Noras iš anksto ir pigiau nusipirkti lėktuvo bilietus gali tik dar labiau pabranginti kelionę. Taip atsitiko keleiviams, planavusiems su „Lietuvos avialinijomis” (LAL) skristi į Barseloną.
Nusipirko, kai kainavo pigiau
LAL nuo šių metų pavasario pradėjo tiesioginius reisus į Barseloną. Nuo balandžio 24 d. „Boeing 737” orlaiviai į Ispaniją skraidė du kartus, nuo gegužės 20 d. – tris kartus per savaitę. Iš anksto užsisakius bilietus, jų kaina buvo gana nedidelė.
Kauniečiai Dainius Rickevičius ir Francas Tubelevičius gegužės 27 dieną kelionių agentūroje nusipirko bilietus į Barseloną. Vienam jie kainavo 655, kitam – 755 litus. Į Ispaniją jie turėjo skristi spalio 9, o grįžti – spalio 16 dienomis.
„Nusipirkome bilietus ir ramiai laukėme skrydžio. Kelionių agentūroje dirba pažįstamų žmonių, tik iš jų ir sužinojau, kad reisas yra atšauktas”, – sakė F.Tubelevičius.
Jis pasakojo, kad jau prieš keletą mėnesių suplanavo atostogas, užsisakė viešbučius, dabar planai žlunga. „Mes bilietus pirkome iš anksto, nes jie tuomet kainavo pigiau. Dabar reisas atšauktas, mums nori grąžinti sumokėtus pinigus, bet už juos mes negalime nusipirkti bilietų į Barseloną, nes dabar jie kainuoja brangiau. Agentūra informavo, kad LAL siūlo tik grąžinti sumokėtus pinigus. Mūsų tai netenkina”, – sakė jis. Dabar bilietas į Barseloną kainuoja apie 1200 litų.
Skelbė apie neįvyksiantį reisą
LAL interneto tinklalapyje ir užvakar buvo skelbiama, kad tiesioginiai reisai į Barseloną bus vykdomi iki spalio 29 dienos. Tuo tarpu LAL atstovas ryšiams su visuomene Giedrius Šniukas teigė, kad į Barseloną su išimtimis bus skraidoma iki spalio 4 dienos.
„Tai sezoninis, turistinis reisas. Jis organizuojamas, atsižvelgiant į situaciją rinkoje. Apie tai, kad skrydis neįvyks, klientus turėjo informuoti bilietus pardavusi agentūra. Tai turi būti padaryta ne vėliau nei dvi savaitės iki skrydžio”, – sakė G.Šniukas.
Kelionių agentūrų atstovai teigė, kad rezervuojant bilietus paprastai užsirašomi kliento vardas, pavardė ir telefonas, kad būtų galima pranešti apie atšauktą skrydį. Tačiau ne visi klientai pateikia savo telefoną ir kartais nėra kaip juos iš anksto informuoti apie neįvyksiančią kelionę.
Vadovaujasi ES dokumentu
Keleiviai norėtų už tą pačią kainą nuskristi į Barseloną arba gauti kompensaciją. Anot G.Šniuko, LAL vadovaujasi Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu, kuris nustato bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju.
„Nurodoma, kad keleiviai turi teisę į kompensaciją, jei jiems buvo pranešta apie atšaukimą mažiausiai prieš dvi savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko. Šį kartą jie sužinojo apie tai daug anksčiau. Kelionių agentūra turi grąžinti pinigus už bilietą ir pasiūlyti alternatyvų maršrutą. Mes galime pasiūlyti iš Vilniaus į Barseloną skristi per Frankfurtą ar Briuselį”, – aiškino G.Šniukas.
Kompensacijų reikalavo ne vienas
„Iš pradžių buvo šoktelėjęs prašymų lygis, paskui keleiviai ėmė skaityti reglamentą, mūsų atsakymus. Buvo sudarytas vaizdas, kad aviakompanija turi mokėti už menkiausią nesklandumą, bet taip nėra”, – sakė G.Šniukas.
Minėtas reglamentas nurodo, kad tais atvejais, kai atsisakoma vežti patvirtintą rezervaciją turinčius asmenis, skrydžiams iki 1500 kilometrų turės būti mokama 250 eurų (863,2 lito), kelionėms nuo 1500 iki 3500 kilometrų – 400 eurų (1,38 tūkst. litų), kitiems skrydžiams – 600 eurų (2,07 tūkst. litų).
Kompensacijas galės gauti ne tik reguliariųjų, bet ir užsakomųjų reisų keleiviai, įskaitant skrydžius, kurie yra organizuotos turistinės kelionės dalis.
Tais atvejais, kai reisas vėluoja ar yra atidedamas 2, 3, 4 ir daugiau valandų (priklausomai nuo skrydžio atstumo), avialinijos turi patiekti maisto ir gaiviųjų gėrimų, pasiūlyti apgyvendinimą viešbutyje, transportą į viešbutį ir atgal. Be to, keleiviams turės būti pasiūlyta du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti fakso pranešimus ar elektroninius laiškus. Jei kelionė atidedama daugiau kaip 5 valandoms, keleivis taip pat turi atgauti už bilietą sumokėtą sumą.
Jei keleivių netenkina aviakompanijos siūloma kompensacija, Lietuvoje jie turėtų kreiptis į Civilinės aviacijos agentūrą, kuri atlieka valstybinę ES reglamento priežiūros funkciją. Taip pat lieka galimybė kompensacijos reikalauti teisme.
Dainoras Lukas