Ar rekomendaciją galima apskųsti teismui?

Kai iš Administracinių bylų teisenos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies buvo išbraukta galiojusi nuostata, nuo 2001 metų administraciniams teismams priskirta teisė tirti ir Seimo kontrolierių veiklą. Taip Seimo kontrolieriai Lietuvoje tapo priklausomi nuo teisinės ir administracinės valdžios, nors tai prieštarauja pagrindiniam Ombudsmenų institucijos principui – jų nepriklausomumui, taip pat pažeidžiamas Seimo kontrolierių (ombudsmenų) veiklos laisvės ir savarankiškumo principas, įtvirtintas Seimo kontrolierių įstatymo 4 straipsnyje.

Vakar LR Seimo Žmogaus teisių komitetas pritarė Seimo kontrolierių įstaigos siūlomam administracinių bylų teisenos įstatymo 16 str. 2 dalies, Viešojo administravimo įstatymo ir Administracinių ginčų komisijos įstatymo pakeitimams.

„Siūlydami šias pataisas rėmėmės kitų valstybių ombudsmenų praktika. Jiems nusistebėjimą kelia tai, kad Lietuvoje ombudsmeno rekomendacijos gali būti skundžiamos administracine tvarka. Ir Prancūzijos, ir Jungtinės Karalystės, Graikijos, Švedijos bei kitų nacionalinių ombudsmenų biurai atsiuntė vienareikšmę nuomonę, kad ombudsmeno rekomendacijos negali būti skundžiamos teismams, nes jos nėra administraciniai sprendimai ar aktai. Šiuo klausimu yra pasisakę ir Europos Sąjungos Ombudsmenas, Europos ombudsmenų instituto prezidentas, Baltijos jūrų šalių žmogaus teisių komisarė. Minėtų asmenų išvados sutampa – ombudsmenų sprendimai, kurie yra rekomendacinio pobūdžio, negali būti skundžiami teismui. Rekomendacija pareigūnų gali būti priimta arba motyvuotai atmesta. Gali būti skundžiamas tik administracijos priimtas sprendimas, kuris remiasi Ombudsmeno rekomendacija. Štai kolegos iš Švedijos mums rašo, kad neįmanoma apskųsti Ombudsmeno priimto sprendimo. Rekomendacija, taip pat kaip ir viešas kritikos pareiškimas, nėra teisiškai privalomi, todėl ir nenagrinėjami teisme. Šiuo atveju geriau tiktų pasakyti, kad tai yra asmeninė ombudsmeno nuomonė, kuri yra morališkai privaloma”, – sako R.Valentukevičius.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Vyriausioji administracinių ginčų komisija, kurią sudaro LR Vyriausybė, priima piliečių skundus ir dėl Seimo kontrolierių priimtų rekomendacinių sprendimų ir juos vertina, teikdama privalomus įpareigojimus Seimo kontrolieriams, nors Seimo kontrolierius į pareigas skiria LR Seimas ir jie atskaitingi tik LR Seimui.

„Manyčiau, kad tokia praktika, kai administraciniai teismai ir Vyriausioji administracinių ginčų komisija gali nagrinėti, vertinti ir teikti privalomus įpareigojimus Seimo kontrolieriams, daro neigiamą įtaką mūsų darbui, pažeidžia pagrindinius ombudsmeno veiklos, jo nepriklausomumo principus”, – nurodo Seimo kontrolierių įstaigos vadovas R.Valentukevičius.

LR Seimo kontrolierių įstaiga

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Politika su žyma , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.