Nuo mokesčio lengviau išsisukti, nei jį sumokėti

Kelių direkcija kitų metų liepą žada pakeisti kelių mokesčio rinkimo tvarką ir nenoriai pripažįsta, kad vežėjai išsisukinėja nuo šio mokesčio dėl prasto administravimo

Prieš pusantrų metų patobulintas kelių mokestis įplieskė nesantaiką tarp vežėjų ir Valstybinės kelių direkcijos (VKD). Vežėjai piktinasi nepatogia akmens amžiaus mokesčio administravimo sistema ir reikalauja modernesnio sprendimo, o VKD tikina, kad šie iš tiesų purkštauja, nes apskritai nenori mokėti mokesčio. Tačiau ir valstybės tarnautojai pripažįsta, kad Transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio rinkimo modelis yra nepatogus, o jo kontrolė – neefektyvi.

„Iš tiesų čia velnias žino, koks yra modelis. Natūralu, kad verslininkas nemokės, jei gali to išvengti, nes mokesčio rinkimo sistema neskatina mokėti. Apskritai mokesčio lengviau išvengti turint tokią kontrolę”, – sakė „Medva Cargo Services” analitikas Žilvinas Vanagickas.

Rinkliavos išskaidytos

Mokestis už kelių naudojimą yra visose valstybėse. Lietuvoje jis įvestas prieš dešimtmetį, tačiau Lietuva sulaukė priekaištų iš ES, nes neimdavo jo iš tranzitu per šalį vykstančių užsieniečių – tokia sistema diskriminavo Lietuvos vežėjus.

Anksčiau už naudojimąsi šalies magistraliniais keliais vežėjai mokėjo kartą per metus, o dabar rinkliava išskaidyta į dienos, savaitės, mėnesio ir metų mokėjimus. Visa bėda ta, kad mokesčio rinkimas nepakito ir išskaidžius mokėjimą į dalis jis tapo nepatogus.

Tai, kad vežėjas mokestį sumokėjo, antspaudu gali patvirtinti tik bankas. VKD vadovas Virgaudas Puodžiukas teigė, kad toks atsiskaitymo būdas buvo labai patogus mokant metinį mokestį, kuris dabar tapo nepopuliarus. Vežėjams neapsimoka mokėti už metus, jei pusę to laiko sunkvežimis nebūna Lietuvoje. Tiek lietuviai, tiek užsieniečiai dažniausiai sumoka dienos mokestį ir teigia, kad atsiskaitymas banke yra komplikuotas.

„Nesudarytos sąlygos mokėti tą mokestį, o baudas renka. Tai akmens amžiaus rinkliavos sistema, kuri neatitinka ES standartų”, – teigė „Linavos” prezidentas Algimantas Kondrusevičius.

Jei vairuotojas neturi dokumento, rodančio, kad jis sumokėjo kelių mokestį, policija ar Kelių inspekcija, atsižvelgdama į magistralę ir transporto priemonė, gali jį bausti nuo kelių šimtų iki pustrečio tūkstančio litų.

Puodžiukas teigė nematąs jokių problemų ir kliūčių susimokėti už kelius, nes visuose pasienio postuose yra visą parą veikiantys banko skyriai. Jis tikino, kad užsienio vežėjai moka sąžiningai ir nereiškia pretenzijų.

„Linava” nori važiuoti gerais keliais ir nemokėti. Tai išarkim kelius, nes jų remontas ir priežiūra kainuoja brangiai – reikia mokėti”, – sakė VKD juristas Gintaras Asadauskas.

Sistema netobula

„Mūsų įmonė yra Jurbarke. Pavyzdžiui, planuojame išleisti krovinį pirmadienį, bet aplinkybės susiklosto taip, kad reikia išvykti sekmadienio naktį. Tai kur susimokėti? Čia juk ne pasienis, o kol vairuotojas iki jo nuvyks, gali policija sustabdyti ir nubausti”, – situacijos sudėtingumą aiškino vežimo įmonės „Manvesta” direktorius Mantas Stankevičius.

„Jei vežėjai nemoka, tai problema yra sistemos netobulumas, nes kontrolė nesisteminga. Taip pat manau, kad moka tie užsieniečiai, kurie dar nežino, kaip lengva išvengti mokesčio”, – sakė Vanagickas.

Vežėjai neneigia, kad situacija paprasta pasinaudoti ir jiems, ir užsieniečiams, nes iš tiesų juos sustabdo retai. Vadinasi, daugybė sunkvežimių išvyksta iš Lietuvos nesusimokėję, nors Puodžiukas tvirtina, kad iš mokesčio pinigų surinkta net šiek tiek daugiau, nei planuota. Pernai buvo surinkta 30 mln. litų, o šį pusmetį surinkta 15 mln. litų kelių mokesčio.

„Mes nevengiam mokėti. Ką mums reiškia 20 litų mokestis už dieną”, – sakė „Linavos” viceprezidentas Jonas Grybauskas.

„Linava” siekia, kad būtų įvesta vadinamoji vinječių sistema, kai susimokėti galima bet kurioje degalinėje, kaip, pavyzdžiui, Lenkijoje, ir piktinasi, jog VKD nieko nedaro. Beje, Puodžiukas vis dėlto pripažino, kad vadinamoji vinječių sistema, kurią VKD kaip tik rengia, vežėjams būtų daug patogesnė, o mokesčiai būtų efektyviau surenkami.

„Tokia sistema priimta Vidurio Europos valstybėse. Vežėjai degalinėse susimoka atitinkamą mokestį ir gauna lipduką. Jį klijuotų, pavyzdžiui, ant lango ir būtų daug lengviau vykdyti kontrolę, nes nereikėtų stabdyti mašinos, tikrinti dokumentų. Iš karto matyti, ar vairuotojas susimokėjęs”, – pasakojo Puodžiukas. Jis teigė, kad dabar projektui rengiami teisiniai dokumentai, ir VKD tikisi, jog kitų metų liepą vinječių sistema jau veiks.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.