Taupaus vairavimo katekizmas

Kaip ant mielių augančios degalų kainos verčia keisti automobilio valdymo įpročius

Per keletą praėjusios savaitės dienų benzino kainos, pasiekusios vieno euro už litrą ribą, padarė savotišką mirties kilpą ir vėl atslūgo iki buvusio lygio.

„Trumpam”, – prognozuoja rinkos analitikai ir sako, kad visame pasaulyje sparčiai auganti degalų paklausa netolimoje ateityje keliones automobiliu pavers tikra prabanga.

Viena nedaugelio išeičių nenorintiems ir negalintiems atsisakyti nuosavo transporto – vairavimo stiliaus pakeitimas bei kruopšti automobilio mazgų techninės būklės priežiūra. Patyrusių automobilininkų teigimu, sistemingai įgyvendinant „protingos elgsenos” programą, galima sutaupyti iki 25 proc. degalų, t.y. maždaug tiek, kiek jie brango pastaruoju metu.

Svarbios smulkmenos

„Protingas” vairavimas prasideda iškart užvedus automobilį. Europos autoklubo (ACE) ekspertų skelbiamuose patarimuose rekomenduojama nespausti akceleratoriaus pedalo pirmą kartą užvedant variklį. Daugelyje šiuolaikinių automobilių kuro padavimą į variklį reguliuoja elektronika, kuri aprūpina jį iškart reikalingu degalų kiekiu. Kai automobilio variklis gauna pakankamai degalų – spauskite greičio pedalą ir važiuokite. Tokiu būdu variklis bei katalizatorius greitai pasiekia reikiamą temperatūrą, sumažėja degalų sąnaudos bei aplinkos tarša.

Specialistai primygtinai rekomenduoja neapkrauti šalto (tai ypač svarbu žiemą) motoro.

Paleidus variklį, leiskite jam padirbėti tuščios eigos sūkiais tam, kad alyva geriau pasklistų po visus svarbesnius tepimo taškus, pvz., į alkūninio veleno atraminius ir švaistiklinius guolius. Staigus pajudėjimas lemia didesnį paviršių dilimą.

Tvarkingame variklyje sintetinė alyva po visus tepimo taškus pasklinda jau po 10 sek., tačiau šis laikotarpis gali prasitęsti iki 1 minutės, priklausomai nuo variklio būklės, naudojamos alyvos, aplinkos temperatūros ir pan.

ACE ragina prisiminti, kad automobilio sunaudojamų degalų kiekis priklauso nuo variklio apsukų, todėl aukštesnė pavara turi būti įjungiama pirmai progai pasitaikius. Pirmoji pavara reikalinga pirmiesiems keliems metrams nuvažiuoti, o perkopus maždaug 50 km/val. greitį, jau turi būti įjungta penktoji pavara.

Ekspertai rekomenduoja pavarą keisti variklio apsukoms pasiekus 2 000 per minutę greitį.

Tiesa, paskubėjus įjungti aukščiausią pavarą, kai kuriais atvejais (tarkim, važiuojant įkalne) motoras gali pradėti „dusti” ir gelbėjantis nuo užgesimo teks naudoti daugiau degalų.

Patartina nepatingėti panagrinėti automobilio eksploatacijos instrukciją ir įsidėmėti ten nurodytą kiekvienos pavaros minimalų ir maksimalų greičius, o po to sekti atitinkamas žymas spidometre. Gamintojas greičių diapazonus parenka su persidengimu, todėl visada galima tolygiai greitėti ir lėtėti. Maksimalų greitį atskiros pavaros diapazone pasiekti protinga nebent lenkiant.

Taupumo požiūriu, optimaliausias greitis užmiestyje – 85 km/val., kai benzininio variklio sūkiai – 2200-3200 aps./min., dyzelinio – 1800-2700 aps./min.

Pakinkykite inerciją

Reikia turėti galvoje, kad daugiausia degalų sunaudojama sukuriant inerciją, t.y. įsibėgėjant. Todėl didinti greitį stenkitės švelniai spausdami akceleratorių važiuodami nuo kalno. Įkalnėje rekomenduotina leisti automobiliui riedėti pernelyg stipriai neapkraunant variklio.

Taip pat elgtis derėtų tolumoje išvydus raudoną šviesoforo signalą – geriausia nukelti koją nuo akceleratoriaus ir riedėti iš inercijos. Tuomet benzininiuose varikliuose su įpurškimo sistema degalai į degimo kamerą neišpurškiami. Patyrę vairuotojai net ir sudėtingose sankryžose stengiasi iš anksto sumodeliuoti situaciją taip, kad mašina nesustotų, o nors šiek tiek judėtų.

