Įstatymai draudžia važinėti automobiliais, kurių langų šviesos laidumas mažesnis už leistiną, išskyrus specialiųjų tarnybų ir, žinoma, kai kurių aukštus postus turinčių asmenų transportą.
Paprasti vairuotojai su tokiu draudimu, kuris motyvuojamas pavojumi eismo saugumui, ne visada sutinka ir vardija ne vieną tamsintų langų teikiamų pranašumą.
Šiuo metu Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, galioja normos, be reikiamo leidimo draudžiančios tamsinti automobilio priekinį bei priekinius šoninius stiklus, patenkančius vairuotojo matomumo laukan.
Taip pat neleistina šių stiklų dengti veidrodine, holografine plėvele arba panašiomis savybėmis pasižyminčia danga. Priekinio stiklo viršutinė dalis gali būti papildomai tonuota (ne plačiau kaip 15 centimetrų) arba šioje dalyje pritvirtinta tokio pat pločio skaidri spalvota plėvelė.
Neatitinkančios šių reikalavimų mašinos vairuotojas yra baudžiamas 100-200 Lt bauda.
Pasak Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktoriaus Vigilijaus Sadausko, leidžiama naudoti tik konkrečiam modeliui numatytus ir tinkamus stiklus – gamintojo numatytus tonuotus (jų šviesos laidumas paprastai siekia 15-30 procentų), kurie pažymėti sertifikavimo ženklais. Pagal juos pareigūnai nustato, ar langai tonuoti gamykloje ar ne.
„Tai, kad stiklas patamsintas savavališkai, policininkai gali nustatyti ir vizualiai, naudodamiesi pavyzdžiais. Jeigu kyla neaiškumų, vairuotojas gali nuvykti į techninės apžiūros centrą. Čia dabar yra specialūs prietaisai, gana tiksliai nustatantys šviesos laidumą, – aiškino V. Sadauskas. – O nesutikus su pareigūno sprendimu, galima kreiptis į teismą įstatymų numatyta tvarka.”
Saugo nuo saulės ir vagių
Draudimui tamsinti automobilio langus kai kurie vairuotojai turi svarių kontrargumentų.
Esą pirmiausia lango stiklo paviršius, padengtas chemine (apsaugine) plėvele, praleidžia kur kas mažiau saulės spindulių, todėl ji taip neakina, sulaiko ultravioletinius spindulius, neutralizuoja kitų automobilių šviesas, saugo salono interjero detales nuo išblukimo, vasarą – nuo karščio, o žiemą taupo turimą šilumą.
Taip pat tikinama neva tamsinti kokybiška plėvele stiklai nekenkia ir matomumui tamsiu paros metu.
Be to, dūždamas plėvele padengtas stiklas nesubyra, o dažniausiai „pasikabina” ant plėvelės ir negali sužeisti viduje esančių asmenų. Be to, toks stiklas tampa šiek tiek atsparesnis smūgiams. Kitas pranašumas – niekas nežinos, ką jūs palikote automobilyje ar kokia jame sumontuota aparatūra. Galų gale tai – privatumas bei estetiškas vaizdas.
Matomumas ribojamas
Galima būtų vardinti dar aibę kitų tamsintų langų pranašumų, tačiau juos nubraukia valstybinės institucijos, draudimą tamsinti langus motyvuodamos tuo, jog dėl sumažėjusio matomumo gali kilti pavojus sukelti eismo įvykį, ypač tamsiu paros metu ar esant prastoms oro sąlygoms – lyjant, sningant.
„Galbūt avarijų skaičius dėl tamsintų langų tesudaro tik kelis procentus, tačiau faktas tai, kad matomumas smarkiai apribojamas, – įsitikinęs V. Sadauskas.
– Tamsinti langai kelia pavojų ir sudaro nepatogumą pirmiausia pačiam vairuotojui, sunkiau stebėti priešais važiuojančius automobilius – saugumo požiūriu tikrai pralaimima. Galima juk įsirengti specialias užuolaidėles, kad saulė neakintų ar vagys nematytų, kas yra viduje. Kovoti su karščiu skirti kondicionieriai. Norint tikrai galima apsieiti be specialiai tamsintų langų.”
Ne visi vairuotojai lygūs
Beje, toks įstatymų reikalavimas taikomas ne visiems automobiliams – stiklų šviesos laidumas gali būti ir mažesnis negu leistina tų kelių transporto priemonių, kuriomis naudojasi aukščiausi šalies pareigūnai, taip pat priklausantieji Vidaus reikalų ministerijai, Generalinei prokuratūrai, Valstybės saugumo departamentui ir jų pavaldiems padaliniams, Antrajam operatyvinių tarnybų departamentui prie Krašto apsaugos ministerijos, Karo policijai, greitajai medicinos pagalbai ir bankams bei turintieji inkasavimo pažymėjimus.
Ar šių įstaigų darbuotojai geresni vairuotojai ir kelia mažesnį pavojų eismui? Juk specialių kursų vairuoti transporto priemonę su tamsintais langais nėra.
Pasak Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos viršininko Sauliaus Skvernelio, tokie automobiliai turi specialiuosius signalus. Taip pat dėl suprantamų priežasčių kai kurie aukšti pareigūnai ar tarnybos turi išlaikyti slaptumą.
Šiuo atžvilgiu V. Sadausko pozicija buvo griežtesnė. „Nežinau, kodėl, pavyzdžiui, Vidaus reikalų ministerijos darbuotojai važinėja tamsintais langais, tačiau manau, kad išimčių neturėtų būti. Reikia išaugti iš tokios ligos – noro afišuotis.”
tai didziausia nesamone,kokybiska plewele visiskai nekenkia matomui ir neturetu buti taikomos baudos delto,kodel tokioje galingoje salyje kaip Amerika galima tamsisnti langus ir nieks nekelia kazkokios dideles tragedijos del to.
Baikit juokus, pats karta domejausi sia tema,tai vienas aukstas policijos pareigunas pasake aiskiai – draudimas tamsinti langus atsirado del to, kad mentams butu lengviau sekti kriminalinio pasaulio atstovus. O dabar peza,neva eismo saugumas..
😛
😉 😀 😮 🙂 😳
baikit juokus… kenkia matomumui 🙂 nereikia pirkti pleveles gariunuose ar senukuose ir problemu tokiu nebutu. Uzsitamsina debilai uz 20lt langus, su zibintu neprasviesi ivykus eismo ivikiui sako „va matot ka daro tamsinti langai” durdomas… Geriausia iseitis butu jai leistu tamsinti tik kokybiska plevele ir tik su tam tirku pralaidumu (pvz~60%).
Kaip tavo manymu policijos pareigunas sustabdes TP patikrins, kad tavo plevele kokybiska ir ji yra ~60%? Is akies? Tokios irangos pas juos nera.
Na krykstauti, jog reikia LEISTI tamsinti irgi negalima, manau, tiesiog deretu pasidometi kitu saliu statistika (tu kuriose leidziama tamsinti priekinius langus), ar avaringumas padidejo leidus/uzdraudus ar pamazejo/nepakito.
Sutinku su kritiku as irgi tokia informacija girdejau. Musu abeliai sugalvoju ir skalambija apie ta sauguma. Greiti pradzioje sumazino nuo 60 iki 50 km/h o avaringumas padidejo. Juokiausi iki nukritimo. Va jiems sakau ir saugumo didinimas :DDDD
O man specialus langų tamsinimas visai geras sprendimas. Bent jau mano matomumui tikrai nekenkia.