LAL stiuardesės pasijuto išvytos

Daugiau kaip po 20 metų bendrovėje „Lietuvos avialinijos” (LAL) dirbusios orlaivių palydovės teigia patyrusios naujųjų bendrovės savininkų šantažą ir esą buvo priverstos „šalių susitarimu” išeiti iš darbo. Niekada darbdavių priekaištų nesulaukusios moterys siekia įrodyti, kad skrydžių bendrovės administracijos vadovai prieš jas naudojo psichologinę prievartą ir diskriminavo dėl amžiaus.

Pernai privatizuota bendrovė „Lietuvos avialinijos” (LAL), rinkoje veikianti su „flyLAL” prekės ženklu, kratosi senų darbuotojų. „Šalių susitarimu” darbą palikusios orlaivių stiuardesės su skundais kreipėsi į Valstybinę darbo inspekciją, profesinę sąjungą ir Lygių galimybių kontrolieriaus įstaigą. Kompanijos vadovai šį konfliktą vadina „natūralia kadrų kaita”.

Slysta žemė iš po kojų

Neramumai LAL prasidėjo dar metų pradžioje, kai LAL įsigiję naujieji savininkai nusprendė atlikti savo darbuotojų atestaciją. Orlaivių palydovės egzaminus išlaikė – jų žinios buvo įvertintos labai gerai. Pasak LAL profesinės sąjungos pirmininkės Ritos Kairienės, bendrovės savininkai negalėjo atleisti darbuotojų, todėl nusprendė jiems pasiūlyti iš darbo išeiti savo noru.

Ilgiau kaip 20 metų LAL dirbusios moterys paprašė profsąjungos ginti jų interesus. Palydovės pasakojo, kad buvo po vieną kviečiamos pas personalo skyriaus direktorę. Jos su nerimu laukė savo eilės.

„Palydovės buvo kviečiamos į nemalonų pokalbį prieš pat reisą, tai sukelia papildomą stresą, o esant tokiai būsenai žmonėms sudėtinga atlikti savo pareigas, – įsitikinusi Kairienė. – Orlaivių palydovų darbas yra atsakingas, skrydžio sauga turėtų būti svarbiausia, tačiau po pokalbių administracijoje ne vienas žmogus pajuto, kad jam slysta žemė iš po kojų”.

Kairienė kreipėsi į bendrovės generalinį direktorių Arūną Griškėną. „Jis pasakė, kad tie žmonės, kuriuos numatyta atleisti, bus atleisti, tačiau kol kas su jais kalbama gražiai, o vėliau administracija bus priversta imtis drastiškų priemonių”, – teigė profsąjungos pirmininkė.

Sutrumpino reisus

Pasak Kairienės, „dėl nuolatinės įtampos, grasinimų, provokacijų” tarp darbuotojų tvyro įtampa. „Jiems tiesiai į akis sakoma, kad jeigu neišeis šalims susitarus, išeis tuščiomis”, – tikino pirmininkė.

„Buvau iškviesta pas personalo skyriaus direktorę, – savo pareiškime profesinės sąjungos pirmininkei rašė orlaivio palydovė Katažina Andrejevska. – Ji man pasakė, kad esu nepageidaujama darbuotoja, ir norėtų, jog iš darbo išeičiau pagal tarpusavio susitarimą. Man pasiūlė kompensaciją už pusę metų, tačiau nesutikau – paprašiau didesnės sumos. Manau, kad esu gera darbuotoja, niekada dėl manęs nebuvo gauta skundų, neskirta papeikimų. Tačiau man direktorė pasakė, kad nesutikusi galėsiu išeiti visai be kompensacijos, nes jie ras kaip mane išmesti”.

Moters teigimu, netrukus ji pajuto, kad administracijos darbuotojos žodžiai pildosi – buvo atšaukta iš anksto jos suplanuota komandiruotė į Palangą, ėmė mažėti darbo krūvis, jai buvo siūlomi kuo trumpesni reisai. Kadangi palydovių atlyginimas priklauso nuo reisų trukmės, Andrejevskos darbo užmokesčio vidurkis ėmė mažėti. Supratusi, kad pateko į beviltišką situaciją, stiuardesė sutiko iš darbo išeiti „šalių susitarimu”.

Gelbėjo vaistai

Orlaivių palydovė Ema Poleščiuk teigia net porą mėnesių gyvenusi jausdama nuolatinę įtampą. „Administracija sistemingai skambino ir kvietė į pokalbius, pažeisdami mano poilsio laiką prieš skrydį arba po jo, – rašė moteris. – Tai neigiamai veikė mano nuotaiką, o darbas su keleiviais reikalauja ypač didelio mandagumo ir geros nuotaikos. Nesutikau išeiti iš darbo, todėl į mano grafiką įrašė mažai reisų. Buvau priversta išeiti iš LAL pagal jų sąlygas – man davė prašymo blanką ir padiktavo tekstą”.

