Degalai pinga, duona – ne

Nors degalų kainos Lietuvoje nenumaldomai krenta, šalies gamintojai savo produkcijos kainų dėl to mažinti neketina.

Kainos keičiasi degalinėse, bet ne parduotuvėse. Tai piktina vartotojus, nes gamintojai bei prekybininkai savo produkcijos branginimą siejo būtent su išaugusiomis kuro kainomis.

Siūloma nepirkti

Rugpjūčio 4 dieną „Mažeikių naftos“ parduodamo populiariausio A95 markės benzino didmeninė kaina buvo 3,13 lito už litrą. Vakar šio benzino litras jau buvo parduodamas už 2,66 lito.

Mažmeninė A95 markės benzino kaina, pavyzdžiui, uostamiesčio degalinėje „Lukoil“, vakar siekė 3,05 lito.

Nepaisant to, gamintojai ir prekybininkai, degalų brangimo metu taip uoliai tvirtinę, jog produkcijos kainų didinimas yra neišvengiamas, dabar lyg susitarę tyli ir nė žodžiu neužsimena apie galimybę perskaičiuoti kainas.

Vartotojų teisių pažeidimo Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba šioje situacijoje neįžvelgia.

Šios institucijos atstovas Vitas Jonas Ūsas teigė, kad čia nesama vartojimo santykių.

„Tai – ūkio subjektų reikalas. Mes į rinkodarą nesikišame“, – kodėl Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba nesiima ginti tokia padėtimi pasipiktinusių pirkėjų interesų, aiškino Ryšių su visuomene skyriaus vedėjas V. J. Ūsas.

Anot pašnekovo, jei vartotojai nepritaria gamintojų ir prekybininkų nustatytoms kainoms, savo protestą jie gali pareikšti siūlomo produkto tiesiog nepirkdami.

Tuo metu mūsų dienraščio kalbinti gamintojai pateikė savo argumentus, kodėl kainos visada tik kyla, o ne mažėja.

Duona dar brangs

Išgirdęs „Vakarų ekspreso“ klausimą, ar AB „Pieno žvaigždės“ neketina mažinti kainų, bendrovės generalinis direktorius Julius Kvaraciejus nenustebo. „Geras klausimas. Laukiau jo iš žiniasklaidos jau gerą mėnesį“, – teigė vadovas.

J. Kvaraciejus pridūrė, kad įmonės gaminama pieno produkcija nepigs, nes kuras esą sudaro nežymią jų kaštų dalį. Be to, generalinis direktorius patikino, jog „Pieno žvaigždžių“ produkcija nebrango jau pusantrų metų.

Nors degalų kainos ir krenta, pasak J. Kvaraciejaus, gamintojai mažinti kainų neturi iš ko, nes norėdami išsaugoti darbo jėgą yra priversti didinti atlyginimus. Be to, žaliavos kainos jau pasiekė europietišką lygį.

Apie augančius atlyginimus ir brangstančią žaliavą kalbėjo ir mėsos perdirbimo įmonės „Agrovet“ generalinis direktorius Augenijus Gudžiūnas, kuris taip pat teigė, kad mėsos gaminių kainų mažėjimo pirkėjai gali nesitikėti.

„Brangsta tiek jautiena, tiek kiauliena. Taip, kuras pigo, bet užtat elektra ir dujos – pabrango, – sakė A. Gudžiūnas. – Lietuvos mėsininkai dėl to patiria nuostolių. Atpigęs kuras tik padės sumažinti tuos nuostolius. Todėl mažinti kainas neturime galimybės.“

„Agrovet“ vadovas paminėjo ir nuožmią konkurenciją: jo teigimu, Lietuvoje yra „dvigubai per daug mėsos įmonių“.

UAB „Pavilka“, gaminančios prekės ženklu „Kimba“ pažymėtus duonos gaminius, direktorius Vytautas Stalmokas teigė, jog svarstoma galimybė duonos gaminius dar labiau branginti, o apie kainų mažinimą esą negali būti net kalbos. Pasak V. Stalmoko, pabrango ne tik elektra ir dujos, bet ir miltai. Jų kaina paskutiniu metu pakilo 15-20 proc. „Viskas pabrango ir tik degalai vos vos atpigo. Kainų mažinimas tokioje situacijoje yra neįsivaizduojamas dalykas“, – tvirtino direktorius.

Nepigs ir alus

Nežadama atpiginti ir lietuvių taip mėgstamo „Švyturio“ alaus. Bendrovės „Švyturys-Utenos alus“ viešųjų ryšių vadovas Dainius Smailys pažymėjo, kad įmonė neturi savo transporto, tad prekių distribuciją jiems atlieka pagal sutartį dirbantys vežėjai.

„Vežėjai šiemet jau tris kartus mūsų įmonei didino pervežimų kainas. Šiuo metu vidutiniškai už vieną kilometrą mokame 20 proc. daugiau nei pernai rudenį. Vežėjų argumentuose kuro kaina yra netgi ne pagrindinis dalykas. Daug svaresnis argumentas yra nuolatinis darbo užmokesčio didėjimas vairuotojams, susijęs su tuo, jog vairuotojų Lietuvoje katastrofiškai trūksta. Be to, komercinis transportas yra varomas dyzelinu, o jo kaina taip sparčiais nekinta kaip benzino – šiuo metu dyzelino pigimas yra nežymus ir vežėjai į jokias kalbas dėl tarifų sumažinimo nesileidžia“, – sakė D. Smailys ir konstatavo, kad realių galimybių mažinti produkcijos kainas „Švyturys-Utenos“ alus neturi.

Kainos krenta retai

Prekybos centrų tinklą valdančios UAB „VP Market“ atstovė ryšiams su visuomene Viktorija Jakubauskaitė teigė, jog degalai turi palyginti nedidelę įtaką produkto kainoms.

„Dėl to prekių kainos nekilo taip stipriai, kaip degalų kainos, ir atvirkščiai. Jeigu degalų kaina svyruoja keliais centais, prekės kaina parduotuvėje dėl to iš karto negali kristi arba padidėti. Be to, prekės kaina priklauso ir nuo tiekėjų – jeigu brangsta žaliava arba gautas mažesnis derlius, kaip, pavyzdžiui, šiemet atsitiko su bulvėmis. Tuomet kaina natūraliai gali kilti“, – komentavo V. Jakubauskaitė.

Pasak „VP Market“ atstovės, kai kurie produktai parduotuvėse pigo. Tiesa, V. Jakubauskaitės paminėti pavyzdžiai turi mažai ką bendra su degalų kainomis.

Anot V. Jakubauskaitės, šiemet pigo medus: palyginti su praėjusiais metais, jo kaina priklausomai nuo rūšies sumažėjo nuo 10 iki 20 proc. „Taip pat svyruoja vaisių, daržovių kainos. Kai buvo vištienos perteklius, ji irgi pigo“, – kalbėjo V. Jakubauskaitė.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , . Įrašykite į adresyną nuolatinę nuorodą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.