Statybininkams pinigai svarbiau nei kokybė

Statybininkams atėjo aukso amžius – stato tik tai, ką nori, už darbus prašo tiek, kiek tik užsimano, ir visai neskuba taisyti savo darbo broko. Pagrindinis atsakymas, kurį išgirsta klientai – turime daug darbo, nespėjame vykdyti užsakymų.

Vartotojams, ypač privačių butų ir individualių namų savininkams, šis statybų pagyvėjimas trenkė kitu galu. Kaskart tampa vis sunkiau rasti rangovą, galintį atlikti vieną ar kitą darbą. Antra vertus, sutikusieji įvykdyti užsakymą prašo neįtikėtinai daug pinigų, be to, reikalauja pusę užsakymo vertės sumokėti avansu, nors darbus pradės nežinia kada. Trečia, neįmanoma prisišaukti buvusiojo rangovo ištaisyti broko.

Kaprizingi meistrai

Nors Lietuvos statybų sektoriuje yra daugiausiai naujų darbuotojų – Statistikos departamento duomenimis, šiemet čia dirbo 126,7 tūkst. žmonių, tačiau net ir ši armija nespėja tenkinti augančios paklausos.

Dėl didžiulio statybininkų poreikio šios srities įmonės bei pavieniai namudininkai turi galimybę rinktis. Jei užsakymas nedidelis, o jo vertė nesiekia tūkstančio litų – nė vienas save gerbiantis statybininkas jo nesiims.

Pavyzdžiui, kokiam nors piliečiui prireikė išklijuoti plyteles trijų kvadratinių metrų plotelyje ties vonia. Nors laikraščiuose mirgėte mirga įvairių skelbimų, kuriuose savo paslaugas reklamuoja tuzinai „kvalifikuotų plytelių klojėjų”, užsakovas gali pirštą nusilaužti rinkdamas įvairius telefonų numerius, tačiau kito atsakymo, išskyrus „paskambinkite po mėnesio”, neišgirs. Kitaip tariant, jei neketini statyti namo ir nereikia plytelėmis išklijuoti grindų 100 kvadratinių metrų svetainėje, trijų vonios kambarių ir dar virtuvės, meistro nepasisamdysi. Tikri meistrai su smulkme nesiterlioja.

Prastėja kokybė

Panašiai elgiasi ir namus statančios firmos. Šiuo metu jos turi tiek užsakymų, kad tenka dirbti išsyk keliuose objektuose vienu metu. Todėl privačių namų valdų savininkai, panorėjusieji pasistatyti kokią nors pavėsinę ar nedidelį ūkinės paskirties pastatėlį, turės paprakaituoti, kol ras rangovą. O ir radęs privalės sumokėti didžiulį avansą bei vykdyti visus statytojo įgeidžius – pirkti tik tas, o ne kitas medžiagas, nesamdyti jokių kitų subrangovų, taikstytis su vėluojančia statybų pabaiga bei nepatenkinama kokybe.

Daugelis kalbintų pašnekovų laikosi tokios nuomonės, kad šiuo metu statybininkams terūpi pinigai, o kokybės jie visai nepaiso. Dažnas, susidūręs su buto remontu ar namo statybomis, yra nepatenkintas atliktų darbų kokybės bei sumokėtų pinigų santykiu.

„Už tokius pinigus, kokius lupa įvairius statybos ar kitus šios srities darbus atliekančios firmos, norėtųsi geresnės kokybės”, – teigia Šilutėje namą besistatanti Vilma.

Broko taisyti neskuba

Namą pasistatęs pilietis Antanas užsigeidė kiemą išgrįsti trinkelėmis. Tik padarė klaidą – pats nusipirko ir atsivežė trinkeles. Nors tereikia darbo jėgos ir specialistų, galinčių atlikti šį užsakymą, tačiau rangovo gali ir nesurasti. Daugelis panašaus pobūdžio darbus Klaipėdos regione atliekančių firmų niekada nesutiks grįsti užsakovo trinkelių arba pareikalaus daug didesnio užmokesčio. Jiems naudingiau patiems pirkti trinkeles iš gamintojo su nuolaida, o užsakovui jas parduoti „kaip iš parduotuvės”.

Tačiau užsispyrę išeitį vis tiek ras, paieškos meistrų provincijoje – Plungėje, Skuode ir pan. – kurie darbus atliks daug pigiau.

Tarkime, rangovą radote, darbai jau atlikti, pinigai sumokėti, darbininkai išvažiavo ir jūs tik dabar pastebėjote, jog keliose vietose danga nelygi, trinkelės suskilusios ir pan. Ištaisyti darbo broką nei Klaipėdos regiono, nei provincijos meistrų nebeprisišauksi. Jie arba laiko neturi, arba telefoną pakeitė, arba tų paslaugų nebeatlieka.

Sutartys – vykdytojų naudai

Labiau patyręs pilietis visada su rangovu pasirašys sutartį, kurioje bus numatytos abiejų šalių teisės ir pareigos bei sankcijos už įsipareigojimų nevykdymą. Atrodytų, pasirašai sutartį ir gali ramiai miegoti. Tačiau realiame gyvenime yra truputį kitaip. Daugelis firmų turi parengę tipines sutartis, kuriose yra numatytos drakoniškos sankcijos užsakovui bei jokių įsipareigojimų vykdytojui.

„Vakarų ekspreso” skaitytojas Mykolas, užmiestyje pasistatęs namą bei garažą, vartus pastarajam užsisakė vienoje langus bei duris gaminančioje firmoje. Kaip ir dera, pasirašė sutartį, sumokėjo avansą ir ramiai laukia. Po sutarto laiko praėjus savaitei paaiškėjo, kad vartai seniai pagaminti, tačiau vadybininkas, priėmęs užsakymą, atostogauja. Tad vartus atveš nežinia kada. Atidžiau pastudijavus sutartį paaiškėjo, kad gamintojui jokių sankcijų už tokį sutarties nevykdymą numatyta nėra.

Jokios atsakomybės vykdytojams

Galiausiai vartai buvo sumontuoti, tačiau Mykolas jais džiaugėsi neilgai. Sugedo skląstis. Mykolas paskambino į juos pagaminusią bei sumontavusią firmą ir pranešė apie gedimą. Administratorė išklausė klientą ir maloniai pažadėjo perduoti informaciją specialistams. Praėjo du mėnesiai, o Mykolas firmos specialistų tebelaukia. Paskambinęs į įmonę kaskart išgirsta tą patį – dabar laisvų specialistų nėra, tačiau artimiausiu metu atvyksime.

Viena žaliuzes gaminanti bendrovė kitam užsakovui pagaminusi apsaugines žaliuzes, iki šiol neskuba atvykti pašalinti gedimo. Nors užsakovas apie jį pranešė dar gegužės mėnesį. Atsakymas tas pats – turime daug užsakymų, atvyksime, kai tik būsime laisvesni.

Panašiai į, jų manymu, „nedidelius” ir „nereikšmingus” gedimus reaguoja ir kitos firmos, nes yra ramios, mat pasirašytose tipinėse sutartyse yra eilutė apie privalomą garantinę priežiūrą, tačiau sankcijų už šios prievolės neatlikimą – jokių.

Mindaugas Milinis

„Vakarų ekspresas”

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Statyba su žyma , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.