Į Afriką penktadienį turėtų būti išplukdytas AB „Laivitė” plaukiojantysis dokas, Klaipėdos uoste atitarnavęs daugiau kaip 40 metų. Kadangi jis aukštas ir platus, valandai gali tekti stabdyti eismą uosto laivybos kanale.
Dar ne taip seniai buvo sunku įsivaizduoti, kad kada nors bus pajudinti tokie sovietmečio reliktai, kaip AB „Klaipėdos laivų remontas” mūrinė siena ar buvusios „Laivitės” tvora, rašo „Vakarų ekspresas”.
Atėjo eilė ir „Laivitės” dokui. Ne viena karta Klaipėdoje užaugo su šiuo įrenginiu ir užrašais ant jo šono „Lėta eiga” iš pradžių tik rusų, paskui – ir lietuvių bei anglų kalbomis. Iki šiol vaikai, keldamiesi keltais per Kuršių marias, vis jį skaitydavo ir kurdavo įvairias jo reikšmės versijas. Jau penktadienį prie buvusios „Laivitės”, o dabar – UAB „Memelio miestas” nuomojamos teritorijos, atsivers visai kitas vaizdas.
AB „Laivitė” savo plaukiojantįjį doką pardavė jau seniau. Ketvirtadienį jis pajudintas iš savo senos vietos ir nuplukdytas prie AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO) krantinės.
Į Klaipėdą atvykęs su Monrovijos vėliava plaukiojantis jūrinis vilkikas penktadienį turėtų išbuksyruoti kone Lietuvos uosto simboliu tapusį doką į Pietų Afrikos Respubliką. Manoma, jog ši jo kelionė truks apie 5 savaites. Dokas Afrikoje atsidurs su visu užrašu „Lėta eiga”. Pasak „Laivitės” gamybos direktoriaus Kosto Žeimio, šiai kelionei dokas buvo ruošiamas apie pusantro mėnesio.
Paskutinis laivas, kuris prieš du mėnesius dar buvo pakeltas į šį doką, – UAB „Baltlanta” priklausantis „Kovas”.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto kapitono pavaduotojas Adomas Alekna „Vakarų ekspresui” sakė, jog doką iš Klaipėdos uosto bus stengiamasi išplukdyti arba tuo laikotarpiu, kai nebus laivų, arba teks kokiai valandai sustabdyti laivybą uosto kanale.
Pasiteiravus, ar dabar uoste nebebus užrašo „Lėta eiga”, A. Alekna atsakė: „Nebeliks doko, kartu su juo išplauks ir užrašas. Jis buvo reikalingas tam, kad pro jį plaukiantys laivai sumažintų greitį, kad dokas nenutrūktų nuo grandinių”. Uosto kapitono pavaduotojui doko netektis emocijų nesukėlė. Pasak jo, dabar uosto akvatorijoje pagerės matomumas, bus saugesnė laivyba.
„Laivitės” dokas buvo pastatytas Chersono laivų statykloje 1966 m. 1967 metų liepą iš tuometinio Leningrado uosto ledlaužis „Jurij Lisianskij” ir vilkikas gelbėtojas „Piotr Bolotnikov” parplukdė jį į tuometinę Klaipėdos laivų remonto gamyklą Nr.7, vėliau tapusią „Laivite”.
Nuo 1968 iki 2004 metų į doką buvo pakelta 2200 laivų.
Pagal leningradiečių parengtą projektą buvo nepakankamai gerai parengtas doko inkaravimas virš duobės. Jie neatsižvelgė į tai, kad Klaipėdoje vėjo greitis būna ir 25 m/s, ir kad laivai negali išsilaikyti prie krantinių. Tad gelžbetoninis dokas, kurio masė su laivu sudarydavo 20-23 tūkst. t, nuolat nutrūkdavo nuo 77 mm inkarų grandinės ir patekdavo į avarines situacijas. Pirmą kartą jis nutrūkęs 1969 m. aplamdė laivus ir pats nukentėjo. Per 1981 metų lapkričio uraganus doką turėjo laikyti 4 vilkikai. 1999 m. per uraganą „Anatolijus” kairiajam doko borte buvo padaryta pradauža.
Na va ir krantine taps svaresne… 😀