Trumpų sustojimų metu išjungti variklio nerekomenduojama.

Viena vertus, paleidimo metu variklis daugiau dėvisi, nei dirbdamas tuščios eigos sūkiais.

Antra, paleidimo metu maitinimo sistema į degimo kamerą tiekia riebesnį mišinį.

Trečia, ką tik užkurto variklio, alkūninio veleno sūkiai didesni ir tik po kelių sekundžių jie sumažėja iki normalių tuščiosios eigos sūkių.

Reikėtų mokytis įvertinti kiekvieno posūkio aštrumą, kad prieš pat jį nereikėtų staigiai stabdyti. Taip tik eikvojamos stabdžių trinkelės, tuo tarpu judant iš inercijos, išnaudojama įsibėgėjimo metu išeikvota energija. Važiuojant iš inercijos žinoma trasa galima sutaupyti 20 – 25 proc. degalų.

Sportiškas vairavimo stilius ne tik greičiau „išdžiovina” kuro baką, bet ir labiau apkrauna variklį, transmisijos mazgus, greičiau, nei norėtųsi, dilina padangas ir pan.

Beje, specialistai rekomenduoja šiek tiek – ne daugiau kaip 0,2 baro – padidinti gamintojo rekomenduojamą slėgį padangose ir tikrinti jį kas dvi savaites.

Jei slėgis padangose per mažas, jos remiasi didesniu paviršiumi, dėl to padidėja riedėjimo pasipriešinimas ir atitinkamai degalų sąnaudos.

Taip pat patariama nemontuoti platesnių padangų, nei numato gamintojas, kitaip pažeisite važiuoklės kinematiką su visomis liūdnomis pasekmėmis ir padidinsite degalų sąnaudas. Įtakos kelionės ekonomiškumui turi ir ratų suvedimas bei išvirtimas.

Piniginę išraišką turi ir važiavimas tam tikromis klimatinėmis sąlygomis – smarkus priešpriešinis, šoninis vėjas padidina degalų sąnaudas iki 30 proc.

Tai ypač juntama važiuojant dideliais greičiais (daugiau kaip 100 km/val.). Prieš, per ir po lietaus, dėl padidėjusio oro drėgnumo ir riebesnio degiojo mišinio, degalų sąnaudos padidėja 10 – 15 proc.

Važiojant vieškeliais ir prastais vietinės reikšmės keliais, degalų sąnaudos, priklausomai nuo kelio būklės ir atitinkamai dėl to padidėjusio riedėjimo pasipriešinimo, padidėja net 15 – 20 proc. Be to, padidėja pakabos, vairo mechanizmo apkrova. Todėl geriau rinktis šiek tiek ilgesnį, tačiau su geresne danga kelią.

Dėmesys tvarkai

Dar vienas iš svarbių ir nesunkiai įgyvendinamų taupaus važiavimo receptų – atsisveikinimas su visais nereikalingais daiktais, ilgainiui susikaupiančiais automobilio bagažinėje ir salone, nes tai pakankamai ženkliai didina kuro sąnaudas.

ACE teigimu, sumažinus automobilio balastą 20 kilogramų, 100 kilometrų galima sutaupyti apie 0,2 litro degalų.

Sąnaudos dar didesnės, jei įvairūs rakandai gabenami ant automobilio stogo. Jie ne tik didina oro pasipriešinimą ir degalų sąnaudas iki 20 proc., bet ir mažina automobilio stabilumą posūkyje, nes pasislenka į viršų masės centras. Niekada nevažinėkite su bagažine ant stogo – jei ji nereikalinga, geriau ją nuimkite, nes ir su tuščia bagažine degalų sąnaudos padidėja 3 – 5 proc.

Automobilio ir priekabos (ir ypač namelio) tandemas padidina degalų sąnaudas 20 proc. Vežant krovinį priekaboje svarbu pasirūpinti, kad jis būtų pritvirtintas nejudamai ir kiek galima ties ašies viduriu – priešingu atveju autotraukinys netenka stabilumo.

Kuro sąnaudos gana smarkiai sumažėja, jei važiuodami naudojatės vadinamuoju vakuuminiu maišu, kurį sukelia dideles puspriekabes tempiantys vilkikai. Tiesa, tai daryti reikėtų labai atsargiai, nes efektas pasiekiamas „sėdint ant rato” už 3 – 5 metrų. Toks atstumas gerokai padidina susidūrimo pavojų staigiau sunkvežimiui stabdant.

