Daugėjant kelionių lėktuvais, keleiviai susiduria su įvairiomis problemomis. Neretai jas sukelia pačių nežinojimas, neįsigilinimas į kelionės sąlygas.
Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos Panevėžio apskrities skyriaus vedėjos Loretos Čerauskienės teigimu, į juos kreipiasi ne vienas vežimo orlaiviais paslauga nusivylęs vartotojas. Jos teigimu, gauti skundai rodo, kad lėktuvų bilietų pardavėjai iki šio nesistengdavo informuoti keleivių apie vežimo sąlygas ir tvarką, o vartotojai, tik kilus problemoms, susirūpindavo savo teisėmis.
Nuo šių metų gegužės 1 dienos įsigaliojo Keleivių, bagažo, pašto ir krovinių vežimo orlaiviais taisyklės. Pasak L.Čerauskienės, šios taisyklės įpareigoja oro vežėją, bilietų pardavėją ar kelionės organizatorių pranešti keleiviui raštu apie pagrindines vežimo sąlygas prieš įsigyjant bilietą bei sudaryti galimybę keleiviui susipažinti su oro vežėjo taisyklėmis. Tai yra pateikti informaciją apie registravimo skrydžiui pradžios ir pabaigos laiką, išvykimo ir atvykimo į galutinę paskirties vietą laiką; bilietas grąžinamas ar ne; keičiamas ar ne ir pan.
Numatytos ir tam tikros pareigos keleiviui. Keleivis privalo susipažinti su pagrindinėmis vežimo sąlygomis; įsigydamas bilietą patikrinti duomenų teisingumą, bilieto kainą; registruodamasis skrydžiui keleivis privalo turėti būtinus kelionės dokumentus ir saugoti juos iki kelionės pabaigos, laikytis oro vežėjo nustatytų elgesio orlaivyje taisyklių ir pan.
PATARIMAI
Bilietas. Pirkdami bilietą išsiaiškinkite, ar galima bilietą grąžinti, pakeisti, kokiomis sąlygomis bei tarifais galima tai padaryti, ar bilietas yra „pirmyn ir atgal”, ar nepasinaudojus pirmąja bilieto dalimi bilietas anuliuojamas ir pan.
Dokumentai. Prieš įsigydami bilietą pasidomėkite, kokius dokumentus (pasą, vizas, skiepų pažymas, vaiko dokumentus, nėščios moters gydytojo pažymą ir kt.) būtina turėti skrydžio metu, ar dokumentai galiojantys ir pan. Daugelis valstybių reikalauja, kad turisto pasas galiotų ne trumpiau kaip 6 mėnesius nuo kelionės pabaigos. Vykstant į Šengeno šalis galioja bevizio įvažiavimo režimas. Kai kurių valstybių vizos išduodamos vietos oro uoste. Papildomai informacijos galite rasti www.migracija.lt; www.pasienis.lt; www.vvspt.lt (apie skiepus).
Draudimas. Vykdamas į kelionę keleivis privalo turėti sveikatos draudimą. Paprastai draudimo polisus galima įsigyti kelionių agentūrose, draudimo kompanijų atstovybėse.
Bagažas. Pasidomėkite konkrečios aviakompanijos nustatytomis bagažo taisyklėmis, bagažo svorio, dydžio apribojimais, bagažo registravimo tvarka, draudimu, draudžiamų daiktų sąrašu, vertingų daiktų vežimo sąlygomis. Pagal Monrealio konvenciją oro vežėjo atsakomybės ribos dėl dingusio, sugadinto ar vėluojančio bagažo siekia tik iki 5000 Lt, todėl verta papildomai apdrausti bagažą.
Skrydžio tvarkaraštis. Oro vežėjai dėl tam tikrų priežasčių keičia skrydžių tvarkaraščius, ypač užsakomųjų skrydžių (tai netapatinama su skrydžio atidėjimu), todėl būtina pasitikslinti išvykimo laiką ir datą. Aviakompanijos, kelionių organizatorius privalo iš anksto informuoti keleivius apie tokius pakeitimus ir, jei naujas išvykimo laikas keleiviui yra nepriimtinas, padengti nuostolius.
Išvykimas. Paprastai aviakompanijos iš anksto raštu nurodo registracijos tvarką ir laiką. Jei ne- būtina atvykti registracijai – ne vėliau kaip likus 45 minutėms iki paskelbto išvykimo laiko. Į turistines keliones vykstančios grupės paprastai kviečiamos registruotis prieš dvi valandas.
