Nelegalūs garažai – lyg daugiagalvė hidra

Karas prieš savavališkai pastatytas metalinių garažų kolonijas tęsiasi. Nors išnaikinus vienoje vietoje, „nelegalų” vis dar atsiranda kitoje, valdininkai įsitikinę, kad po 4-5 metų šios problemos nebeliks.

Šis penktadienis, rugsėjo 16-oji, – galutinis terminas, iki kurio neteisėtų statinių savininkams suteikta galimybė patiems pasirūpinti savo turtu. Vėliau šio darbo imsis konkursą laimėjusi UAB „Specialus autotransportas”.

Pasak Klaipėdos savivaldybės administracijos Miesto tvarkymo skyriaus vedėjos Irenos Šakalienės, už triūsą bendrovei bus mokama iš Savivaldybės iždo. Tačiau, sakė valdininkė, nesuskubusieji laiku išsigabenti savo statinio ir jame sukaupto gero, norėdami visa tai atgauti, privalės padengti visas statinio nukeldinimo ir saugojimą išlaidas.

Tai, prognozavo I. Šakalienė, atsieis kur kas brangiau nei paklusti miesto tvarkytojų raginimui ir šį darbą nudirbti patiems.

Kelių dešimtmečių palikimas

Nelegalūs garažai Klaipėdoje ėmė dygti dar 7-o dešimtmečio pradžioje, tad nenuostabu, kad per tiek metų jų kolonijos glaudžiu žiedu apsupo miestą iš visų pusių.

Dauguma jų šliejosi prie teisėtai veikiančių garažų bendrijų. 2003-iaisias, prieš pradedant šių „nelegalų” nukeldinimo vajų, tarp 64-ių mieste užregistruotų bendrijų neabejotina rekordininkė buvo Kaštonų gatvėje įsikūrusi garažų bendrija „Žvangutis”. Joje greta teisėtai pastatytų 550 garažų spietėsi net 1200 „nelegalų”.

Pasak I. Šakalienės, vargu ar įmanoma visiškai tiksliai nustatyti nelegaliai pastatytų metalinių garažų skaičių. Jos vadovaujamo skyriaus darbuotojų surinktais duomenimis, šiandien Klaipėdoje jų esama apie 2 tūkstančius.

Pasirinko teisingą taktiką

Savivaldybė nekart bandė išspręsti šią problemą – keliskart savavališkai suręstų statinių šeimininkai buvo įspėti miesto spaudoje, skelbimai, raginantys šių „grožybių” savininkus geranoriškai išsigabenti savo turtą, buvo klijuojami ir ant pačių garažų. Deja, visos šios akcijos apčiuopiamų rezultatų nedavė. Tada ir nuspręsta imtis konkrečių veiksmų.

Dėl lėšų stygiaus buvo aišku, kad vienu ypu šios problemos išspręsti nepavyks, todėl meras Rimantas Taraškevičius pasiūlė imtis šio darbo etapais. Būtent tada ir buvo pasiūlyta pirmiausia žvilgsnį nukreipti į pastaruoju metu sparčiai tvarkomos ir vos ne prestižine tampančios Minijos gatvės pašonėje esančią garažų bendriją „Merkys”.

Taktika pasirodė besanti teisinga. Išvydę AB „Klaipėdos keliai” žmones bei techniką ir supratę, kad šįsyk vien pagąsdinimais apsiribota nebus, daugumos nelegalių statinių savininkai darbo ėmėsi patys.

2003-iųjų pavasarį Minijos g. iš viso nukeldinta 215 garažų. Kitur rezultatai buvo kiek kuklesni. Birutės g. nukelti 6, ties Minijos ir Senąja Smiltelės g. – 79, Upelio g. – 15 garažų.

Pernai, sakė I. Šakalienė, ant įvairiose miesto vietose susitelkusių nelegalių statinių buvo išklijuota apie 500 įspėjamųjų skelbimų – daugiausia Kaštonų g. ir Šilutės pl. Daugumos jų šeimininkų pakluso miesto tvarkytojų reikalavimui. Miesto tvarkytojų pastangomis 2004-aisiais buvo nukeldinti 28 garažai. Tai Savivaldybei kainavo kiek daugiau nei 20 tūkst. litų.

