Pigumas kartais prilygsta nesaugumui

Automobilio sprogimas prisidegant cigaretę turėtų priversti susimąstyti visus vairuotojus

Praėjusią savaitę Vilniaus centre vairuotoją ištikusi nelaimė sulaukė didelio rezonanso tarp automobilininkų ir kitų eismo dalyvių. Dėl dujų įrangos gedimo sprogus automobiliui, vieni keiksnojo neva pražūtį nešančias transporto priemonėse montuojamas dujų įrangas, o kiti su incidento priežastimi sutapatino tiesiog vairuotojo silpnybę rūkalams.

Įranga sumontuota neprofesionaliai

Iš pradžių manyta, kad 65-erių metų vyriškio vairuotas lengvasis automobilis su dujų įranga sprogo vos tik jam užsipylus suskystintų dujų ir išvažiavus iš degalinės bei pamėginus užsidegti cigaretę. Kiek vėliau patikslinta, kad į netoli nelaimės vietos esančią degalinę sprogimo epicentru tapęs automobilis nebuvo užsukęs.

Vis dėlto vienintelė detalė iš karto buvo tiksli – mašina užsiliepsnojo vairuotojui panorus užsirūkyti. Liepsnos suniokojo visą automobilio saloną, o nuo kilusio gaisro nukentėjęs vairuotojas buvo išvežtas į ligoninę.

„Kauno dienos” kalbintas Automobilių dujų įrangos montuotojų asociacijos „Autoekologija” prezidentas Romualdas Nekrašas, paprašytas pakomentuoti įvykusios nelaimės aplinkybes, nepagailėjo kritikos. Specialistas pabrėžė, kad šįkart susidurta su vairuotoju, priklausančiu tų automobilininkų kategorijai, kurie visko nori „kuo pigiau”, tačiau retai tesusimąsto, ar tikrai taip bus ir saugiau.

„Tokios nelaimės kyla tuomet, kai dujų įranga automobilyje yra sumontuota ne sertifikuotoje įmonėje, o tiesiog kokio nors savamokslio meistro garaže ar kur kitur. Žmonės perka įvairias naudotas detales turgavietėse ir tikisi tokiu būdu sutaupyti, tačiau toks mąstymas yra mažų mažiausiai naivus ir visiškai neteisingas”, – tikino R.Nekrašas.

Pasak pašnekovo, vien tik dujų vožtuvą įstačius ne naują, bet naudotą, dažniausiai niekas nepasirūpina jo patikrinimu. Pastaroji detalė paprastai būna ne tokia sandari, kaip nauja. R.Nekrašas įsitikinęs, kad būtent tokia techninė problema galėjo nulemti ir minėtąją nelaimę. Besiplečiančios dujos pasklinda po automobilio variklio gaubtu, o po to per ventiliacijos angas ar netgi su šaltu kondicionavimo sistemos oru patenka į mašinos saloną.

Bandymai taupyti atneša nuostolių

„Mačiau reportažą apie praėjusios savaitės sprogimą per televiziją. Ten buvo aiškiai parodyta, kad automobilyje buvęs dujų balionas tiesiog sprogo, nes viršutinė siūlė buvo tiesiog pratrūkusi. Paprastai jis niekuomet nesprogsta, nes montuojant sertifikuotą dujų įrangą yra privalomas apsauginis vožtuvas, kuris leistų dujoms degti, bet anaiptol ne sprogti. Šiuo atveju jo nebuvo, o tai jau akivaizdus įrodymas, kad įrangą montavo tikrai ne specialistai, – aiškino R.Nekrašas. – Jei detalės nebuvo deramai patikrintos ir be jokios ekspertizės sumontuotos tiesiog kaip papuolė, nenuostabu, kad nesant reikiamo sandarumo iš pradžių pasijuto tik nesmarkus dujų kvapas aplink automobilį, o po to, joms patekus į saloną, įvyko sprogimas”.

Pasak specialisto, sprogimo atveju salone dujų koncentracija būna maždaug apie 9 proc., kurių pilnai pakanka didelei nelaimei sukelti.

Paklaustas, kokią sumą pavyksta vairuotojams sutaupyti rizikuojant savo ir aplinkinių sveikata ar net gyvybe, R.Nekrašas suskaičiavo, kad bet kokiu atveju toks perdėtas taupumas atneša ne naudos, bet nuostolių. Šįkart vyriškis neteko ne tik savo transporto priemonės, tačiau nukentėjo ir pats. Tuo tarpu netgi išvengus panašios nelaimės, anot pašnekovo, savadarbės dujų įrangos automobilininkams pelno tikrai neatneš, mat montuojant naudotą įrangą, ją būtina išardyti ir privalu pritaikyti kitam automobiliui.