Atsisakymas vežti. Jei oro vežėjas atsisako vežti (parduota daugiau bilietų, negu yra vietų), jis gali ieškoti keleivių, kurie už atitinkamą kompensaciją savanoriškai atsisakytų vietos lėktuve, bet jei oro vežėjas be keleivio sutikimo atsisako vežti, tai nedelsiant turi išmokėti piniginę kompensaciją nuo 250 iki 600 eurų priklausomai nuo skrydžio atstumo. Be to, keleivis turi per 7 dienas atgauti visą už neįvykusios kelionės dalį sumokėtą sumą arba kaip galima greičiau gauti bilietą kitu maršrutu į galutinę atvykimo vietą jam palankiu laiku. Jei keleiviui reikia laukti kito maršruto, jam turi būti pasiūloma maisto, gaiviųjų gėrimų, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą bei du nemokami skambučiai telefonu ar fakso pranešimai, elektroniniai laiškai.
Skrydžio atšaukimas. Atšaukus skrydį keleivis turi teisę rinktis: atgauti visą sumokėtą sumą už bilietą arba skristi kitu maršrutu panašiomis sąlygomis jam patogiu laiku. Be to, aviakompanija turi suteikti papildomas paslaugas – maistą, gaiviuosius gėrimus, apgyvendinimą, transportą, du nemokamus skambučius arba fakso pranešimus, arba elektroninius laiškus. Be to, jei aviakompanija tinkamai neinformavo keleivio apie skrydžio atidėjimą, nedelsdama turi išmokėti kompensaciją (250-600 eurų priklausomai nuo skrydžio atstumo).
Skrydžio atidėjimas. Jei keleivis atvyko registruotis skrydžiui laiku, bet jo skrydis atidedamas daugiau nei dviems valandoms skrendant 1500 km atstumu, keleiviui aviakompanija turi nemokamai pasiūlyti maisto, gaiviųjų gėrimų, be to, viešbutį bei transportą, jei atidėtas skrydis bus ne anksčiau kaip kitą dieną. Jei keleiviui skrydžio tenka laukti ilgiau kaip penkias valandas, jis turi teisę per septynias dienas atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą arba pasirinkti kaip galimą greičiau įvyksiantį kitą skrydį į išvykimo vietą.
Vėlavimas. Jei lėktuvas vėluoja į galutinę atvykimo vietą ir dėl to keleivis patiria papildomų išlaidų ar nuostolių (pavyzdžiui, neplanuota nakvynė viešbutyje, kt.), aviakompanija turi atlyginti žalą (iki 5000 eurų).
Perkėlimas į aukštesnę ar žemesnę klasę. Jei aviakompanija keleivį perkelia į aukštesnę klasę nei nurodyta biliete, ji negali reikalauti papildomo mokesčio. Jei atšaukus, atsisakius vežti ar atidėjus skrydį keleiviui siūloma vykti žemesne klase nei ta, už kurią buvo sumokėta, per septynias dienas aviakompanija turi sugrąžinti 30-75% bilieto kainos, priklausomai nuo skrydžio atstumo.
Traumos ir mirtys avarijų metu. Aviakompanija atsako keleiviui už žalą, patirtą lėktuvo avarijų metu. Ši kompensacija gali siekti 500000 eurų.
Pretenzijų pateikimas. Aviakompanijos paslaugomis nepatenkintas keleivis turi nedelsiant pateikti pretenziją aviakompanijai raštu. Jei nepavyksta susitarti su aviakompanija, keleivis turi teisę kreiptis į Civilinės aviacijos administraciją (www.caa.lt). Pretenzijas dėl kitų ES šalių aviakompanijų veiksmų galima teikti Europos vartotojų centrui (www.ecc.lt). Be to, dėl pažeistų keleivio teisių galite kreiptis į Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos Panevėžio apskrities skyrių, Respublikos g. 62, Panevėžys.
Pigių skrydžių bendrovės. Šių kompanijų paslaugos žymiai pigesnės, tačiau keleiviai turi susitaikyti su kukliu aptarnavimu ir griežtais punktualumo reikalavimais. Bilietus čia galima rezervuoti tik internete arba skambučių centre. Paprastai už papildomą mokestį galima keisti bilietus. Pigiųjų bendrovių bilietų kainos paprastai galioja skrydžiui į vieną pusę. Dažnai imami papildomi mokesčiai už degalus, oro uosto mokesčiai ir kt. Dažnai labai ribojamas bagažo svoris. Pigių skrydžių oro uostai paprastai būna toli nuo centrų, tad reikia numatyti papildomai laiko nuvykti į oro uostą, be to, numatyti didesnes transporto išlaidas. Pigieji skrydžiai dažniausiai vyksta vėlai vakare ar anksti rytą.