Lietuvos jūrininkų sąjunga, Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) narė, įspėja Lietuvos jūrininkus, kad Airijoje netrukus prasidės vietinių profesinių sąjungų organizuojamos visuotinės protesto akcijos, kurias palaiko ITF.
Airijos profesinių sąjungų kongreso sprendimu, šios savaitės pabaigoje, gruodžio 9 dieną, bus protestuojama prieš pigios darbo jėgos, dėl kurios darbą praranda vietiniai airiai, antplūdį.
Akcijos vyks visoje šalyje, o pagrindinė demonstracija – sostinėje Dubline.
Protestai rengiami solidarizuojantis su Airijos keltų kompanijos „Irish Ferries” darbuotojais, kovojančiais už savo darbo vietas, kurias užima perpus pigiau samdomi Lietuvos ir Latvijos jūrininkai.
Klaipėdoje reziduojantis ITF inspektorius Lietuvoje Andrejus Černovas sako neturįs tikslios informacijos, kiek Lietuvos jūrininkų šiuo metu yra Airijoje, tačiau žino, kad kai kurie jų jau nuo spalio mėnesio laukia krante, kol baigsis konfliktinė situacija.
„Vakarų ekspreso” žiniomis, siūlymų įdarbinti jūrininkus „Irish Ferries” keltuose buvo gavę ir Lietuvos laivų įgulų formavimo įmonės, tačiau po kurio laiko paaiškėjo, jog jų paslaugų nebereikia, nes šio darbo imtasi Latvijoje. Neatmetama galimybė, jog artimiausi Lietuvos kaimynai savo darbą pasiūlė dar pigiau nei lietuviai.
A. Černovas pataria mūsų šalies jūrininkams bent jau kol kas nevykti į Airiją, mat šiomis dienomis jie ten gali būti laikomi streiklaužiais.
Neoficialiais duomenimis, šiuo metu Airijoje, turinčioje 3,68 mln. gyventojų, yra apie 250 tūkst. lenkų, apie 90 tūkst. lietuvių, 55-60 tūkst. latvių uždarbiautojų. Jūrininkų tarp jų – palyginti nedaug.
Konfliktas – ne tarp jūrininkų
Šiomis dienomis su A. Černovu susisiekė ITF koordinatorius iš Škotijos, kuruojantis inspektorius Didžiojoje Britanijoje. Jis paprašė informuoti jūrininkus apie Airijoje susidariusią situaciją. Pasak A. Černovo, ITF remia Airijos profesinių sąjungų veiksmus ir atkreipia jūrininkų dėmesį į tai, kaip jie yra išnaudojami: laivų savininkai nori didinti savo pelnus samdydami perpus pigesnę darbo jėgą. Koordinatorius iš Škotijos patikino, kad nepaisant to, jog per prievartą airių įgulos išvaromos iš laivų, tol, kol konfliktas nebus išspręstas, tie laivai niekur neišplauks.
A. Černovas neseniai kalbėjosi ir su Airijos profsąjungų atstovu. Airių profesinės sąjungos nori išvengti konflikto tarp pačių jūrininkų, kurie nėra kalti dėl darbdavių veiksmų. Jos nėra nusistačiusios nei prieš Lietuvos, nei prieš Latvijos, nei prieš kokios nors kitos šalies jūrininkus ir netgi kovoja už tai, kad jiems nebūtų mokami maži atlyginimai. Kartu siekiama, kad laivų savininkai negalėtų palikti be darbo savo šalies jūrininkų samdydami kitų šalių piliečius.
Konflikto pretekstas
Kompanijos „Irish Ferries” keltai plaukioja tarp Airijos, Anglijos ir Prancūzijos. Užsienio spauda praneša, jog kompanija yra pasirašiusi sutartį su Airijos jūrininkais, kuriems mokami dideli atlyginimai, galiojančią iki 2007 metų.
Tačiau kompanija ketina savo keltuose Airijos vėliavą pakeisti į Kipro vėliavą ir registruoti savo laivus Kipre. Tai suteikia jai teisę samdyti kur kas pigiau savo darbo jėgą parduodančius jūrininkus. Iškilo grėsmė iš darbo būti atleistiems daugiau kaip 500 šioje kompanijoje dirbančių airių. Beje, laikraštis „Irish Independent” praneša, jog „Irish Ferries” jau pateikė prašymą išbraukti jos laivus iš Airijos laivų registro.
