“Stumbro” ateitis neatsiejama nuo praeities

Šimtmetį mininti Kauno bendrovė ilgaamžiškumo receptą surado likusi ištikima tradicijoms

Nedaug Lietuvos įmonių išgyveno nuo pat carinės Rusijos laikų ir per ilgus dešimtmečius nepakeitė nei veiklos pobūdžio, nei vietos. Būtent tokia istorija gali pasigirti Kauno bendrovė „Stumbras”, kuri šiandien, kaip ir prieš šimtą metų, degtinę gamina pagal klasikinę technologiją.

Klasikinę gamybą papildė naujovės

„Stumbro” įkūrimas yra siejamas su 1894 m. carinės Rusijos priimtu valstybinio degtinės monopolio įstatymu, kuriuo remdamasi valstybė visą degtinės gamybą ir pardavimą perėmė į savo rankas. Tuo Rusijos imperatorius siekė ne tik surinkti daugiau mokesčių į imperijos iždą, bet ir pagerinti produkto kokybę, nes Rusijoje, o kartu ir Lietuvoje, veikė apie 5 tūkst. įvairių „bravorų” ir spirito gamyklų, kurias buvo sunku kontroliuoti.

Reformos pradžioje buvo įvestas ir vadinamasis patentuotas standartas. Pagamintos degtinės alkoholio koncentracija turėjo būti 40 proc. tūrio. Pats gėrimas turėjo būti skaidrus, bespalvis, švelnaus aromato ir be specifinio etilo alkoholio prieskonio. Tam, kad naujoji Kauno gamykla galėtų įvykdyti šiuos reikalavimus, gamyboje buvo naudojamos aktyvuotos anglies filtracijos kolonos, o degtinė būdavo filtruojama tris kartus.

Beveik ta pati, tik modernesnė, klasikinės degtinės gamybos technologija „Stumbre” veikia iki šiol.

Įvertino patirtį

Būtent ilgametės gamybos tradicijos, autentiški gėrimų receptai, anot „Stumbro” atstovų, gali būti vadinami sėkmingos įmonės veiklos garantais.

„Stumbro” rinkodaros direktorius Algirdas Čiburys prisiminė, kad prieš trejus metus, kai Kauno įmonė buvo privatizuota, naujieji savininkai nutarė nenumoti ranka į sukauptą gamybos patirtį ir toliau ją puoselėti, derinant su moderniausiomis technologijomis.

„Šiais laikais, kai taip greitai rinkose keičiasi produktai, pakuotės, vartotojai viliojami įvairiomis naujovėmis, yra nemaža pagunda pasiduoti šioms naujoms madoms ir gaminti daugiau, greičiau ir kuo pigiau. Žinoma, naujovės yra svarbu, tačiau lengvo kelio jų link nenorime rinktis, nes žinome, kad pralaimėsime”, – teigė rinkodaros direktorius.

„Stumbro” ilgaamžiškumo paslaptis, pasak A.Čiburio, ir yra išlaikytų tradicijų ir sukauptos patirties įvertinimas: „Galime pakeisti butelius, etiketes, įdiegti moderniausias technologijas – visa tai nuperkama. Žinoma, svarbu, kad produktai galėtų konkuruoti savo išore, buteliu, etikete, tačiau dar svarbiau, koks viduje supilstytas gėrimas, autentiškas jo receptas. Viso to be tradicijų, o svarbiausia – be žmonių, nesukursi”.

Populiarumą lemia ne tik skonis

Tarp „Stumbro” darbuotojų yra gana nemažai senosios kartos atstovų, kurie Kauno įmonėje dirba po kelis dešimtmečius. Viena jų – gaminių technologijos direktorė Aldona Volkienė, kuri, kaip sako jos bendradarbiai, yra „Stumbro” ir praeitis, ir ateitis.

Apie gėrimus ir jų gamybą A.Volkienė gali kalbėti labai ilgai, o kartu su jos žodžiais trykštantis entuziazmas liudija, kad šis darbas jai iš tiesų yra labai mielas. Gaminių technologijos direktorė sakė jau pametusi skaičių, kiek iš 200 „Stumbro” asortimente esančių gėrimų yra sukurta pagal jos receptus.

Anot jos, geras gėrimas – tai ne tik malonus skonis ir aromatas.

Pirmaisiais Lietuvos nepriklausomybės metais nemažai vartotojų rinkosi užsienietiškus gėrimus, nes šie buvo parduodami ištaiginguose buteliuose, kurie traukė akį ryškiomis etiketėmis.

„Po kelerių metų pirkėjai vėl grįžo prie lietuviškų gėrimų, nes įsitikino, kad šie gaminami tik iš natūralių ir kokybiškų žaliavų”, – akcentavo gaminių technologijos direktorė.

Pagrindinė „Stumbro” žaliava – rektifikuotas etilo alkoholis, pagamintas iš Lietuvoje užaugintų grūdinių kultūrų: kviečių, rugių ir kvietrugių. Alkoholinių gėrimų gamyboje kauniečiai taip pat naudoja natūralias sultis, lietuvišką bičių medų, šaldytas uogas, kitus prieskoninius augalus, net vaismedžių lapus, ir, žinoma, prancūzišką vyną bei brendį.