Tačiau moteris susidūrė su dar viena problema – darbdaviai atsisakė išduoti charakteristiką, jeigu nepasirašys, jog LAL neturi jokių pretenzijų. „Aš buvau priversta pasirašyti tokį raštą, nes noriu dirbti, o mano profesijoje visur reikalaujama charakteristikos”, – Darbo inspekcijai nurodė Poleščiuk.

27 metus LAL išdirbusi Luiza Mazur teigia, kad po pokalbio su darbdaviais buvo ištikta šoko. „Tiek metų stengiausi dorai ir sąžiningai atlikti savo darbą, tiek metų mokiau naujai atėjusius darbuotojus visų smulkmenų ir subtilybių, o administracija per vieną minutę sugriovė mano gyvenimą, – rašė Mazur. – Savaitę negalėjau apsieiti be raminamųjų vaistų, o juk visą šį laikotarpį turėjau vykti į reisus, atsakyti už skrydžių saugą, malonų aptarnavimą ir bendravimą su klientais”.

Išmestos į gatvę

Panašius raštus parašė ir kitos orlaivių palydovės, kurioms taip pat „apkarpyti” reisai. Moterys neslepia – jas labiausiai įžeidė, kad ilgai dirbusios ir visada dėl gero kompanijos vardo kovojusios be rimtos priežasties buvo išmestos į gatvę. „Naujiems savininkams reikėjo jaunų ir gražių it modeliai merginų, – sakė buvusi LAL orlaivių palydovė Asta Kravčunienė. – Užsienyje avialinijos stengiasi išlaikyti patirtį turinčius darbuotojus, nes būtent vyresnius palydovus matydami keleiviai jaučiasi saugiau”. Be to, ji spėjo įsitikinti, kad jaunoms darbuotojoms dar trūksta patirties ir kartais net joms pačioms, pamačiusioms, pavyzdžiui, nualpusį keleivį, reikia pagalbos.

Nerimauja dėl vaikų

LAL iš darbo jau atleido 11 orlaivių palydovių. Kai kurios jų vienos augina nepilnamečius vaikus. „Tai tavo problema”, – tokį atsakymą išgirdo Irena Šapkauskienė ir kitos, dabar jau buvusios stiuardesės, kai LAL administracijai mėgino aiškinti, kad neturės iš ko maitinti vaikų.

„Labai skaudu, kad dorai ir sąžiningai LAL atidirbusi 25 metus buvau be jokių skrupulų ir paaiškinimų išmesta lauk – t.y. paprašyta išeiti, kaip jie sako, šalių susitarimu”, – teigė Šapkauskienė.

Moterys įsitikinusios, kad siekdami sumenkinti jų vardą kai kurie bendrovės darbuotojai net ėmė rengti provokacijas – buvo slapčia stebimas ir vertinamas palydovių darbas skrydžio metu. Jos tikino, kad vienas administracijos vadovų lėktuvo salone buvo padėjęs sprogmens muliažą, o pats turėjo negaliojantį svetimą leidimą.

Moterų teigimu, po skrydžio lėktuvui nusileidus oro uoste palydovės turi ne tik patikrinti visas gelbėjimosi liemenes, gesintuvus, deguonies balionus, priimti neapmokestinamąsias prekes, bet ir išdėlioti nekilnojamojo turto agentūros „ŽIA valda”, kuri yra LAL akcininkė, reklaminius laikraščius. „Esame įspėti, kad jei bent vienoje kišenėje nebus šio laikraščio, būsime baudžiami”, – nurodė profesinės sąjungos pirmininkė.

Siūlo kreiptis į policiją

Konfliktine situacija LAL susidomėjo Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) Vilniaus skyriaus inspektorius Albertas Oleškevičius. Atlikęs patikrinimą jis rado nemažai pažeidimų ir administracinėn atsakomybėn patraukė generalinį direktorių Griškėną. Pasak inspektoriaus, per patikrinimą buvo nustatyta, kad Orlaivių palydovų skyriaus darbuotojų darbo grafikai nepatvirtinti administracijos ir nesuderinti su darbuotojų atstovais.

LAL generalinis direktorius inspekcijai pareiškė, kad darbdavys „turi teisę siūlyti blogiems darbuotojams nutraukti darbo sutartį šalių susitarimu”, tačiau neigė, jog darbuotojai verčiami rašyti prašymus dėl darbo sutarčių nutraukimo šalių susitarimu.

Pasak VDI vyr. inspektoriaus Rimanto Kerulio, inspektoriai taip pat domėjosi, ar LAL darbuotojams nebuvo taikomas psichologinis spaudimas ir prievarta. „Galima daryti prielaidą, kad tokio pobūdžio spaudimas darbuotojų atžvilgiu daromas, todėl norėdami įrodyti tokį faktą LAL darbuotojai turėtų kreiptis į ikiteisminio tyrimo organus”, – savo rašte nurodė Kerulis.