Latvijoje dirbti „Irish Ferries” keltuose žmones samdė Kipro kompanijos „Dobson Swit Management” Latvijos filialas. Pranešama, kad tarp pasamdytų ir įdarbintų šioje kompanijoje vadinamųjų gastarbaiterių yra ne tik Latvijos, bet ir Lietuvos bei Eestijos gyventojų.
Konfliktas tarp Airijos keltų kompanijos „Irish Ferries” ir didžiausios Airijos profsąjungos SIPTU tęsiasi jau beveik metus. Pastaroji remia minėtos kompanijos darbuotojų protestą prieš kompanijos norą pakeisti didelius atlyginimus gaunančius Airijos jūrininkus ir keltų aptarnaujantįjį personalą kur kas pigiau samdomais Lietuvos ir Latvijos jūrininkais. Konflikto iki šiol nepavykus išspręsti, prasidėjo veiksmai, paskatinę imtis nacionalinės protesto akcijos.
Tampa streiklaužiais
Svarbu yra ir tai, kad samdomi užsieniečiai jūrininkai esą sutinka dirbti už du kartus mažesnį atlyginimą nei Airijoje oficialiai nustatytas minimalus uždarbis. Negana to, jūrininkai šiuose keltuose esą bus laikomi tik tris mėnesius. Visa tai prieštarauja Europos Sąjungos (ES), kurios narė yra Arija, reikalavimams.
Airijos profsąjungos lyderis Džekas Okonoras teigia, kad airių profsąjunga kovoja už vienodas sąlygas visiems darbuotojams. O tai, kas dabar norima padaryti, esąs naujas žmonių engimo būdas.
Lietuva ir Latvija – taip pat ES šalys, tačiau jų jūrininkai Airijoje sutinka dirbti už mažesnius atlyginimus, kurie vis tiek yra didesni nei namuose. Be to, Lietuvoje ir Latvijoje jūrininkų yra kur kas daugiau nei nacionalinių laivų. Jie yra priversti ieškotis darbo kitose šalyse, o Airijoje šiuo atveju jie tampa dempinguotojais ar streiklaužiais.
Užsibarikadavo laive
Nors nacionalinė protesto akcija numatyta gruodžio 9-ąją, incidentų jau būta ir iki šiol.
Airijos spaudoje plačiai aprašytas maištas viename iš „Irish Ferries” keltų: naktį į lapkričio 25-ąją jo įgula užsibarikadavo laive ir atsisakė palikti savo darbo vietas. Tačiau maištas buvęs numalšintas įlipus į laivą ginkluotiems sargybiniams ir 70 Latvijoje samdytų žmonių. Pastarieji liko laive, o airiai buvę išprašyti lauk. Toks elgesys sukrėtė visą Airiją.
Kai kurie šaltiniai teigia, kad trys iš keturių šios kompanijos keltų jau nuo lapkričio 25 dienos neišplaukė į reisus, o iš Prancūzijos plaukusiam keltui teko naktį praleisti jūroje, kadangi profsąjungą atsisakė jį įleisti į uostą.
„Irish Ferries” atstovai aiškina, kad kompanija taip turi elgtis todėl, kad priešingu atvejų didžiuliai nuostoliai ją privestų prie bankroto.
Anot jų, visi balsavo už stojimą į ES, o dabar kažkodėl protestuojama prieš kitų ES šalių jūrininkų įdarbinimą.
Kiek uždirba „gastarbaiteriai”?
Buvo kalbama, kad svetimšaliai jūrininkai „Irish Ferries” keltuose dirba už visiškai menkus atlyginimus. Esą už valandą jie gaunantys 3,6 euro, t.y. mažiau nei pusę minimalaus uždarbio Airijoje. Minimalus valandinis tarifas Airijoje – 7,65 euro. Netgi indų plovėja Airijoje uždirba daugiau nei šios šalies laive dirbantis Lietuvos ar Latvijos jūrininkas.