Šiemet nelegaliems garažams nukeldinti turima apie 40 tūkst. litų. Miesto tvarkymo skyriaus darbuotojai dar vasaros pradžioje išklijavo per pusantro šimto įspėjamųjų skelbimų. Apie trečdalį „nelegalų” savininkų savo „grožybes” išsigabeno patys, tad tikėtina, kad tų 40 tūkst. litų nė neprireiks. Juo labiau kad atpigo ir pati paslauga.

Bando gudrauti

Jei tikėtume Miesto tvarkymo skyriaus ataskaitomis, per dvejus metus pačių savininkų ir Savivaldybės pastangomis buvo nukeldinta apie 800 garažų. Tačiau, palyginus 2003-iųjų ir šių metų duomenis, matyti, kad jų sumažėjo kiek daugiau nei trimis šimtais.

Tokį reiškinį būtų galima paaiškinti dviem būdais: arba mieste renčiami vis nauji „nelegalai”, arba iš vienos vietos išstumti miestelėnai savo turtą, užuot išgabenę jį ar pardavę kaip metalo laužą, slapčia įkurdina kitų teisėtai veikiančių garažų bendrijų kaimynystėje.

Apie pastarąją galimybę užsiminė ir I. Šakalienė. Pasak jos, Miesto tvarkymo skyrius jau gavo signalų, kad po paskutinių miesto valymo akcijų įtartinai padaugėjo „nelegalų” Švyturio gatvėje.

Pasak Miesto tvarkymo skyriaus vedėjos, tokie gudruoliai džiaugsis neilgai – anksčiau ar vėliau ateis eilė ir likusioms „nelegalų” kolonijoms.

Traukia benamius

Pasak I. Šakalienės, atliekų, šiukšlių kalnai – ne vienintelė problema, su kuria susiduriama vaduojant miestą nuo nelegalių statinių. Daug rūpesčių kelia ir tai, kad jų kaimynystę itin yra pamėgę asocialūs, nuolatinės gyvenamosios vietos neturintys asmenys. Čia jie renčiasi laikinus būstus, apsisėja daržus, veisia šunis ir kitokius gyvius.

„Mūsų skyrius, – sakė I. Šakalienė, – dirba grynai ūkinį darbą, tad benamių iškeldinimo misijos tikrai nesiimsime. Manau, kad tuo pasirūpinti privalo uostamiesčio vadovai, miesto Tarybos nariai. Tai jie turi nuspręsti, ką su tais vargšais daryti, kur juos iškeldinti, ką pasiūlyti.”

Anot I. Šakalienės, šiandien vis dar sunku prognozuoti, kada bus galima pasidžiaugti, kad Klaipėda pagaliau visiškai atsikratė šios savo gėdos – nelegaliai suręstų garažų. „Jei ir toliau bus dirbama panašiais tempais, – galbūt po 4-5 metų, – sakė valdininkė.

Kas toliau?

Pasak Savivaldybės administracijos Žemėtvarkos ir teritorijų plėtros skyriaus vedėjos Raimondos Gružienės, atlaisvintos ir sutvarkytos teritorijos likimo valiai nepaliekamos – parengus detaliuosius planus sklypai parduodami aukciono būdu, panaudojami uosto įmonių plėtrai ar paties miesto reikmėms.

Jau baigiamas rengti minėtos teritorijos šalia Minijos gatvės detalusis planas. Anot R. Gružienės, čia suplanuoti įvairios paskirties sklypai artimiausiu metu bus parduodami aukcione.

Atlaisvinus teritoriją atsirado galimybė marių link pratęsti Baltijos prospektą.

Šilutės pl. 97 esantis apie 4,5 ha gamybinės paskirties sklypas jau parduotas. Už jį gauta per 5 mln. litų. Tai tapo įmanoma tik panaikinus didžiąją dalį kadaise ten, tarp „Klaipėdos kranų” ir UAB „Dilikas” teritorijų, buvusios milžiniškos nelegalių garažų kolonijos.

Dabar pirmi eilėje „stovi” į „Akropoliui” statyti skirtą teritoriją patenkantys garažai Kauno gatvėje. Pasak I. Šakalienės, čia darbų bus imtasi jau kitą savaitę.

Vilija Šilinienė

„Vakarų ekspresas”

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Statyba su žyma , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.