Vokietijos ekspertai teigia suskaičiavę, jog šildomos sėdynės padidina degalų sąnaudas 0,25 litro 100 kilometrų, o oro kondicionierius – net iki 2 litrų 100 km. Netgi atidaryti langai turi įtakos sąskaitai už degalus.

Bandymais įrodyta, kad tarkim „Volkswagen Golf”, važiuojantis 130 km/val. greičiu su atidarytu priekiniu kairiuoju langu sunaudoja 0,29 litro degalų daugiau nei su uždarytu langu.

Jėgos agregato priežiūra

Sąlyginai sudėtingesnės degalų taupymo priemonės sietinos su pavyzdinga tvarka po variklio gaubtu. Per maža kompresija cilindruose didina degalų sąnaudas. Kiekvieną kartą, keičiant alyvą, rekomenduojama patikrinti ir kompresiją. Parodymai atskiruose cilindruose neturi skirtis daugiau kaip 10 proc. Jei parodymai labai skirtingi arba kompresija nedidelė, variklis reikalauja rimto remonto, o ne kompresiją atkuriančių priedų. Taip pat būtina reguliariai profilaktiškai apžiūrėti variklio maitinimo sistemą ir, pastebėjus nuotėkio pėdsakus, nedelsiant šalinti jo priežastį pačiam arba kvalifikuotame servise.

Teigiama, kad netinkamai sureguliuoti šiluminiai vožtuvų tarpeliai padidina degalų sąnaudas 10 – 20 proc. Šios problemos nėra varikliuose su hidrauliniais tarpelių kompensatoriais. Kartais skirstymo mechanizmo darbo trikdžiai atsiranda dėl išsitampiusios pavaros grandinės arba dirželio. Pasižiūrėkite į odometro parodymus – gal jau laikas juos keisti?

Taip pat svarbu neviršyti alyvos lygio variklio karteryje. Keisdami arba papildydami alyvą, atidžiai sekite žymes matuoklėje.

Padidintas alyvos kiekis reiškia galios sumažėjimą, padidintas – degalų ir alyvos sąnaudas. Be to, dėl netinkamo alyvos kiekio intensyviau kaupiasi nuodegos ant stūmoklio dugno, degimo kameroje, užsiteršia išmetimo kolektorius, katalizatorius bei uždegimo žvakės. Nuodegos ir suodžiai ant cilindro sienelių degalų sąnaudas padidina nuo 5 iki 15 proc. Pastebėjus, jog važiuojant įprastu režimu automobilio apetitas akivaizdžiai išaugo, patariama kuo greičiau suplanuoti vizitą į remonto dirbtuves.

Ypač brangiai atsieina važinėjimas senesnės kartos automobiliu, turinčiu neteisingai sureguliuotą karbiuratorių. Jie šis agregatas netinkamai ruošia degųjį mišinį, degalų sąnaudos gali išaugti net 20 – 30 proc.

Jei mišinys pernelyg liesas, staigiau paspaudus akceleratoriaus pedalą, šaltas variklis pradeda „springti”, važiuojant juntamas sumažėjęs galingumas. Jei mišinys per riebus, variklis taip pat netenka galios, degalų sąnaudos padidėja. Tai gana akivaizdžiai matoma žvilgtelėjus į juodos spalvos benzinu kvepiančias išmetamas dujas.

Beje, primygtinai rekomenduojama naudoti tik reikiamo oktaninio skaičiaus benziną – jis nurodytas arba dangtelio priešingoje pusėje arba automobilio eksploatacijos instrukcijoje.

Pilant didesnio oktaninio skaičiaus benziną, nebus jokio efekto, o už kurą teks mokėti brangiau. Mažesnio oktaninio skaičiaus benzinas žalingas, nes variklis dirba su pertrūkiais, galima detonacija, savaiminis degalų užsiliepsnojimas, o tai mažina variklio galią ir resursą.

Specialistai pataria atidžiai sekti variklio temperatūrinį režimą, nes tai tiesiogiai susiję su degalų sąnaudomis ir motoro ilgaamžiškumu. Tam reikia atidžiai sekti aušinimo skysčio lygį ir keisti jį gamintojo instrukcijoje numatytu laiku.

Renaldas Gabartas

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.