Filtrai padengti sidabru

Kauno bendrovė – bene vienintelė gėrimų gamintoja, nuo pat įsikūrimo pradžios naudojanti klasikinę degtinės gamybos technologiją. Šiandien etilo alkoholio ir vandens mišinys lėtai filtruojamas per pirminius kvarcinio smėlio filtrus, per aktyvuotos beržo anglies kolonas ir dar kartą per kvarcinio smėlio filtrus.

Tai, anot A.Volkienės, labai svarbi gamybos proceso dalis, nes aktyvuota medžio anglis ne tik pašalina visas priemaišas, bet ir pagerina degtinės kokybę. Ši anglies savybė buvo įvertinta dar XX a. pradžioje.

„Šimtmetį naudojamą klasikinę filtravimo sistemą mes dar papildėme pačiomis pažangiausiomis filtravimo sistemomis ir įranga. Aktyvuotos anglies efektyvumas padidinamas padengus jos paviršių nedideliu koloidiškai ištirpintu sidabro kiekiu”, – aiškino gaminių technologijos direktorė.

„Stumbras” filtruoja ne tik etilo alkoholį, bet ir geriamą vandenį – tam skirta šešiapakopė filtravimo sistema. Tik gerai išvalytas, nudruskintas vanduo maišomas su etilo alkoholiu ir gaminama degtinė bei kiti gėrimai.

Dėmesio sulaukia ne visi gėrimai

Vis dėlto net ir puoselėjant senąsias gėrimų receptūros tradicijas, į gamybą tenka įsileisti naujoves. Tarp naujausios kartos produkcijos – gėrimai su natūraliomis uogomis buteliuose.

„Stumbro” technologai sugebėjo į butelio vidų patalpinti net kviečio varpą. Tam, kad tai būtų įmanoma padaryti, varpos yra specialiai apdirbamos, kad užpiltos degtine jos nepaskleistų nei gelsvos spalvos, nei papildomo aromato. Anot A.Volkienės, teko dirbti beveik pusmetį, kol surastas geriausias varpų apdirbimo būdas.

Kalbėdama apie „Stumbro” produkciją, gaminių technologijos direktorė beria epitetus kiekvienam čia kada nors gamintam gėrimui. Tačiau pašnekovė pripažįsta, kad kartais net ir, regis, tobulos receptūros gėrimas taip ir nesulaukia vartotojų dėmesio. Patentuotos spanguolių, bruknių trauktinės, pipirinės su medumi, pipirinės su česnaku gamyba jau nutraukta, nes paklausa nebuvo didelė. A.Volkienė svarsto, kad galbūt pirkėjų nesudomino gana blankios, nors ir autentiškos šių gėrimų etiketės. Tačiau antra vertus, kai kurie gėrimai net ir neįspūdinguose buteliuose tebėra populiarūs.

Ieškojo unikalaus butelio

Fenomenu būtų galima vadinti tą faktą, kad kadaise visoje Sovietų Sąjungoje Lietuvą garsinusios trauktinės „Dainava” ir „Palanga” yra ne mažiau populiarios kaip prieš 50 metų. Senajai gaminių kartai taip pat priklauso likeris „Krupnikas”, trauktinės „Malūnininkų”, „Trejos devynerios”, „Stumbro starka”. Šiuos gėrimus vartotojai atrado net ir pakeitus jų butelius bei etiketes.

Įmonės rinkodaros direktorius A.Čiburys neneigia, kad „Stumbras” nemažai rizikavo prieš dvejus metus ėmęs masiškai keisti visos produkcijos tarą bei etiketes.

Kai kurie produktai pradėti pilstyti net į unikalius, pagal XVI a. pabaigos butelio šukes atkurtus butelius. Tam „Stumbro” atstovai apvažiavo kone visus šalies muziejus, ieškodami autentiškų pavyzdžių.

„Lengviausias kelias būtų nesukti per daug galvos ir pardavinėti gėrimus įprastuose buteliuose. Tačiau mes norėjome autentiškos receptūros gėrimams parinkti jų vertą ir laiko išbandytą tarą”, – sakė A.Čiburys, pridūręs, kad pavyzdžiui, likeris „Krupnikas”, kaip liudija istoriniai šaltiniai, Lietuvoje buvo gaminamas jau 1593 metais.

Šiemet „Stumbrui” minint 100-metį, didžiuojamasi, kad šį įmonė įveikė daugybę laiko ir valdžios išbandymų.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , .

1 atsiliepimas į "“Stumbro” ateitis neatsiejama nuo praeities"

  1. sm

    Atrodo,kad tas p.Ciburis dar jaunas ir neragavo tikro Krupniko,kuri Stumbras gamino anksciau.Dabar liko saldi chemija ir visai neidomu,kad gaminamas pagal UNIKAKIA AUTENTISKA technologija.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.