Natūrali kaita

Vienas LAL valdybos narių Gediminas Žiemelis atsisakė su LŽ kalbėtis apie „šalių susitarimu” atleistas orlaivių palydoves. Bendrovei atstovaujantis viešųjų ryšių specialistas Mantas Vaitiekūnas tikino, kad palydovės sutiko šalių susitarimu išeiti iš darbo, joms sumokėtos kompensacijos. Vaitiekūno teigimu, LAL administracija nesupranta, kodėl kilo konfliktas. „Kompanijoje vyksta kadrų kaita, – sakė Vaitiekūnas. – Bendrovė mano, kad kai kuriems darbuotojams sunku prisitaikyti prie esamų sąlygų, juk orlaivių palydovės visą gyvenimą dirbo valstybinėje įstaigoje. LAL siekia pelno, todėl tikrina savo darbuotojus – vykdomos anoniminės programos, reaguojama į klientų skundus. Kompanija priėmė devynis naujus palydovus, kurie taip pat išėjo kursus, išlaikė atestacijos egzaminą ir gavo licenciją. Negalima tvirtinti, kad šie darbuotojai „žali” ir kad mes rizikuojame dėl skrydžių saugumo”.

Artimiausiu metu LAL neketina atleidinėti palydovų, o Vaitiekūnas LŽ perdavė bendrovės vadovų nuomonę, kad LAL netaiko darbuotojams „jokių amžiaus, grožio, ūgio, kojų ilgio ar kitų cenzų”.

Moka tris kartus mažiau

LŽ duomenimis, į teismą dėl neteisėto atleidimo, patiriant psichologinį spaudimą, jau kreipėsi kelios palydovės. Per keletą mėnesių LAL atleido 11 stiuardesių, tačiau, kaip LŽ tikino atleistos darbuotojos, darbdaviai toliau kviečiasi vyresnio amžiaus palydoves „pasikalbėti”.

„LAL neturi duomenų apie tariamus sąrašus, kuriais remiantis palydovės bus atleistos iš darbo”, – sakė Vaitiekūnas.

O buvusios palydovės įsitikinusios, kad jos tapo nereikalingos, kai naujieji savininkai nusprendė taupyti. Ilgą darbo patirtį turinčios stiuardesės per mėnesį uždirba daugiau kaip 2 tūkst. litų, o naujoms mokama maždaug tris kartus mažiau.

Sąsajos su Seimo nariu

LAL prieš porą savaičių įsivėlė į dar vieną skandalą dėl orlaivių palydovių. Bendrovė pasisamdė Seimo narį Arminą Lydeką, kuris palydovams už tam tikrą atlygį rengia seminarų kursą. Jų metu palydovai bus apmokyti, kaip keleivius sutikti, aptarnauti ir išlydėti, be to, skiriamas dėmesys ypač svarbių keleivių – valstybės vadovų, ministrų, kitų svarbių asmenų protokoliniam aptarnavimui.

Lydekos bendradarbiavimą su LAL sukritikavo kai kurie Seimo nariai nurodę, kad parlamentaro paskaitos yra nesuderinamos su konstitucinėmis jo pareigomis.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

5 atsiliepimai į "LAL stiuardesės pasijuto išvytos"

  1. Verslininkas

    Ponai skrendu kiekvieną savaitę jūsų lėktuvais, ir nei karto neužkliuvo, nei viena palidovė. Nuo kito mėnesio pereinu į KAUNĄ. Taip neturi būti. Sąžiningi lietuviai pasekit mano pavizdžiu.

  2. as

    🙄 Na tikrai niekada nebuvau nusivyles stiuardesiu darbu, keistas toks Ziemelio seimos sprendimas. Kai nera pagarbos zmogui, tegul nesitiki, kad su jais elgsis pagarbiai. Kovokite visi, jei jus skriaudzia.

  3. :)

    O KIEK STIUARDESĖS UZDIRBA?

  4. buvusi darbuotoja

    siaip atleido daugiau nei 11 stiuardesiu

  5. stiuardese

    as pati dirbu stiuardese vienoje macesteryje esancioje oro kompanijoje. Ir tikrai skaitant straipsni siurpu darosi. Kaip neprofesionalu is lal puses. as dar galvojau grizti veliau i lietuva bandyti dirbti su lal , kad buti arciau namu, bet , kad dabar tikrai nesinori, moterims po tiek metu isdirbusioms, uzsienyje durys yra placiai atvertos. tai tik parodo, kad korupcija vis dar klesti Lietuvoje pilnu tempu ir daug vandens nutekes kol darbdaviai prades gerbti savo darbuotojus ir leis jiems dirbti be itampos ir streso. Saugumas pirmiausia . SAUGUMAS – ne KORUMPUOTI uzmojai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.