Saugaus eismo fondo atstovė Švedijos Karalystėje ponia Regina Molina. Mūsų visuomenės požiūrį į savo ir kitų saugumą kelyje rodo grėsmingi skaičiai, deja, vis dažniau tampantys įprasta statistika.
Per penkias pirmas rugpjūčio paras vien Palangoje sulaikyti 29 neblaivūs vairuotojai. O pirmą rugpjūčio savaitgalį (per tris paras) užregistruoti 55 eismo įvykiai, 9 žmonės žuvo, tarp jų – 9 metų mergaitė. Dar 72 sužeisti, tarp jų – 15 nepilnamečių. Parengtose pirminėse Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisose numatoma griežtinti vairuotojų atsakomybę už greičio viršijimą, vairavimą neprisisegus saugos diržų bei kitus eismo taisyklių pažeidimus. Iki rugsėjo pradžios, kol Vyriausybė ims svarstyti įstatymo projektą, darbo grupė turės pateikti siūlymų, kaip sudrausminti vairuotojus, kad išgėrusieji nedrįstų sėsti prie vairo. Užkluptiesiems prie vairo neblaiviems grės kalėjimas ir automobilio konfiskavimas, bus siūloma taikyti priverstinį gydymą.
Nuogastavimus dėl grėsmę keliančios padėties reiškia ne tik šalies gyventojai, bet ir užsienio svečiai. Viena iš jų – Saugaus eismo fondo atstovė Švedijos Karalystėje ponia Regina Molina.
– Kodėl sutikote būti fondo atstove?
– Sužinojusi, kad Lietuva pirmauja Europoje pagal avaringumą, negalėjau likti abejinga. Gyvenu vienoje saugiausių šalių – Švedijoje, Stokholmo mieste.
– Kokį turite automobilį?
– Žinoma, „Volvo”! Nors ir brangus šių metų modelis, užtat jaučiamės saugūs.
– Koks kelių eismas Lietuvoje ir Švedijoje?
– Čia pribloškė vairuotojų nedrausmingumas ir vairavimo kultūros stoka. Net mano aštuonmetė dukra Gabrielle nustebo: „Čia visi kaip kaskadininkai!” Keista, kad taksi nereikia segtis diržų. Noriu atkreipti dėmesį į tai, kad Švedijoje niekur nemačiau stovinčių vaikų ant užpakalinių sėdynių, o Vilniuje tėvai automobilyje leidžia viską. Retai kur mačiau mažylio automobilinę sėdynę. Tokių sėdynių pasirinkimo nėra net jūsų prabangiuose automobilių salonuose, o ir perkant mašiną niekas nepasiūlo. Net suskaičiuoti neįmanoma jaunuolius, kurie lekia mopedais, motociklais, motoroleriais, dviračiais neužsidėję apsauginių šalmų. Švedijoje labai didelės baudos pažeidėjams.
– Ar švedai išgėrę sėda prie vairo?
– Visko pasitaiko, bet alkoholio pardavimą kontroliuoja valstybė, todėl nei degalinėse, nei maisto prekių parduotuvėse jo nenusipirksi. Prarasti vairuotojo pažymėjimą nerizikuojama, baudžiama net laisvės atėmimu. Kovojant su neblaiviais vairuotojais automobiliuose pradedama diegti aparatūra, nustatanti alkoholio kvapą, dėl to ir mašina neužsiveda.
– Kokios fondo akcijos sudomino?
– Įdomiausias ir prasmingiausias „Baltojo paukščio” projektas vaikams, jo idėja, tikiu, iškeliaus ir į kitas šalis. Grįžusi į Stokholmą būtinai informuosiu apie Lietuvoje įstatymu įteisintą Saugaus eismo dieną. Išsivežu nemažą pluoštą „Lietuvos žinių” ir būtinai „Trasą”. Bendraminčių, palaikančių Saugaus eismo labdaros ir paramos fondo veiklą, Švedijoje tikrai nebus sunku rasti. Pas mus labdaringa veikla yra garbinga ir labai vertinama. Manau, jau šiais metais medicininė labdara pasieks Lietuvą, tegul tik kuo greičiau sveiksta į eismo įvykius patekę vaikai.
Noriu tikėti, jog Lietuvos įvaizdis gerės padedant visiems geros valios žmonėms ir neteks raudonuoti, kad Lietuvos keliuose masiškai žūva žmonės, o ir patys lietuviai yra dar labai abejingi. Kartais sunku suvokti, kad, turint tokius gerus kelius, aiškiai matomus kelio ženklus, vairuotojai nebrangina ne tik savo, bet keleivio gyvybės. Nemainykime savo gyvenimo į greitį ir mirtį.
– Dėkoju už pokalbį.