Važiuojantį automobilį veikia įvairios jėgos: automobilio svorio, oro pasipriešinimo, trinties, traukos, inercijos
Kad automobilis galėtų važiuoti, jo ratai turi sukibti su kelio paviršiumi. Trinties jėga turi būti kuo didesnė. Ji priklauso nuo kelio paviršiaus šiurkštumo, padangų protektoriaus standumo, oro slėgio jose, vertikaliosios apkrovos ir greičio.
Važiuojame saugiai
Automobilio stabilumas priklauso nuo svorio centro vietos. Kuo aukštesnis automobilis, tuo aukščiau yra jo svorio centras, ir atvirkščiai: kuo žemesnis automobilis, tuo žemiau yra jo svorio centras. Pakrauto automobilio svorio centras yra aukščiau negu tuščio, todėl jis ne toks stabilus, greičiau apvirsta.
Eismo saugumas priklauso nuo greičio, vairuotojo patirties, automobilio techninės būklės, kelio sąlygų ir daugelio kitų veiksnių.
Greitis – daugelio nelaimių priežastis. Greitį vairuotojas pasirenka atsižvelgdamas į eismo sąlygas. Svarbu ne tai, kokį greitį rodo spidometras (žinoma, jei neviršytas nustatytas maksimalus greitis), o tai, kad eismas būtų saugus. Važiuoti pernelyg mažu greičiu irgi nėra saugu. Vairuotojai, linkę neskubėti, važiuoti itin atsargiai, patekę į keblią situaciją dažnai nespėja susiorientuoti. Pavojingas ne pats greitis, o tai, kad neteisingai suvokiama situacija, pavėluotai priimamas sprendimas ir sustabdoma.
Greitis
Vairuotojas važiuoja 10-20 kartų greičiau negu eina pėstysis. Tuo pačiu santykiu yra intensyvesnis ir informacijos srautas. Apvažiuoti staigiai kelyje atsiradusią kliūtį ar sustoti – tokį sprendimą vairuotojas turi priimti 20-30 kartų greičiau negu pėsčiasis.
Apsispręsti, ką daryti, vairuotojui dažnai stinga laiko, todėl jis suklysta. Eismo saugumas priklauso nuo vairuotojo reakcijos – sugebėjimo greitai ir tiksliai veikti pasikeitus eismo sąlygoms. Vairuotojo reakcija trunka nuo 0,2 iki 2 sekundžių. Per tą laiką jis turi suvokti situaciją ir nuspręsti, ką daryti. Daug svarstyti ir abejoti laiko nėra. Reakcijos trukmė priklauso nuo vairuotojo charakterio, amžiaus, savijautos, nuovargio, apsvaigimo. Reakcija lėtesnė, jei kelias blogai apšviestas, esant prieblandai. Vairuotojų, jau kartą patekusių į kelių eismo įvykį, reakcija būna lėtesnė.
Juo didesnis greitis, juo didesnė vairuotojo emocinė įtampa, juo daugiau informacijos tenka apdoroti per trumpesnį laiką. Važiuojant 70-80 km/h greičiu reakcija maždaug 0,1 s lėtesnė negu stovint. Be to, būtina įsidėmėti, kad vien kojai perkelti nuo akceleratoriaus ant stabdžio pedalo reikia apie pusės sekundės.
Norint pasirinkti saugų greitį reikia žinoti ne tik savo reakcijos trukmę, bet ir staigiai stabdomo automobilio sustojimo kelią. Jo ilgis niekada neturi būti mažesnis už matomo kelio ruožo ilgį.
Sustojimo kelias – tai atstumas, kurį nuvažiuoja transporto priemonė nuo to momento, kai vairuotojas pastebi kliūtį, iki visiškai sustoja. Trumpai tariant, tai suma atstumų, kuriuos automobilis nuvažiuos, kol vairuotojas sureaguos, nuspaus stabdžio pedalą, pradės stabdyti ir visiškai sustos.
Pavyzdžiui, važiuojant 60 km/h greičiu, o vairuotojo reakcijai esant 0,8 s sustojimo kelias bus 45,9 m. Per 0,8 s automobilis nuvažiuos 13,3 m, kol pradės veikti stabdžiai – dar 3,3 m, taigi stabdymo kelias bus apie 29,3 metro.
Stabdymo kelias visada priklauso nuo greičio. Greičiui padidėjus du kartus, stabdymo kelias padidėja keturis kartus; greičiui padidėjus tris kartus, stabdymo kelias padidėja devynis kartus ir t.t.
Stabdymas
Stabdyti automobilį irgi reikia mokėti. Stabdymo būdai priklauso nuo kelio sąlygų, automobilio techninės būklės. Slidžiame kelyje stabdoma pamažu, impulsais, neišjungus pavaros. Šiuo atveju stabdo ir variklis, be to, tada ratai neslysta į šoną. Žinoma, geriausia stabdyti taip, kad ratai neslystų. Bet tai beveik neįmanoma. Todėl stabdoma impulsais – stabdžio pedalas nuspaudžiamas ir vėl atleidžiamas. Stabdant vairo sukinėti negalima – jis laikomas tiesiai.
Pasirenkant saugų greitį dažniausiai suklystama, kai pernelyg skubama. Automobilio greitis jokiu būdu negali priklausyti nuo to, skuba ar neskuba vairuotojas ar keleivis.
Išvažiuoti reikėtų tokiu laiku, kad nereikėtų skubėti.