.

A.Garbaravičius sakė, kad automobilių stovėjimo vietų turėtų užtekti net pastačius sporto rūmus, esą tuo politikus užtikrino urbanistikos specialistai. „Be to, sporto renginiai vyksta po darbo valandų, kai miesto centre automobilių beveik nėra”, – sakė A.Garbaravičius.

Trūksta informacijos

Centre gyvenantys žmonės būgštauja, ar „Akropolio” ir sporto rūmų lankytojai nepradės statyti savo lengvųjų automobilių jų kiemuose. „Žmonės buvo informuoti tik apie „Akropolio” statybos planus, o išsamios informacijos niekas nepateikė”, – sakė Asociacijos centro bendruomenės vadovas Sigitas Vaikšnys.

Jo teigimu, gyventojai nežino, koks bus automobilių transporto srautas, koks prognozuojamas užterštumas. „Bet niekas nežino net dabartinės situacijos, kiek miesto centre stovi automobilių”, – teigė S.Vaikšnys.

Pasak Asociacijos centro vadovo, Karaliaus Mindaugo prospektas yra kaip praplatintas transporto vamzdis, bet abiejose galuose jis susiaurėja, todėl Birštono gatvėje piko metu susidarančios spūstys turėtų dar labiau padidėti.

Tarša šoktels trečdaliu

Prieš trejus metus ir viešoji įstaiga „Kauno aplinkos kokybės tyrimai” atliko oro kokybės tyrimus, mėgindama įvertinti galimus oro kokybės pokyčius dėl padidėjusių transporto srautų Karaliaus Mindaugo prospekte pastačius „Akropolį”.

Pasak tyrėjo Juozo Kamenecko, pagal esamus meteorologinius ir transporto srautų duomenis, pastačius „Akropolį”, tarša nuo transporto išaugtų mažiausiai 15-30 proc. „Esant nepalankioms oro taršai meteorologinėms sąlygoms, azoto oksidų koncentracija viršytų didžiausias leistinas koncentracijas”, – sakė J.Kameneckas. Tačiau mokslininkas įspėjo, kad Pasaulio sveikatos organizacija oro taršą matuoja pagal didžiausią leistiną koncentraciją, o Europos Sąjunga taiko ribinių leistinų koncentracijų normą, kurios tarša ties „Akropoliu” neviršytų.

Situaciją vadina grėsminga

Architektas A.Karalius abejoja, ar Kauno valdžia apskritai mėgins ieškoti išeities, kur žmonėms statyti automobilius. „Miesto vadovai nusigręš arba mėgins surasti atpirkimo ožius, nors situacija yra daugiau nei grėsminga”, – sakė A.Karalius.

Jo nuomone, Kaune bus kur kas daugiau problemų nei Vilniuje. „Vilniečiai seniai žino, kur ir kokie transporto srautai yra sostinės gatvėse, todėl jiems nesudėtinga modeliuoti, kur gali kilti spūstys, jei vienoje ar kitoje vietoje projektuojamas traukos centras”, – sakė A.Karalius. Tačiau, pasak jo, sostinės transporto specialistai net norėdami negalėtų padėti Kaunui, nes į modeliavimo programą duomenis reikėtų suvedinėti bent dvejus metus.

„Keisčiausia, kad autobusams nesuprojektuota specialių vietų nei „Akropolyje”, nei prie būsimųjų sporto rūmų, nors į tokius objektus nemažai žmonių atvyksta organizuotai, – sakė A.Karalius. – Problemos niekur neišnyks, net jei meras nuo jų nusisuks”.

Savivaldybės Transporto skyriaus vedėjo P.Kero teigimu, Savivaldybėje kol kas nesvarstoma, ar uždrausti automobilius statyti Karaliaus Mindaugo prospekte.

Jame šiuo metu pastatoma apie 1000 automobilių.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Statyba su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.