Kasinėjimai Rusijos naikintuvo avarijos vietoje sustabdyti – Rusijos prašoma informacijos apie galimas radioaktyvias medžiagas

Rusijos naikintuvo Su -27 avarijos vietą Šakių rajone tiriantys Lietuvos pareigūnai laikinai sustabdė kasinėjimo darbus, kol iš Rusijos bus sulaukta tikslesnės informacijos apie naikintuve galėjusias būti radioaktyvias ar nuodingas medžiagas. Be to, Lietuva laukia iš Rusijos Kaliningrade esančių radarų parodymų.

Lietuvos kariuomenės vadas generolas majoras Valdas Tutkus, krašto apsaugos ministras Gediminas Kirkilas, Krašto apsaugos ministerijos sudarytos tarpžinybinės komisijos vadovas Gynybos štabo viršininkas brigados generolas Vitalijus Vaikšnoras trečiadienį informavo Prezidentą vyriausiąjį ginkluotųjų pajėgų vadą Valdą Adamkų apie atliekamą incidento tyrimą.

V. Adamkus sakė besitikįs Rusijos geranoriško bendradarbiavimo atliekant naikintuvo avarijos tyrimą.

Krašto apsaugos ministerijos sudarytos tarpžinybinės komisijos vadovas Gynybos štabo viršininkas brigados generolas V. Vaikšnoras trečiadienį žurnalistams sakė antradienį išsiuntęs Rusijai oficialų paklausimą prašant informacijos apie tai, ar įvykio vietoje nėra dar kokių nors nuodingų, radioaktyvių medžiagų, apie kurias anksčiau nebuvo pranešta Lietuvai.

Lietuvos pareigūnai, kasinėjantys naikintuvo avarijos vietą, šiomis dienomis rado radioaktyvių medžiagų, kurias dabar tiria ekspertai.

Krašto apsaugos ministras G. Kirkilas teigia, jog šiuo atveju ne Lietuva vilkina tyrimą, o pačios Rusijos veiksmai ir pateikiama klaidinanti, neteisinga informacija apsunkina tyrimo eigą.

„Deja, mes iš karto negavome teisingos informacijos iš Rusijos dėl lėktuve esančių nuodingų, radioaktyvių ar kitokių medžiagų. Tai apsunkina ir sulėtina tyrimą, nes mes tokias medžiagas antradienį aptikome. Mes šiuos klausimus keliame komisijoje Rusijos pusei. Ne mes, ne Lietuva, šiuo atveju apsunkina ir lėtina tyrimą. Rusijos Federacija, kaip suprantu, suinteresuota kuo greitesniu tyrimu. Tyrimą apsunkina būtent tokios aplinkybės, kaip iš pradžių piloto keičiami parodymai, pateikimas nepilnos informacijos”, – trečiadienį po susitikimo su Prezidentu Valdu Adamkumi sakė ministras G. Kirkilas.

Ministras pridūrė, jog Lietuva neturi jokio intereso laikyti žmogų, patyrusį Lietuvoje avariją: „Jei Rusija iš tikrųjų nori kaip galima greičiau atgauti pilotą, ji turi kaip galima greičiau mums teikti informaciją ir kaip galima greičiau bendradarbiauti su mumis”.

G. Kirkilo teigimu, Lietuva antradienį Rusijai nusiuntė raštišką oficialų paklausimą, kuriame išdėstė visą paketą klausimų, tarp jų ir prašymą pateikti Kaliningrado srityje esančių Rusijos oro erdvės stebėjimo radarų parodymus.

„Kuo greičiau šie parodymai bus perduoti Lietuvos komisijai, tuo greičiau tai paveiks mūsų tyrimą”, – sakė G. Kirkilas. Ministras pridūrė, jog šiuo metu aktyviai konsultuojamasi su kitomis NATO šalimis dėl kitokios techninės pagalbos.

Anksčiau skelbta, jog Lietuva kreipsis į NATO partneres prašydama padėti dešifruoti sudužusio Rusijos naikintuvo SU-27 „juodąją dėžę”. Pasak kariuomenės vado V. Tutkaus „juodosios dėžės” dešifravimas bus pradėtas tuomet, kai tik tam bus pasiruošta.

„Mano kaip politiko požiūriu, ta informacija apie Rusijos radarų parodymus yra gal net svarbesnė nei „juodosios dėžės” informacija. Aišku, visa informacija yra svarbi”, – sakė G. Kirkilas.

Ministras propaganda ar neišmanymu vadino prielaidas, esą Rusija gali bandyti siūlyti išmainyti Lietuvoje sulaikytą Rusijos pilotą į kurį nors Rusijoje sulaikytą Lietuvos pilietį. Pasak G. Kirkilo, tokiais siūlymais mainytis būtų pripažinta, jog pilotas yra šnipas, nes tokių mainų praktika paprastai taikoma būtent šnipų sulaikymo atvejais.

„Čia ne turgus, šiuo atveju negali būti tokių derybų”, – sakė G. Kirkilas.

G. Kirkilas pripažino pastebįs Rusijos pradėto propagandinio ir diplomatinio karo požymius ir sako dėl to apgailestaująs. Jis tvirtino, jog Lietuva savo ruožtu tęs geranorišką bendradarbiavimą su Rusija. G. Kirkilas teigė, jog versijų kėlimas yra tyrimą atliekančių teisėsaugos institucijų reikalas, tačiau pats ministras teigė tebesilaikąs versijos, jog naikintuvo avarija – nelaimingas atsitikimas.

Pasak ministro, Rusijos naikintuvo avarija paskatins Lietuvą dar greičiau modernizuoti ir stiprinti savą oro erdvės stebėjimo radarų sistemą. G. Kirkilo teigimu, Lietuvoje esančių radarų sistemos atnaujinimas – nuolat vykstantis procesas, kuriam reikalingos didžiulės investicijos. Kariuomenės V. Tutkus teigė, jog Lietuva iki šiol yra įsigijusi tris naujus radarus, tačiau jos teritorijai to nepakanka. Radarų atnaujinimo planas, kariuomenės vado teigimu, yra patvirtintas prieš dvejus metus, tačiau nebuvo vykdomas dėl lėšų stygiaus. Tačiau, pasak V. Tutkaus, jau šiemet buvo paskelbtas uždaras konkursas dėl radarų modernizacijos.

ELTA primena, jog Rusijos naikintuvas Su-27 praėjusį ketvirtadienį sudužo Šakių rajone, Jotyškių kaime. 36 metų pilotui majorui Valerijui Trojanovui pavyko katapultuotis.

Iš pradžių buvo paskelbta, jog sugedo naikintuvo navigacijos sistema, tačiau šiuo metu tiriamos kelios orlaivio sudužimo versijos.

Po incidento buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl neteisėto sienos kirtimo, o lakūnui pareikšti įtarimai dėl tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimo ir skirtas namų areštas.

2005-09-21 12:42

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Justicija su žyma , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.