Latvijos jūrų administracijos atstovai netiki, kad jų šalies atstovai galėtų per valandą uždirbti tik už 3,6 euro, nes už tiek nedirba ne tik Latvijos, bet ir Filipinų jūreivis. Jie mano, jog minimalus jūrininkų tarifas ten – 8 eurai už valandą.
Paprastai kontraktai su jūrininkais „Irish Ferries” sudaromi penkiems mėnesiams. Latvijos spauda praneša, kad 70 Latvijoje įdarbintų jūrininkų, nuo vasario mėnesio dirbančių šios Airijos kompanijos laivuose, atlyginimai netgi viršija ITF reikalaujamą minimumą, kuris turėtų būti mokamas laivuose, plaukiojančiuose su vadinamosios pigiomis vėliavomis. Minimalus kvalifikuoto jūreivio atlyginimas pagal ITF reikalavimus šiemet yra 1400 JAV dolerių. Sakoma, kad latvių jūreiviai uždirba ten ir 1700 dolerių per mėnesį.
Latvijos jūrininkų profsąjungos atstovai teigia, kad laivuose su Latvijos vėliava jūreiviai uždirba 1000 dolerių, o aptarnaujantis personalas – 440 latų per mėnesį.
„Vakarų ekspreso” žiniomis, Lietuvos jūrininkai yra suinteresuoti dirbti šios Airijos kompanijos laivuose, nes, sakykime, mechanikas vidutiniškai per mėnesį Airijos laivuose gali uždirbti net 4000 dolerių.
Airius palaiko kitos profsąjungos
Pranešama, jog šiuo metu dalis samdytų Latvijos, Lietuvos ir Estijos jūrininkų yra laivuose, kuriuos airiai boikotuoja ir neįleidžia į uostus, o dalis gyvena viešbučiuose. Jie yra aprūpinti ir gyvenamuoju plotu, ir maistu.
Latvijos prekybos laivyno jūrininkų profsąjunga taip pat yra ITF narė. Jos prezidentas Igoris Pavlovas yra pareiškęs, kad Latvijos profsąjungos palaiko savo kolegas airius jų kovoje už teisę dirbti savo žemėje.
Latvijos profsąjunga saviškiams ketina teikti pagalbą, jeigu trūktų maisto, reikėtų grįžti namo ir t.t., tačiau ji nepalaikys jų kovos su airių profsąjungomis.
Paprašytas pakomentuoti situaciją Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža „Vakarų ekspresui” taip pat sakė manąs, kad užsieniečiams dempinguoti darbo užmokesčio negalima.
„Tokio dalyko, kaip mūsų Respublikos jūrininkų siuntimo dirbti į Airiją, kad jie išstumtų vietinius iš darbo rinkos, nepalaikome. Mes dar visai neseniai įstojome į ES. Galimas daiktas, todėl mūsų jūrininkai dar laikomi kaip trečios šalies piliečiai, kuriems galima mokėti mažiau”, – sakė P. Bekėža.
Anot jo, nors Kipras taip pat jau yra ES šalis, tačiau, jeigu jame savo laivą registruoja kitos šalies, ne Kipro, pilietis, tada jo vėliava pripažįstama kaip „patogi”. Jeigu kompanijos savininkas yra Airijos pilietis, jis ir vietinės profsąjungos turi susitarti, kad pirmiausia laivuose turi dirbti tos šalies piliečiai. Tačiau šiuo atveju nesusitarta.
Tiems Lietuvos jūrininkams, kurie yra išvykę į Airiją, Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas pataria ieškoti galimybių grįžti ir darbintis kitur.
„ITF pritaria tam, kad pirmenybė turi būti teikiama tos šalies jūrininkams, kurioje gyvena laivo savininkas. Kovos taktika yra gerai parengta. Manoma, kad profsąjungas ir jūrininkus Airijoje palaikys ir dokininkai. Laivai gali būti nekraunami, neaptarnaujami. Yra numatyta daug priemonių daryti poveikį laivo savininkui”, – žiniomis dalijosi P. Bekėža.
Dalia Bikauskaitė