Vakar sostinės Rusų dramos teatre prasidėjo devynioliktasis tarptautinis šiuolaikinio džiazo festivalis „Vilnius Jazz 2006”. O rytoj, spalio 14 d. 19 val., ten vyks vienas kulminacinių šių metų festivalio koncertų.
Šio vakaro herojai – vienas originaliausių Izraelio šiuolaikinės improvizacinės muzikos kūrėjų pianistas Yitzhakas Yedidas bei Lietuvos, Danijos ir Prancūzijos rinktinė „Toxikum”.
Gvildens filosofinę idėją
Vakaruose vis labiau populiarėjančio Yedido kūryboje susilieja džiazo, šiuolaikinės akademinės muzikos raiška, žydų ir arabų tradicinės muzikos elementai. Šis 35 metų menininkas Vilniuje su nuolatine savo bendražyge kontrabosininke Ora Boasson Horev ir saksofonininku Ganu Levu pristatys penkių dalių siuitą „Myth of the Cave” („Olos mitas”), įkvėptą Platono, interpretuojančią filosofinę tikrovės pažinimo idėją.
Visus šio trio narius domina džiazo ir akademinės muzikos sąsajos. Vienas populiariausių Izraelio saksofonininkų Levas groja su Izraelio šiuolaikinės muzikos ansambliais, įvairiais orkestrais, bendradarbiauja su šiuolaikinės improvizacinės muzikos kūrėjų susivienijimu „Kadima Collective”. Boasson Horev yra ir baroko, etninės muzikos atlikėja, ji bendradarbiauja su Izraelio moderniojo džiazo grupėmis bei laisvosios improvizacinės muzikos ansambliais.
Tandemui talkins prancūzai
Lietuvoje jau viešėjusiam vilniečio saksofonininko Liudo Mockūno ir danų būgnininko Stefano Pasborgo „Toxikum” kolektyvui (senosios sudėties) šį kartą atstovaus tik lyderių tandemas. Prie jų prisidės dvi iškilios prancūzų improvizacinės muzikos figūros – gitaristas Marcas Ducret ir klavišininkas Paulis Brousseau. Ducret žaibiškais minties viražais ir technine ekvilibristika jau ne kartą pavergė lietuvių publiką: 2004 metais dalyvavo „Toxikum” projekte Birštono džiazo festivalyje, o pernai pasirodė festivalyje „Vilnius Jazz” su savo trio ir Mockūnu.
Šis savamokslis, unikalus muzikantas, tikras žmogus-orkestras, meistriškai groja akustine ir elektrine, boso ir baritonine gitara. Ducret yra vienas iš nedaugelio Europos muzikantų, įsiliejusių į JAV džiazo gyvenimą. Prie to prisidėjo ir ilgametė Ducret partnerystė su amerikiečiu saksofonininku Timu Berne.
Savamokslis muzikantas yra ir Brousseau. Pasitelkęs spalvingą instrumentų arsenalą – įvairius klavišinius, sintezatorių, perkusiją, elektroniką – jis kuria labai savitą skambesių pasaulį.
Piešia ateities muziką
„Toxikum” – bene ryškiausias Mockūno ir Pasborgo projektas. 2004-aisiais šio tandemo antrasis autorinis albumas „Toxikum”, įgrotas „Toxikum” kvinteto, Danijoje buvo paskelbtas metų džiazo atradimu. Pasak kritikų, tai muzika, „piešianti ateities kūrėjų kartos veidą”. „Toxikum” virtuozai neįtikimai lengvai derina komponuotą ir spontanišką kūrybą – net tiksliai užrašyti jų kompozicijų epizodai dažnai skamba kaip laisvos improvizacijos.
Vienas ryškiausių šalies moderniojo džiazo ir laisvosios avangardinės muzikos atstovų Mockūnas ir vienas meistriškiausių bei originaliausių Danijos būgnininkų Pasborgas drauge muzikuoja ir kituose ansambliuose. Jų gastrolių maršrutai driekiasi per visą Europą. Abiejų muzikų meistriškumas įvertintas daugybe apdovanojimų.