Teisėjai spręs, ar valdininkų pastangos išvaikyti dušmanus neskatina monopolijos

Kova su vėjo malūnais – taip valdininkai galėtų pavadinti mėginimus sutramdyti sostinės tarpmiestinės autobusų stoties prieigas okupavusius smulkiuosius vežėjus.

Vadinamieji dušmanai toliau siūlo savo paslaugas į Kauną, Uteną, Alytų važiuojantiems keleiviams.

Šių metų pradžioje įsigaliojo Kelių transporto kodekso įstatymo pataisos, draudžiančios iš autobusų stočių prieigų rengti nereguliarius reisus.

Tačiau nei įstatymas, nei kovo mėnesį savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintas teritorijų, kuriose draudžiama sustoti, planas vežėjų nesustabdė.

Į savivaldybės pareigūnų bei Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) surašomus protokolus vežėjai atsakė skundų lavina.

Valdininkų ir vairuotojų karo atgarsiai pasiekė ir Konstitucinį teismą (KT).

Ši institucija turės nuspręsti, ar Kelių transporto kodekso įstatymo pataisos nesudaro sąlygų keleivių pervežimo veiklos monopoliui.

Nustatė draudžiamą teritoriją

Ne iš stoties, o iš jos prieigų keleivius vežančių mikroautobusų vairuotojai turi leidimus vežti žmones užsakomaisiais reisais.

Tačiau tokiems reisams taip pat reikia turėti iš anksto paruoštą keleivių sąrašą, kelionės maršrutą ir tvarkaraštį.

„Dušmanus” savivaldybėms priklausančios vežėjų įmonės apkaltino nesąžininga konkurencija – esą vos kelis autobusus turinčios bendrovės bankrutuoja būtent dėl „dušmanų”, kurie nemoka mokesčių autobusų stotims ir dėl to gali pasiūlyti mažesnes kainas.

Netgi didžiosios vežėjų įmonės dėl to tikina patiriančios milžiniškų nuostolių.

Todėl Kelių transporto kodekso įstatymo pataisos turėjo apsunkinti nesąžiningai konkuruojantiems vairuotojams galimybę vilioti keleivius.

Kovo 17-ąją savivaldybė patvirtino, kad „dušmanai” keleivių negali paimti Geležinkelio gatvėje, Sodų gatvėje, V.Šopeno, Šv.Stepono, Panerių gatvėse.

Taip pat buvo apmokestinta automobilių stovėjimo aikštelė prie „Iki” parduotuvės.

Toliau buriasi aplink stotį

Tačiau savivaldybės sprendimai smulkiesiems vežėjams nepadarė įspūdžio. Jie ir toliau veža keleivius iš aikštelės prie „Iki” parduotuvės – susirinkus būriui laukiančiųjų, atvažiavęs automobilis juos paima ir išvažiuoja.

Panašiai keleiviams tenka lūkuriuoti V.Šopeno gatvėje, kur taip pat trumpam stabteli į Kauną ar kitus miestus riedantys mikroautobusai.

„Mus nustebino žmonės. Vežėjus gelbsti gera valia keleivių.

Jeigu keleiviai netingi pasivaikščioti, mes jų negalime stabdyti”, – sakė savivaldybės viešojo transporto poskyrio vedėjas Kastytis Lubys.

Tiesa, vežėjai nesibaimindami keleivių gali laukti prie pėsčiųjų viaduko priešais „Iki” parduotuvę.

„Šios automobilių stovėjimo aikštelės yra privačios ir nei mes, nei policija nieko negalime padaryti”, – aiškino K.Lubys.

Nubausti nelengva

Nepaisant vežėjų gudravimo, tiek savivaldybės tarnautojai, tiek VKTI inspektoriai stengiasi gaudyti pažeidėjus.

Valdininkai tikrina, ar vairuotojai turi užsakomiesiems reisams reikalingus dokumentus.

Tačiau sučiupti pažeidėjus nėra lengva.

„Jie mato, kada atvažiuojame, pažįsta mūsų automobilius. Vieną du pagauti galima, tačiau kiti padaro ilgą pertrauką ir laukia, kol išvažiuosime”, – sakė K.Lubys.

Be to, vairuotojai nesutinka būti vadinami pažeidėjais.

„Bylinėjamės teismuose. Mes jiems surašome protokolus, jie mus skundžia”, – neslėpė VKTI Kontrolės skyriaus vedėjo pavaduotojas Jonas Gecevičius.

Kaltina verslo žlugdymu

Bylos pasiekė net Konstitucinį teismą.

Rugpjūčio 3-iąją Vilniaus apygardos administracinis teismas, nagrinėdamas bendrovės „Romainių kelias” skundą dėl VKTI surašyto protokolo panaikinimo, nutarė kreiptis į Konstitucinį teismą, kad šis išaiškintų, ar Kelių transporto kodekso įstatymo pataisos neprieštarauja Konstitucijai.

Konstitucijos 46-asis straipsnis skelbia, kad įstatymai draudžia monopolizuoti gamybą ir rinką, saugo sąžiningos konkurencijos laisvę.

Tuo tarpu bendrovės „Romainių kelias”, kurios mikroautobusai veža keleivius iš Vilniaus į Kauną, direktorius Kazys Dabašinskas tikina, kad minėta įstatymo pataisa priimta tenkinant monopolisto interesus ir taip siekiama sužlugdyti privatų keleivių pervežimo verslą.

„Mes turime VKTI išduotą Europos Bendrijos licenciją, leidžiančią vežti keleivius už atlygį.

Anksčiau galėjome vykdyti užsakomuosius, specialiuosius ir nereguliariuosius reisus. Tačiau sumažėjus keleivių, autobusų parkai pradėjo skųstis, esą dėl mūsų jie patiria nuostolių.

Tada visi kiti reisai buvo panaikinti, liko tik užsakomieji. Įstatymų pataisos buvo specialiai prastumtos tam, kad ir šių reisų negalėtume vykdyti”, – teigė K.Dabašinskas.

Jis tikino, kad įstatymai apriboja ir keleivių pasirinkimo galimybę.

Rudenį – reidai

Kol vežėjai laukia KT užtarimo, savivaldybė su VKTI planuoja rudenį pradėti dažnesnius reidus.

Tuomet autobusais dažniau važinės studentai, todėl mikroautobusų stoties prieigose turėtų padaugėti.

Pasak K.Lubio, galvojama prie stoties budėti pakaitomis.

Taip pat suplanuoti ir reidai su policija.

Tačiau K.Lubys abejojo, ar pavyks įveikti atkaklius vežėjus – valdininkai tam neturi pakankamų pajėgų.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.