Įsigydami naujų buitinės technikos prietaisų ne visada būname tikri, kad jie laikys ilgus metus. Prekei sugedus pardavėjai neretai nemokšiškumu apkaltina pirkėjus, atsakomybę bando suversti nelaimingam atsitiktinumui. Kelias į teisybę netrumpas – žmonėms tenka atkakliai minti institucijų slenksčius ir maudytis šūsnyse pažymų.
Buitinės technikos parduotuvėse įsigytai prekei visada taikomas garantinis laikotarpis, kurio terminą nustato gamintojas. Tačiau prekei sugedus ne visiems pirkėjams pavyksta išsireikalauti, kad ją pakeistų, grąžintų pinigus, suremontuotų ar atlygintų remonto išlaidas, jei vartotojas ją sutaisė savo lėšomis.
Pardavėjai dažnai bando išsisukti, neva greitai sugedusi prekė nebuvo nekokybiška – tiesiog ji netinkamai buvo naudojama. Nelengva įrodyti, kad buitinė technika sugedo dėl trečiųjų asmenų kaltės, pavyzdžiui, dėl netikėtai pakeistos elektros srovės įtampos.
Už remontą moka pati
Ponia Tatjana iki šiol skaičiuoja prieš keletą savaičių patirtus nuostolius. Moteris neseniai įsigijo brangią namų kino sistemą, atnaujino smulkią buitinę techniką. Deja, neteko ilgai ja džiaugtis. Vieną vakarą mieste nutrūko elektros tiekimas. Po kurio laiko kažkodėl buvo paleista dvigubai stipresnė elektros srovė nei įprastai – 400 voltų. Atvažiavusi avarinė tarnyba nustatė, kad visa į kištukinį lizdą įjungta buitinė techniką, išskyrus šaldytuvą, sudegė. Maždaug pusė daiktų – nepataisomai. Dėl klaikaus kvapo ponia Tatjana kelias dienas negalėjo būti namie. Netinkamų naudoti gaminių moteriai niekas nekeičia ir neremontuoja – už remontą ji dabar moka pati.
Atlyginti žalą – per teismą
Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos valstybinio inspektoriaus Aleksandro Belousovo teigimu, prekei suteikta garantija aprašytu atveju negalioja. Kaip ir kitais atvejais, kai dėl prekės dalinio ar visiško gedimo nekaltas jos gamintojas, pavyzdžiui, ištikus stichinei nelaimei.
Poniai Tatjanai ir panašiose situacijose atsidūrusiems žmonėms inspektorius patarė pirmiausia kreiptis į serviso centrus, kurių kontaktai paprastai nurodomi prekės dokumentuose. Specialistai tiksliai nustatys prekės gedimo priežastis ir išduos pažymą, kurioje jos bus užfiksuotos. Su šia pažyma moteris gali kreiptis į padarytų nuostolių kaltininką – elektros tiekėją – dėl patirtos žalos atlyginimo. Jeigu geranoriško sutarimo nebus, galima kreiptis į teismą.
A.Belousovas prisiminė panašų atvejį. Sostinės Žvėryno rajone gyvenančio vyro bute dingo elektra. Po kurio laiko atsirado 380 voltų elektros srovė. Jam taip pat sudegė didžioji dalis buitinės technikos. Į teismą kreiptis neprireikė – elektros energijos tiekėjas sutiko atlyginti vyro patirtus nuostolius.
Garantija – pardavėjų reikalas
Pagal galiojančius teisės aktus prekės kokybės garantiją nustato prekės pardavėjas. Todėl tos pačios rūšies prekei skirtingose parduotuvėse kartais taikomas nevienodas garantijos laikotarpis. Nelygu prekė, jis gali būti nuo kelių mėnesių iki keliolikos ar net keliasdešimties metų.
Ponia Janina nusipirko virtuvės kombainą, kuriam suteikta 24 mėnesių garantija. Nepraėjo nė metai, ir aparatas pradėjo gesti, prastai atlikti savo funkcijas. Moteris kreipėsi į parduotuvę ir prašė pakeisti nekokybišką prekę. Jai tebuvo pasiūlyta nemokamai suremontuoti virtuvės kombainą. Po poros savaičių jis vėl sugedo. Tada pardavėjai apkaltino ponią Janiną, neva ji netinkamai naudojusi gaminį.
Įrodyti nelengva
Pasak A.Belousovo, šiuo atveju pardavėjai turi įrodyti, kad pirkėja iš tikrųjų netinkamai naudojo prekę ir todėl ši sugedo. Jie turi kreiptis į specialistus, kad nustatytų gedimo priežastis, bei į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją, kad įvertintų prekės kokybę. Gavę specialistų išvadas pardavėjai pirkėjui privalo raštu pateikti atsakymą. Teisybės ieškoti gali ir pats pirkėjas.
Jeigu pardavėjas įrodo, kad prekės trūkumų atsirado dėl to, jog pirkėjas pažeidė prekės naudojimo ar saugojimo taisykles, tokia prekė nekeičiama, neatlygintinai trūkumai nešalinami ir pinigai už ją negrąžinami.
Inspektorius prasitarė, esą įrodyti, jog kurį laiką naudota prekė įsigyta nekokybiška, gana sunku. Tačiau įmanoma – keletą panašių pirkėjų ir pardavėjų ginčų pavyko išspręsti vartotojų naudai.