„Vienaip ar kitaip, sudėjus visas sąnaudas, gausime, kad nauja ir kokybiška įranga atsieis pigiau. Galbūt kažkas pagalvos, kad tokiu būdu užsiimu reklama, tačiau galiu savo teiginį paprastai apginti. Senoje įrangoje esančios kietos ar susidėvėjusios membranos neleidžia tiekti į variklį optimalaus kuro mišinio, todėl vairuotojas nejučia permoka už dujas arba priešingu atveju neva džiaugiasi taupiu važiavimu nė nesusimąstydamas apie varikliui daromą žalą dėl pernelyg lieso mišinio”, – detalizavo Automobilių dujų įrangos montuotojų asociacijos „Autoekologija” prezidentas.

Nauja tvarka sugriežtins reikalavimus

Nekokybiškos ir iš naudotų detalių surinktos dujų įrangos, pasak R.Nekrašo, paprastai pasižymi primityvumu. Tokiu atveju vietoje efektyviai veikiančios elektroninės sistemos, kiekvieną akimirką paskaičiuojančios ir tiekiančios tik tuo momentu reikiamą dujų srautą, jose būna paprastas varžtas, leidžiantis rankiniu būdu kuro kiekį padidinti arba sumažinti.

„Elektronikos dėka mišinys varikliui visuomet yra optimalus, o dėl to automobilis tampa dinamiškas ir važiuoja ekonomiškiausiu režimu bei neteršia aplinkos. Juo labiau jokio dujų kvapo automobilyje nė nepasijus, o cigaretės prisidegimas tikrai nebus grėsmingas. Jei važiuojant automobiliu salone užuodžiamos dujos, iškart kyla didelis pavojus, signalizuojantis apie techninius sistemos gedimus. Jai veikiant tinkamai, kuras turi pilnai sudegti variklyje. Vis tik pastarieji faktoriai dar ne daugeliui vairuotojų yra aktualūs, todėl, kaip matome, dažnai pasirenkami primityviausi variantai, siekiant tik vieno – kad automobilis važiuotų. Tai prilyginčiau mėginimui apgauti patį save. Deja, kaip rodo konkretūs įvykiai, nuvažiuojama ne per toliausiai, nes automobilis sprogsta arba užsidega”, – ironizavo R.Nekrašas.

Dujų įrangos montuotojų asociacijos vadovas pabrėžė, kad nepaisant įvykstančių incidentų, daugeliui įvarančių baimės ar bent jau nerimo, vis dėlto dujos automobiliuose yra ypatingai saugios, jei jas naudoja sertifikuota, visas reikiamas patikras turinti sistema. R.Nekrašas pridūrė, kad suskystintomis dujomis visame pasaulyje važinėja milijonai automobilių, todėl abejoti jų efektyvumu ir nauda nėra jokio tikslo.

Vis dėlto reikėtų pripažinti, kad ir čia galioja liaudies dažnai minimas posakis: „Kiek vairuotojų – tiek ir nuomonių”.

R.Nekrašo teigimu, nuo lapkričio 1-osios dujų įrangos patikrą atlikinės techninių apžiūrų centrai. Tad vos po poros metų tiksinčiomis bombomis kelyje vadinamų su nekokybiškomis ir grėsmę keliančiomis dujų įrangomis važinėjančių automoblių turėtų nebelikti: „Visas niekalas, kuris vis dar dažnai atsiduria automobiliuose privalės būti pertvarkytas, sumontuotas iš naujo arba tiesiog išmestas lauk”.

Iki šiol pasitaikydavo atvejų, kai vairuotojai gudraudavo, prieš techninę automobilio apžiūrą išimdami dujų balionus ir jos metu tikindami nevažinėjantys suskystintomis dujomis bei nesinaudojantys nekokybiška jų mašinose sumontuota dujų įranga. Įsigaliojus naujajai tvarkai tokių reiškinių turėtų būti išvengta, mat techniniuose automobilių pasuose esanti žyma, leidžianti važiuoti suskystintomis dujomis, tuo pačiu ir įpareigos naudoti tinkamai sumontuotą bei sertifikuotą įrangą.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.